„Stadionboom”: ha most nem fejlődik a magyar foci, akkor lehúzhatjuk a rolót! + FOTÓK



Nem lehet objektíven megítélni, megtérülnek-e az ellenzék által bírált kormányzati stadionberuházások, attól függ, fontosnak tartjuk-e az azok kapcsán említhető társadalmi hasznosságot – mondta Szegeden Szabados Gábor sportközgazdász.
Magyarország 2014 előtt még regionális vetélytársaihoz (Csehország, Szerbia, Lengyelország) képest is komoly lemaradásban volt a minőségi sportlétesítmények tekintetében, különösen ami a labdarúgó-stadionokat illeti – mondta
Szabados Gábor
sportközgazdász az SZTE Gazdaságtudományi Kar által szervezett „Stadionok, és ami mögötte van” című szerdai beszélgetésen. A szakember emlékeztetett: számos élcsapatunknak „albérletbe” kellett költöznie, ha nemzetközi porondon mérettette meg magát (például a győri női kézilabdásoknak, a szolnoki férfikosarasoknak vagy a debreceni futballistáknak), de a labdarúgás terén még olyan, az élvonalban szereplő klubok is akadtak, melyek a hazai minimumkövetelményeket sem tudták teljesíteni (REAC, Tatabánya, Eger). Nemcsak kevés színvonalas létesítménnyel rendelkezett tehát az ország, de azok sem feltétlenül a sportszakmailag legsikeresebb egyesületekhez voltak rendelve. A szakember szerint a továbbra is hazánk legnépszerűbb sportágának számító futball infrastruktúrájának még komolyabb elmaradását két körülménnyel magyarázhatjuk: egyrészt bizonyos időszakokban fokozottan sújtották a focit, másrészt ami ennél is lényegesebb, itt a legköltségesebbek a létesítményberuházások. Ki lehet tehát jelenteni: a magyar futballnak valóban komoly infrastrukturális váltásra volt szüksége!
Albérletezés akadályozta a fejlesztéseket
2014 előtt problémát jelentett – folytatta az elemzést –, hogy a meglévő kapacitást sem használták ki jól, csökkent a nézőszám (ami mindig komoly ütközőpont, vitatéma), és nemcsak a létesítmények színvonala, hanem a labdarúgásunk színvonala is bőven hagyott kívánnivalót maga után. A stadionok csak minimális hányada volt magánkézben, a győri ETO Parkon kívül máshol nem történt jelentősebb nemzetközi szintű magánberuházás. A klubok jobbára csak bérelték az ingatlanokat, ami a fejlesztések gátját képezte, így rövid távon jártak csak jól az egyesületek azzal, hogy állami, önkormányzati tulajdonú létesítményt használtak: sem a bérlő, sem a bérbeadó nem tudott vagy nem akart beruházni, korszerűsíteni. „Egyértelműen látszott, csak akkor lesz fejlődés, ha ebben a helyzetben az állam lép!” – szögezte le a sportközgazdász.
