Közélet

Közel 15 milliárd forintba került a tél a Magyar Közútnak

Közel 15 milliárd forintba került a tél a Magyar Közútnak

2013. április 9., kedd
Közel 15 milliárd forintba került a tél a Magyar Közútnak

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a 2012-2013-as tél során több mint 14,8 milliárd forintot költött a téli útüzemeltetési feladatok ellátására. A rendkívül csapadékos és változékony időjárásnak, illetve az elhúzódó téli időszaknak köszönhetően így közel a kétszeresét költötte a társaság az előző évek költségeinek. A melegaszfalt keverőtelepek újranyitásával a közútkezelő mind a 78 üzemmérnöksége a kátyúzási feladatok elvégzésére áll át.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2012. november 10. és 2013. április 4. között több mint 14,8 milliárd forintot fordított a téli síkosság-mentesítési, hóeltakarítási és egyéb üzemeltetési feladatok ellátására. A társaság a saját gépparkja mellett a nehezebb időszakokban berendelte a szerződéses hóeltakarító gépeket. A lehívható géppark egy átlagos télen csak biztonsági tartalékként szolgál, a 2012-2013-as télen tapasztalt rendkívüli hóhelyzetek miatt azonban több megyében a saját és a lehívható gépparkokat is csúcsra járatta a társaság. Volt olyan időszak, amikor egyszerre csaknem 700 munkagép dolgozott a hóakadályok megszüntetésén. A géppark végül összesen közel 175 ezer munkaórát töltött aktívan az utakon. Emellett a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 78 üzemmérnökségének 3500 dolgozója 12 órás váltásban folyamatosan látta el a hóeltakarítási, síkosság-mentesítési és kátyúzási feladatokat is. 2012. november 10. és 2013. április 4. között hóeltakarításra és síkosság-mentesítésre összesen 157 ezer tonna sót, 188 ezer tonna érdesítő anyagot, 3,5 millió liter sóoldatot és 320 tonna sóoldat előállításához szükséges granulátumot használtak fel a szakemberek, ez csaknem a kétszerese egy átlagos téli szezonnak. A nagyon csapadékos és sok esetben szélsőséges időjárás miatt a 30 ezer kilométeres közúthálózaton az előző évekhez képest jóval több burkolathiba keletkezett, vagyis a tél még több kárt okozott az elöregedett és rossz állapotban lévő utakon. Az elhúzódó tél miatt ráadásul legalább 3 héttel később tudta elkezdeni a tartós kátyúzási munkákat a társaság, mint ahogy azt korábban tervezte. 2013-ra összesen csaknem 95 000 tonna aszfalt felhasználását tervezi a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kátyúzási munkák elvégzéséhez. A 2012-es évhez képest ez több mint 700 millió forinttal több anyagi ráfordítást, összesen 8,2 milliárd forintos költséget jelent a társaság számára. A közútkezelő 78 üzemmérnökségének munkatársai a kedvező időjárásnak köszönhetően teljes kapacitással azon dolgoznak majd, hogy nyár elejére a kátyúk és burkolathibák jelentős részét kijavítsák a hazai közúthálózaton. A munkálatok első körben a főútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon kezdődnek el, a balesetveszélyes kátyúk javítása elsőbbséget élvez, az úthálózat ütőerein elvégzett munkálatokat követően az alsóbbrendű utakon is elkezdődnek majd a szükséges kátyúzási munkálatok.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.