Tovább gyűrűzik a szegedi trolibotrány. Haág Zalán, a KDNP szegedi elnöke érdemi válaszokat vár az MSZP-s polgármestertől.
Legalább egymilliárd forintos kár érte Szeged városát a trolibusztender kapcsán, a darabonként 800 ezer euróba, vagyis mintegy 250 millió forintba kerülő járműveknél Budapesten idén 70 millióval olcsóbban vesznek trolikat –
a Civil Városi Unió sajtóban megjelent anyagait alapul véve. A kereszténydemokrata politikus
Botka László
polgármesterhez címezte a beruházással kapcsolatos kérdéseit. Az MSZP városvezető helyett
Vécsey Ágnes
, a városháza sajtófőnöke reagált, azt írva: a közbeszerzéssel minden rendben ment: „az ajánlati felhívás a támogató szervek előzetes jóváhagyásával jelenhetett meg, a döntés meghozatalában az uniós szervek képviselői is részt vettek. A helyi Fidesz másfél évig többszöri feljelentéssel akadályozta a járművek leszállítását, ezért érkeztek a tervezettnél másfél évvel később az új járművek”. „Miért hallgat Botka László?” című pénteki közleményében Haág Zalán önkormányzati képviselő, a KDNP szegedi elnöke azt írja: egyre kínosabb, ugyanakkor mégis beszédes Botka László szocialista polgármester hallgatása a trolibeszerzés ügyében.
„A csütörtökön a városháza sajtósa által kiadott nyilatkozat továbbra sem ad választ azokra a kérdésekre, melyekre a szegediek joggal várnak sürgősen feleletet. Ez a Szeged városához méltatlan, tartalmában és stílusában a szegedieket lenéző közlemény igyekszik elterelni a figyelmet arról a tényről, hogy az önkormányzat legalább egymilliárd forintot bukott a piros trolik méregdrága megvásárlásán. Emellett azt a hamis látszatot akarja kelteni, mintha nem a Botka László polgármester által irányított MSZP-s többségű közgyűlés idején (2009-2010-ben) történt volna ez a szegediek számára hátrányos biznisz. Az, hogy formailag rendben zajlott a közbeszerzési eljárás, még nem ad magyarázatot arra, miért kerültek a trolik darabonként legalább 70 millió forinttal többe, mint az indokolt lett volna.
Továbbra is várjuk Botka László válaszait az alábbi kérdésekre:
1. Miért került egy szegedi trolibusz 800 ezer euróba (kb. 250 millió forint), vagyis miért volt drágább 220 ezer euróval (kb. 70 millió forinttal), mint az a hasonló kategóriájú jármű, amit Budapest idén tervez beszerezni? 2. Ki a felelős azért, hogy Szeged városa csaknem 1 milliárd forintot bukott ezen a troliüzleten? Ki járt jól ezzel az ügylettel? 3. Ismerte-e a város számára előnytelen trolibusztender minden részletét a polgármester, avagy most jutott tudomására az egymilliárd forintos pluszkiadás? Ha tudott róla, magyarázza meg, mi indokolta az egymilliárd forinttal drágább járműbeszerzést! Ha különös módon most jutott a fenti információk birtokába, indít-e vizsgálatot, hogy megtalálja az előnytelen trolibiznisz felelőseit? Mit kíván tenni annak érdekében, hogy megtérüljön a várost, illetve a szegedieket ért egymilliárd forintos kár? Felszólítjuk Botka Lászlót, ne bujkáljon tovább, álljon a nyilvánosság elé, tisztázza saját és társai szerepét az ügyben, azaz adjon választ a fent megfogalmazott kérdésekre! Mondja el azt is, hogy milyen eszközökkel igyekszik visszaszerezni a város számára az ablakon kidobott egymilliárd forintot!” – fogalmaz nyilatkozatában Haág Zalán.
A többször említett Budapesten egyébként a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. jelenleg 24 darab alacsonypadlós trolibuszt szerez be, 14 szólót és 10 csuklósat. Információink szerint a tender harmadik körében a cseh Škoda és a lengyel Solaris konzorciuma 580 ezer eurós ajánlatot adott a szegedihez hasonló kategóriájú csuklós trolira. A másik pályázó, az Ikarus és az orosz Trolza párosa alacsonyabb árajánlattal rukkolt elő: 478 ezer eurót kért a csuklós, 331 ezer eurót a szóló troliért. Nem túl magas matematikával egy elgondolkodtató adalék a fenti számokhoz kapcsolódóan: a két jármű megajánlott ára gyakorlatilag együtt annyi, mint amennyiért Szeged egyetlen csuklós trolit vásárolt! Még egy érdekesség: anno 2010-ben a Škoda és az Ikarus összefogása Szeged esetében 800 ezer euróért adta a csuklós trolit, most viszont négy évvel később a főváros(!) jóval kedvezőbb árajánlatot kapott két olyan konzorciumtól, melyben az Ikarus, illetve a Škoda külön-külön érdekelt volt...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.