Fizetőképesebb rétegeket a stadionokba, a futball mögé
Felmerülhet persze a kérdés, valóban szükség volt-e a stadionberuházásokra, különösen a magyar futball jelenlegi állapotát tekintve – ismerte el Szabados Gábor. Rögtön feleletet is adott: a labdarúgás, illetve maga a stadion komplex szolgáltatási csomagnak tekintendő, ahol az alapszolgáltatás az, ami a pályán, a zöld gyepen történik, a kiegészítő szolgáltatások közé pedig magát az infrastruktúrát, a vécéket, a büfét és az egyéb szórakozási lehetőségeket sorolhatjuk. A kettőt pedig együtt vizsgálja a fogyasztó, akárcsak egy étteremben, ahol szintén nem kizárólag a séf teljesítménye a fontos. Az is világosan látszott, hogy a sportszakmának (az utánpótlás-nevelésnek) és az infrastruktúrának együtt kell fejlődnie, ezeket nem lehet egymástól elválasztani. A létesítmények fejlesztése a nézők mennyiségi és minőségi fejlesztésének is záloga: a korszerű stadionok nemcsak több nézők vonzanak, de fizetőképesebb réteg megjelenését is lehetővé teszik. Ez pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy a későbbiekben könnyebb legyen megteremteni a sportág üzleti hátterét, az állami források folyamatos csökkentésével – mutatta be a folyamat logikáját. Hozzátette: jelenleg Magyarországon főként az alacsonyabb jövedelmű rétegekhez tartozók járnak focimeccsre, ám ahhoz, hogy a sportág egyre inkább saját lábára tudjon állni, olyanokat is ki kell vonzani, akik képesek a többletköltésre. Ez persze – folytatta – adott esetben a lelátói hangulatot is befolyásolta, hiszen Angliában már-már színházi előadásnak számít egy-egy focimeccs, hiszen az alacsonyabb jövedelmű „fanatikusok” egyre inkább kiszorultak a stadionokból. „Bár ott tartanánk, hogy ez a magyar labdarúgás legnagyobb gondja” – mondta. Azt is kiemelte ugyanakkor, hogy a jelenlegi kormányzatot nemcsak az üzleti szemlélet vezérli, illetve nemcsak önmagában kívánja fejleszteni a focit, hanem az általános magyar kultúra részeként tekint a sportágra, arra törekszik, hogy a labdarúgás újra szerves része legyen a kultúránknak, a mindennapjainknak, az életünknek. Ebből a szempontból a sport egészségfejlesztő, nemzeti önbecsülést erősítő szerepe kerül előtérbe.A siker záloga: multifunkcionalitás és kiegészítő létesítmények
Mindezzel együtt is fontos megvizsgálni, fenntarthatók-e a stadionok, megtérülnek-e a nagyberuházások. Mivel infrastrukturális fejlesztésekről van szó, alapvetően hosszú távú, 10-20 éves megtérüléssel lehet számolni. Szabados Gábor szerint üzleti szempontból ennek több alapvetőn feltétele van: közönségvonzó futball, mely alkalmas a nézők megtartására (hiszen nemzetközi trendek is mutatják, az új stadion alapvetően mindig növeli a nézőszámot), multifunkcionalitás (az adott létesítmény nemcsak focimeccseknek adhat otthont, hanem például jelentős koncerteknek is) és végül jó kiegészítő létesítmények (melyek folyamatos bevételt termelnek, nap mint nap biztosítják a közösségbe való beágyazódást, úgy mint étterem, kávézó, ajándékbolt, egyéb üzletek, akár esküvők megtartására alkalmas rendezvényterem). Elárulta, Debrecenben például ez utóbbi téren lehetnek majd problémák, mivel hiányoznak a kiegészítő létesítmények, és az önkormányzat nem talált magánberuházót ezekhez, így végül maga üzemelteti majd a stadiont cégein keresztül, viselve adott esetben annak veszteségeit. „Tudni kell, hogy a magántőke mindig a megtérülést keresi, az állami nem feltétlenül, ez utóbbi esetben a társadalmi hasznosság sokszor lényegesebb körülmény. Olyan szempontokat vesz figyelembe az állam, mint a sport, a futball nemzetfejlesztő ereje, a kulturális tradíciók ápolása, valamint az adott 'iparág' üzleti alapokra helyezése. Ha pedig a kormányzat nem elsősorban a pénzügyi megtérülést tartja szem előtt, feltehetjük a kérdést, jó gazdája-e pénzünknek. Közgazdászként viszont nem lehet objektíven felelni erre, hiszen attól függ, hogy fontosnak tartjuk-e az említett társadalmi hasznosságot. Csakis szubjektív megítélés lehetőség tehát, hiszen például szigorúan üzleti alapon a 4-es metró beruházása sem térül meg sohasem, de annál sem az a cél, hanem Budapest közlekedésének fejlesztése, a fővárosiak életminőségének javítása” – foglalta össze.