A fiatalok számítógépes, internetes, mobiltelefonos ellátottsága nem nőtt olyan ütemben, mint ahogy az előző közel egy évtizedben - derült ki a Kutatópont Kft. szervezésében elkészített Magyar Ifjúság 2012 kutatásból.
A piac- és véleménykutató cég kutatócsoportja csütörtökön az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, hogy az otthonukban számítógéppel rendelkező 15-29 éves fiatalok aránya mindössze egy százalékponttal emelkedett 2008 és 2012 között (79 százalékról 80 százalékra), a használók aránya pedig nem változott, 84 százalékos szinten maradt ez idő alatt. A Kutatópont Kft. 8 ezer, 15-29 éves hazai fiatalt kérdezett meg, egyebek mellett a médiafogyasztási szokásaikról. E felmérés szerint a fiatalok otthonainak internettel való bekötöttsége ugyancsak kevésbé jelentősen - 70 százalékról 74 százalékra - bővült. A mobiltelefon-használatnál is "mozdulatlanságot" tapasztaltak a kutatók: a fiatalok körében 2008-ban és 2012-ben is 93 százalék volt a mobillal rendelkezők aránya. A felmérésből kiderült az is, hogy a magyar fiatalok 20 százaléka (mintegy 375 ezren) nem férnek hozzá közvetlenül az világhálóhoz, azaz nincs sem otthonukban, sem a mobileszközükön internet-hozzáférés. Azt írták, ezek a fiatalok más társadalmi-gazdasági és kulturális szempontból is kedvezőtlenebb helyzetűnek tekinthetők, rosszabb anyagi helyzet jellemzi őket, kevésbé aktívak, az átlaghoz képest nagyobb fokú a bizalmatlanság körükben és pesszimistább a jövőképük. A kutatás szerint 2008 és 2012 között drasztikusan esett több, fiatalok által használt elektronikai berendezés aránya. Ilyen eszközök például a zenelejátszók, a fényképezőgépek vagy a játékkonzolok. "Ezek térvesztését az magyarázza, hogy az ifjúság körében azok az integrált médiaeszközök váltak mind népszerűbbé, amelyek több, korábban más és más készüléken lévő funkciót egy helyen tettek elérhetővé" - idézte a közlemény
Székely Levente
, a kutatás vezetője, a Kutatópont kutatási igazgatójának szavait. Közölték azt is, hogy a felmérés alapján növekedni látszik a televíziózásra fordított idő, ugyanakkor a szabadidős tevékenységek sorában az internetezés átvette a vezetést a televíziózástól. A kutatás szerint az e-mail, az SMS vagy az olyan azonnali üzenetküldő programokon keresztüli chatelés, mint a Skype - miközben még mindig nagyon elterjedtek - jelentősége visszaesett. Ennek egyik magyarázata szerintük az, hogy a mobilkommunikációban számos, az ingyenes információcsere lehetőségével kecsegtető alkalmazás vált széles körben hozzáférhetővé. A másik ok szerintük a közösségi portálok és az azokba telepített üzenetküldő szolgáltatások népszerűsége. A közösségi oldalakat a 15-29 évesek 69 százaléka használja, ami 6 százalékos emelkedést jelent 2008-hoz képest. A közösségi oldalakat használó fiatalok leginkább magánjellegű bejegyzésekhez, információkhoz szólnak hozzá, és a politikai, közéleti tartalmak megosztásával kapcsolatban mutatják a legcsekélyebb aktivitást. A 2012-es ifjúságkutatás során a fiatalok átlagosan 175-re becsülték az otthonaikban fellelhető nyomtatott könyvek számát, ami jóval kevesebb, mint az előző, 2008-as kutatás során regisztrált 265 példány. Ez valamivel több mint 50 százalékos zuhanás, ami még akkor is nagymérvű szűkülés, ha figyelembe vesszük, hogy átlagosan négy e-bookkal gyarapodott a fiatalok háztartása - írta a Kutatópont. A Magyar Ifjúság 2012 elnevezésű reprezentatív kutatást 2012 szeptembere és novembere között végezték a demográfia, családalapítás-gyermekvállalás, oktatás, munka, mobilitás, kockázati magatartás, szabadidő, médiafogyasztás, civil és közéleti aktivitás témaköreiben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.