Szerbia az Európai Unió kapujában: Szerbia külpolitikája, a magyar-szerb kapcsolatok címmel tartott előadást az SZTE Európa-tanulmányok Központ által működtetett Europe Direct Szeged információs iroda rendezvényén Nikowitz Oszkár, Magyarország rendkívüli és meghatalmazott belgrádi nagykövete.
Szó volt déli szomszédunk március elsején elnyert EU-s tagjelölt státusáról, az április 29-én vagy május 6-án esedékes választásokról, ahol a jelenlegi pártkoalíciónak jó esélye van a hatalom megtartására, annak ellenére, hogy a felmérések szerint jelenleg a
Seselj
vajda egykori radikálisaiból kivált Szerb Haladó Párt 5-10 százalékkal vezet. A nagykövet úr szerint a nagykoalíció a demokraták és a haladók között nehezen képzelhető el, ennek senki nem jósol nagy jövőt, ezért inkább a jelenleg is kormányzó pártok szövetsége valószínűsíthető, amelyben kiemelkedő szerep juthat a kis pártoknak, illetve a magyar pártoknak.
Az EU hosszú ideig húzta a tárgyalások megkezdését Szerbiával, aminek leginkább Koszovó volt az oka, hiszen szomszédunk alkotmányában az egykori déli tartomány még mindig Szerbia részeként szerepel, s a szerbeknek egyhamar nem is áll szándékukban elismerni a 4 éve egyoldalú döntéssel függetlenedett államalakulatot. Koszovót jelenleg 5 EU-s tagállam nem ismerte el és az ENSZ tagországainak fele. A törékeny békére az egyik fél számára sem túlságosan szívelt nemzetközi békefenntartók felügyelnek, miközben az Észak-Koszovóban mintegy 96 százalékban szerbek által lakott területen párhuzamos közigazgatási és politikai rendszer alakult ki, melyet nem kis erőfeszítések árán Belgrádból pénzelnek. Koszovó nemzetközi perspektívája jelenleg nem túl fényes, a két ország tulajdonképpen egymás foglya, s amíg mindkét fél számára elfogadható módon nem tisztázódnak az egymás közötti viszonyok, gyors megoldás sem várható. Szerbia tagjelölti státusának elnyerése előtt nagy meglepetést váltott ki a románok által az utolsó pillanatban váratlanul előhúzott vlach kérdés, amely szinte megvétózta a csatlakozási folyamatot.
Nikowitz
úr hosszasan ecsetelte e román népcsoport eredetét, majd Románia hirtelen pálfordulását, az ottani politikai viszonyok megváltoztatását, hiszen az esetet megelőzően Szerbia legjobb és leghűségesebb szomszédjának, Szerbia ügyvédjének a szerepében tetszelgett. A többnyire Kelet-Szerbiában élő vlachok, akik teljesen asszimilálódtak és nem is tartják magukat románnak, szembeszegültek a Vajdaságban élő román kisebbséggel, így még nagyobb lett a zűrzavar.
