Közélet

Mikulás járt az Odú fejlesztő iskolájában + FOTÓK, VIDEÓ

Mikulás járt az Odú fejlesztő iskolájában + FOTÓK, VIDEÓ

2012. december 5., szerda
Mikulás járt az Odú fejlesztő iskolájában + FOTÓK, VIDEÓ

Ajándékokat vitt a Mikulás az Odú Fejlesztő Központ Szél utcai iskolájába, ahol dallal fogadták a nagyszakállút a gyerekek. A sajátos nevelési igényű súlyos, halmozottan sérült fiatalok gondozását, nevelését és oktatását szerves egységben végző intézmény négy éve nyitotta meg kapuit.

Jelenleg hat gyerek van az idén tízéves fennállását ünneplő Odú Fejlesztő Központ iskolájában, velük legalább két felnőtt foglalkozik. A csoportba járó halmozottan sérült fiatalokat a Mikulás is meglátogatta. Neki a manók elárulták, hogy

Fanni

már nagyon szépen válogatja ki a labdákat, míg

Annáról

azt súgták meg, hogy nagyon ügyes volt a fogorvosnál, és a kanalat is jól használja. A Mikulás kérdésére elmondta, hogy az alma nótát még mindig szereti. Külön öröm volt, hogy a nagyszakállú látogatásakor ezúttal nem aludt

Barnabás

. Vele kapcsolatban azt lesték ki a manók, hogy ügyesen figyel az órákon, és immár odanéz a neki mutatott képekre is. A Mikulás azt kérte tőle mielőtt átadta az ajándékcsomagot, hogy egyen egy kicsit gyorsabban, hiszen akkor több ideje marad a játékra. „Az elmúlt tíz év során közel 900 szűrővizsgálatot végeztünk és több mint 280 gyerek ellátását biztosítottuk” – mesélte büszkén

Futó Gabriella

intézményvezető. Az Odú Fejlesztő Központ kereken egy évtizede jött létre, ahol ötéves korig foglalkoznak a gyerekekkel, majd azt látták, hogy a korai fejlesztés után maradnak olyan gyerekek, akik nem tudnak óvodába vagy iskolába bekerülni, nekik hozták létre a fejlesztő iskolát 2008-ban. „Mi azt az uniós koncepciót követjük, hogy integráció a gyereknek és integráció a családnak. Nálunk nemcsak a szigorúan vett fejlesztésről szól a munka, hanem arról is, hogy a családot is bent tartsuk a társadalomban. Bár kevés szó esik róla, de nagyon sok kutatás igazolja, hogy izolálódnak a családok a problémáikkal. Az anyák sok esetben nem tudnak munkát vállalni, így az elszegényedés is fenyegeti az érintett családokat” – magyarázta Futó Gabriella, hogy a KORNITA Alapítvány fenntartásában működő iskola miért is jött létre.

Kulcsfontosságú a korai fejlesztés

Óvodai integrációban jelenleg 20 gyermeket látnak el. 75 főre van működési engedélyük, s bár tanév végén sokan elmennek óvodába, így szeptembertől május-júniusig töltik fel a működési keretet. Évek óta az figyelhető meg, hogy tanév végére várólistára kerülnek a gyerekek, ami nem szerencsés, mert korai életszakaszban fontos, hogy ne kelljen várni a fejlesztésre. A korai fejlesztés fontosságát jelzi az a tendencia is, hogy több gyerek úgy kerül óvodába, hogy már nem tartozik az SNI kategóriába. Ha például megkésett beszédfejlődés vagy mozgáskoordinációs probléma miatt kerülnek ellátásba, hároméves korukra sokszor útól érik kortársaikat. http://www.youtube.com/watch?v=vf5Jj4n_8iQ A súlyosan halmozottan sérült fiataloknak 21 éves korukig kell a fejlesztő iskolába járniuk, de 23 éves korukig maradhatnak. „Itt nálunk picit másként zajlik a tanulás, a szociális gondozás mellett, azzal szoros egységet alkotva, de hangsúlyozni kell iskola jellegünket, nálunk is órák vannak, és éppúgy szünetek, mint mint más intézményekben” – tájékoztatott Mezőlakiné Honti Andrea gyógypedagógus. Az osztályfőnöktől megtudtuk, az oktatás heti 20 óra kötelező tanórát foglal magában, továbbá egyéni és csoportos fejlesztő foglalkozásokat biztosítanak a gyermekeknek. Az Odú Fejlesztő Központ egyik nagy álma, hogy egy telephelyen működhessen a korai fejlesztő és az iskola. Jelenleg ugyanis a Gáspár Zoltán és a Szél utcákban található két telephelyük. Munkájukról fontos tudni, hogy bármilyen fogyatékosság esetén tudnak fejlesztést végezni, továbbá szűrővizsgálatokat is végeznek. Bármilyen problémával fel lehet keresni őket, orvosi beutalóra sincs szükség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.