Már-már urbánus legendává növi ki magát, hogy a gázszolgáltató a fogyasztók számára biztosított földgáz minőségén spórolja meg a növekvő kiadásai okozta bevételkiesést. Portálunknak is több olvasónk jelezte már panaszát ez ügyben, ezért a SZEGEDma.hu utánajárt a problémának, avagy mi a gáz a gázzal?
„Ez már évek óta így működik, de erről nem beszélnek, vagy nem lehet beszélni” – fogalmazott portálunknak egy neve elhallgatását kérő gázszerelő. Mint kérdéseinkre kifejtette, tudomása szerint a földgázelosztó sok esetben kisebb fűtőértékű gázt ad át a felhasználóknak, mint azt hivatalosan feltünteti. „Azokon a gázkészülékeken, amelyeknek nyílt gyújtólángja van, lehet látni, hogy miután a szerelő beállította a láng optimális színét, képét, két-három napon belül az mégis változik, anélkül, hogy bárki hozzányúlna” – mutatott rá egy beszédes tényezőre a szakember. Hozzátette, ennek hatásai nem csak abban érhetők tetten, hogy a tűzhelyre feltett víz lassabban forr fel, vagy a fűtőtest magasabb álláson melegíti csak fel a kellő hőmérsékletre a beltéri levegőt. Mindennek ugyanis nyilvánvaló következménye a többletfogyasztás, aminek folyománya a fizetendő számlák összegének növekedése. „Ha a földgáznak jó a minősége és meg van szűrve, tisztítva, nincs benne víz, akkor átjut a szűrőkön, és ez biztosítja a megfelelő gáznyomást. Nem egy magánháznál találkoztam már azonban azzal, a nyomáscsökkentő előtti résszűrő annyira telemegy szeméttel, vízzel, hogy szinte teljes mértékig megfogja a gázt, így az adott kazánnak egyáltalán nincs gyújtólángja” – világított rá egy másik problémára. „Közműadó, rezsicsökkentés, enyhe telek - valahol be kell hozni a kiesett pénzt” – sorolta a valószínűsíthető okokat egy szintén név nélkül nyilatkozó kazánszerelő. Elmondta, a problémát ő is valósnak tartja, ügyfelei szintén gyakran panaszkodnak hasonló gondokról. „Az ipari fogyasztóknál működnek olyan műszerek, amelyek mérik a gáz minőségét, és ők annak alapján is fizetnek. A lakossággal szemben viszont nincs ilyenfajta kiegyenlítődés” – tette hozzá.
A SZEGEDma.hu megkereste az ügyben a GDF SUEZ Energia Holding Hungary Zrt.-t is. Kérdéseinkre a társaság úgy válaszolt, a fűtőérték sehol sem lépte még túl az Általános Szerződési Feltételekben rögzített eltérési sávot (±5 százalék az eredeti, 34 MJ/m3-es értékhez képest). Ennek követése az Égáz-Dégáz Zrt. honlapján egyébként bárki számára lehetséges, hiszen az „Informatikai platform” menüpont alatt nyilvános információként állnak rendelkezésére a napi átadói gázminőség adatok.
A portálunk által megkérdezett gázszerelő gyújtóláng elszíneződésére vonatkozó észrevételével kapcsolatban kifejtették, az számos feltétel eredménye, amelyek összetett vizsgálata nélkül műszaki értelemben nem lehet egyértelműen kijelenteni, mi lehet a sárgás láng oka. „Gyakorlati tapasztalatok szerint a legtöbb esetben a készülékeken jelentkező hibák (például elszennyeződött fúvóka) okozhatják ezt a jelenséget. Ezért mindenképp indokolt, hogy a készüléket szakember ellenőrizze” – tette hozzá a GDF SUEZ válasza. Hozzátették, a Földgázszállító Zrt. a szállítórendszerbe átadott földgáz minőségét rendszeresen vizsgálja, napi és havi átlagot számol, és rögzíti ezeket az adatokat. Éppen ezért a földgáz összetételén a földgázelosztók nem tudnak változtatni. Ez különösen fontos annak tükrében, hogy a felhasználók nem az elfogyasztott köbméter után fizetik meg a földgáz árát, hanem az elfogyasztott földgáz hőmennyisége után. Ez azt jelenti, hogy amennyiben csökkenne a földgáz fűtőértéke, úgy a felhasználók ugyanazért az elfogyasztott mennyiségért kevesebbet fizetnének.
A két oldal egymásnak ellentmondó véleménye persze több kérdést vet fel, mint ahány választ ad. Egyrészt ott a gázszerelő, aki az ügyfelei panaszával és hibákkal szembesül, másrészt a szolgáltató mossa kezeit, mondván, az átadott földgáz minősége ellenőrzött és tökéletes, míg a felvetett problémák nagy valószínűséggel az egyes felhasználók készülékeinek produktumai lehetnek. Mindemellett továbbra is vitába lehet szállni az elosztóval, és csak azért is követelni rajta a minőség-ellenőrzést. De ezzel csak óvatosan! Az üzletszabályzat tisztán és érthetően leírja, hogy amennyiben a panaszt jogtalannak találja a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal, abban az esetben az eljárás költségei a felhasználót terhelik. A panasz jogossága, pontosabban százalékos esélyének megsaccolása pedig már mindenki saját összeesküvés-elméletek iránti affinitására legyen bízva. Nincs más hátra tehát, mint bízni a gázszolgáltatásban, és főzni egy kanna teát a nagy riadalomra – csak nehogy gyanúsan sokáig tartson, amíg felforr a víz hozzá…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.