A nagykövet úr ismertette a határidők szorítása miatt Szerbiában gyorsan végrehajtott EU-s jogharmonizációt, amelynek eredményeként született meg a sokat bírált restitúciós (vagyon-visszaszármaztatási) törvény. Ez a jogszabály a másodi világháborút követően a sváb, a horvát és a magyar lakosságtól elkobzott anyagi javak visszaszármaztatásáról rendelkezett, az ugyancsak ekkor elfogadott rehabilitációs törvényt pedig a megszálló hatalommal való együttműködést szankcionálta. Szerbia évszázados harcos múltra tekint vissza, a második világháborúban a fasizmus ellen vívott háborúja pedig egyfajta legitimációt jelentett hosszú időn keresztül az ország számára. A dicső és megkérdőjelezhetetlen, fedhetetlen partizán múlt Jugoszlávia szétesésével találkozott a nacionalista, királypárti csetnik mozgalommal, amelyről évtizedekig kizárólag úgy lehetett beszélni, mint az ország ellenségéről és árulójáról. Egyre többen és egyre hangosabban kezdték emlegetni a kommunisták bűneit, a legújabb kutatások már kiderítették, mintegy 120-130 ezer szerb polgár esett áldozatul a partizán egységek önkényes törvénytelenségeinek. Összeomlott a fasizmusellenesség mítosza, mint az ország legitimációjának megkérdőjelezhetetlen oszlopa. A rehabilitációs törvény rendelkezései szerint nem jogosult a vagyon-visszaszármaztatásra az a polgár, aki együttműködött a megszálló hatalommal. A magyar pártok, főleg a VMSZ váltig hangoztatta, különbséget kell tenni a háborús bűnöket elkövetett személyek és a kényszerrel besorolt, ártatlan kiskatonák, civilek között. Ebben az időben éppen a magyar párt állt ki a leghangosabban Vajdaság pénzügyi önállósága és nagyobb fokú függetlensége mellett, így a viszony is megromlott közte meg az uralkodó demokraták között. A szerb sajtó is rossz néven vette a magyaroktól kemény kiállásukat, amit csak tetőzött az augusztusban zajló Képíró- per. Mint tudjuk, bizonyítékok hiányában felmentő ítélet született az újvidéki razziában is részt vett vádlott ügyében, ami újból csak olaj volt a tűzre. Olyan vádak is elhangzottak, hogy Magyarország nem néz szembe múltjával, lapít, s hirtelen az is feledésbe merült, hogy éveken keresztül mi voltunk a legeltökéltebb támogatói Szerbia uniós tagjelölt-státusának az elnyeréséhez. A szerb politikai mentalitás még mindig olyan, hogy nem tud szabadulni az őt egykoron talán megilletett regionális középhatalom bűvköréből, a győztes tudat és a hamis mítoszok még mindig kísértik. Ebből adódik, hogy csupán nagyokkal hajlandó tárgyalni, a volt szocialista blokk kis országait nem tekinti partnernek. Amikor Magyarország a restitúciós törvény kapcsán vétóval fenyegetőzött, Szerbiában értetlenül álltak a jelenség előtt, hogyan jön egy háborút veszített kis ország ahhoz, ultimátumot szabjon.
Aki a vesztes oldalon állt, annak nem lehet igaza még utólag sem. Először fordult elő, hogy Magyarország karakánul kiállt igazáért, s a legitimációját kereső Szerbiában ez nyilván nem kis megdöbbenést váltott ki. A vereségtől való félelem nyomta rá bélyegét a szerb politikára, Magyarország számára viszont tanulságul szolgálhat, hogy igenis van létjogosultsága a határozott és elvszerű fellépésnek, a felmerülő konfliktusok őszinte tisztázásának, az érdekérvényesítésnek, hogy nem vagyunk hajlandók eltűrni a kollektív bűnösség stigmáját, ugyanakkor azt is be kell látnunk: mindkét ország elemi érdeke az együttműködés, Szerbia számára Magyarország a legfontosabb ország - és fordítva. A restitúciós törvény kapcsán kiderült, a szerb közvélemény tulajdonképpen semmit sem tud az 1944-45-ös magyarellenes megtorlásokról, váratlanul érte őket az a felismerés, hogy a győztesek is követhetnek el főbenjáró bűnöket. Nehéz volt megértetni velük, hogy ezért semmiképpen sem a nép okolható. Nem szabad figyelmen kívül hagyni ezt a mentalitást, ugyanakkor arról sem mondhatunk le, hogy megismertessük az ottani közvéleménnyel a ’44-45-ös vérengzések eseményeit. A hallgatóság kérdéseire válaszolva a nagykövet úr kifejtette, szolgálata alatt tulajdonképpen a két nép közötti megbékélés előmozdításának ügyét tartja legfontosabb feladatának. Nikowitz Oszkár lehetségesnek tartja, hogy ha nem jön közbe valamilyen rendkívüli esemény, ez év november 2-áig megtörténjen a szerb politikai elit részéről a bocsánatkérés a vajdasági magyarok ellen ’44-45-ben elkövetett bűnökért. Mint fogalmazott, intenzíven dolgozik rajta, folyik a párbeszéd még a legmegátalkodottabb szerb nacionalista csoportokkal is. Ha mégsem sikerülne, azt személyes kudarcának tekintené.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.