A hagyományos, kontrollszalagos pénztárgépet használóknak augusztus 31-éig be kell szerezniük az üzembe helyezési kódot – hangzott el a NAV Bocskai utcai székházában tartott tájékoztatón. De nem csak ezt az egy határidőt érdemes észben tartani.
A legfontosabb és egyben legsürgetőbb határidő a kontrollszalagos pénztárgépet üzemeltetőkre vonatkozik, nekik augusztus 31-ig az úgynevezett üzembe helyezési kóddal rendelkezniük kell. „Ez nemcsak az igénylés tényét jelenti, hanem a kód meglétét magát. Augusztus 31-én visszaigazolt gépmegrendeléssel azonban nem kell rendelkezniük, ezt szeptember 30-áig kell megtenniük” – hangsúlyozta
Szabó Gábor
, a NAV Tájékoztatási Osztályának referense. A NAV Dél-alföldi Regionális Adó Főigazgatósága által szervezett tájékoztatón elhangzott, a modernebb, elektronikus naplós pénztárgépek egy részét nem kell lecserélni, ezekbe úgynevezett adóügyi ellenőrző egységet kell beépíteni. Nekik december végéig kell kódot szerezniük és pénztárgépet vagy amennyiben megoldható, akkor azt a speciális egységet, amit bele kell építeni. Erre a körre pluszfeladatot ró, hogy havi adatszolgáltatásra kötelezettek. A Magyar Távirati Iroda (MTI) arról számolt be, hogy újabb, online adatkapcsolatra képes pénztárgép jelent meg a piacon, így a pénztárgépcserére kötelezettek már hét engedélyezett gép közül választhatnak. A Nemzetgazdasági Minisztérium az engedéllyel rendelkező forgalmazónak de minimis támogatást ajánl azzal a feltétellel, hogy legalább 10 ezer gépet legfeljebb nettó százezer forintos áron értékesít. „A pénztárgéphasználók köre nem változott” – szögezte le Szabó Gábor hozzátéve, hogy jelenleg nagyon sok vállalkozó használ pénztárgépet, holott tevékenységének folytatásához ez nem kötelező. „Ez a kör a kézi nyugtaadást is választhatja, ha nem akar új pénztárgépet venni. A régi gépüket is használhatják még közel másfél évig” – magyarázta a tájékoztatási referens.
Visszatérő kérdés az is, hogy milyen határidők vonatkoznak azokra, akik csak szezonálisan folytatják tevékenységüket. Szabó Gábor elmondta, a tervezett nyitás idejére kóddal és megrendeléssel rendelkezniük kell az érintetteknek, de nem vonatkozik rájuk az augusztus végi határidő. Ha egy vállalkozás a közelmúltban már megalakult, de üzletet például csak októberben nyit, akkor is így kell eljárnia, vagyis a nyitás idejére üzembe helyezési kóddal és visszaigazolt megrendeléssel. Fontos tudni, hogy akik 2014-től kívánnak olyan tevékenységet folytatni, amihez pénztárgép szükséges, de támogatást igényelnének a beszerzéshez, ez év december 15-éig el kell intézniük az igényléseket. Nem igényelhető támogatás viszont bérelt gépekre, s azok sem kaphatnak, akik új pénztárgépet vásároltak a közelmúltban, amelybe később adóügyi ellenőrző egységet építenének be. Ez utóbbi körbe tartozhatnak például a dohányboltot üzemeltetők. Kitelepülésekkor, piacokon vagy vásárokon nem kell pénztárgép, akkor sem, ha jövedéki termékről van szó. Ha netán egy mosógépszerelőt hívunk, akkor is elegendő a nyugta vagy a számla. Egy termelői borkimérésnél sem kell pénztárgépet üzembe helyezni, ám amennyiben mást is árul, például zsíros kenyeret, akkor szükséges. Szabó Gábor tovább sorolva a példákat az étel házhoz szállítást is említette, ez esetben sincs szükség pénztárgép beszerzésére, a mozgóboltoknál viszont kötelező. Elhangzott, a NAV célja az ellenőrzések hatékonyságának a növelése, ami nem jelenti azt, hogy szám szerint több ellenőrzés várható. Az viszont már tudható, hogy az adóhatóság szeptember elsejétől 30-áig csak azt ellenőrzi, hogy az üzembe helyezési kódot igényelték-e a kereskedők. Az online pénztárgépekkel kapcsolatos információkat és jogszabályokat
olvashatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.