Százhét aktív utastájékoztató táblát helyeznek ki október végéig Szegeden, így mihelyst a rendszer működésbe lép, pontosan tudni fogják a tömegközlekedők, hogy hány perc múlva érkezik a következő jármű a megállóba.
A közel 30 milliárdos tömegközlekedési nagyprojekt részeként a járművek mozgását műholdas helymeghatározó segítségével folyamatosan követni tudják majd, illetve Szeged tizenhárom forgalmas csomópontjában huszonnyolc kamerát is felszereltek – tájékoztatott
Szabó Péter
, a Szegedi Közlekedési Kft. forgalmi főmérnöke. A megállókban összesen százhét aktív táblát helyeznek fel október végéig, majd a tesztüzem után december elejére várható, hogy működésbe lép a modern tájékoztató rendszer. Szabó Péter elmondta, a tesztelés időszakában lesznek információk a táblákon, de nem a következő jármű érkezesét olvashatják azokon az utasok. A kivitelezőnek értelemszerűen időbe telik, míg összehangolja a járműkövető rendszert a kijelzőkkel, s addig nem élesítik, amíg nem működik tökéletesen. „Egy komplex járműkövető rendszert épül ki, új szoftverek is érkeznek, amelyek a diszpécserek számára információt nyújtanak a járművek pozíciójáról, s az utastájékoztató rendszer is ez alapján lesz működtetve. Ez egy teljesen automatizált rendszer, a jármű pontos pozíciója alapján kiszámítja például a következő megállóba történő érkezését” – részletezte. Mindez a diszpécserek munkáját is teljes mértékben átalakítja, az új számítógépes rendszert meg kell ismerniük, így képzést is szerveznek számukra. Az önműködő rendszer a járművezető számára kijelzi például, hogy késésben van-e, amihez tudnak igazodni, ezáltal pontosabbá, egyenletesebbé válik a közlekedés. A tömegközlekedési projekt részeként a jövőben mobiltelefonról is elérhetőek lesznek bizonyos információk, néhány forgalmas közlekedési csomópontba pedig érintőképernyős berendezések segítik az útvonaltervezést. Szeged városa 2012 október végén írta alá a szerződést az intelligens diszpécserrendszer kialakítására, utastájékoztatási és utasinformációs rendszer fejlesztésére, kiépítésére és beüzemelésére nettó 391 millió forint értékben. A beruházás részeként jelentős hardver- és szoftverfejlesztés valósul meg az SZKT diszpécserközpontjában, 119 fedélzeti kommunikációs egységet építenek be a járművekbe, 107 megállóban utastájékoztató kijelzőket szerelnek fel, az SZKT összes járművét pedig ellátják kijelzőkkel. A 196 új kijelző beépítésével és a meglévők rendszerbe integrálásával, továbbá 2 érintőképernyős webterminál segítségével útvonalat lehet majd tervezni, 21 csomópontban pedig átprogramozzák a jelzőlámpákat a tömegközlekedés előnyben részesítése érdekében. A munkálatok tavaly őszén kezdődtek, míg a rendszer tesztidőszaka 2013 október végén indul. A szerződés értelmében a kész rendszert a jövő év tavaszán kell a kivitelezőnek átadnia. A fejlesztés célja a közösségi közlekedés megbízhatóságának, kiszámíthatóságának növelése, az utasok tájékoztatása és a járatok menetidejének csökkentése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.