Szegedre is végérvényesen beköszöntött a jó idő, így a korábban a télre felkészített autókat érdemes szakszervizben átnézetni, hogy az elmúlt zord idő nyomait még időben ki lehessen javítani.
Tavaly a hideg és a havazás beköszöntével lecseréltük a nyári gumikat télire, ellenőriztük a fagyállót, az ablakmosót és az akkumulátor. A jó idő beköszöntével azonban fontos, hogy a téli fagy, a jég és a hó okozta sérüléseket felülvizsgáljuk, és újra felkerüljenek a nyári „papucsok”.
Téli nyárira
„Amikor az aszfalt hőmérséklete eléri a 7-8 Celsius fokot, érdemes a téli garnitúrát, nyárira cseréltetni” – mondta el portálunknak
tulajdonosa. „A mostani időjárás ezt már indokolttá teszi, de nagy hibát nem okozunk azzal, ha csak áprilisba kerül fel.” A téli gumiköpeny lágyabb anyagból készül azért, hogy a hidegben se keményedjen meg, jobban tapadjon. Ez a gumi viszont egy meleg aszfalton nagyon gyorsan tud kopni. Akinek külön felnin van a nyári és a téli garnitúra, annak érdemes a csere elvégzése előtt a kerekeket centíroztatni, amivel szintén a rendellenes gumikopást tudjuk kiküszöbölni.
Folyadékok a gépkocsiban
„Az autóban található folyadékokat télen és tavasszal mindenképpen célszerű ellenőrizni” – folytatta a felsorolást az autószerelő mester. „Télen a szélvédőmosó és a hűtőfolyadék fagyáspontját kell a megfelelő szintre beállítani. Ez a tél sajnos nagyon sok ügyfélnél megmutatta, hogy erre nem fordítottak gondot, és így a szétfagyott mosótartályt, a szivattyúkat, de néhány esetben még a hűtőt is cserélni kell.” Nagyon fontos még a fékfolyadék forráspontjának ellenőrzése, hiszen létfontosságú szerepe van az utó megállításánál. Ilyenkor a szakszervizben a benne lévő páratartalmat vizsgálják meg, ami 3% esetén már veszélyes, 2%-nál cserélendő, 1% esetében pedig még éppen megfelelő. „A fékfolyadék cseréjének gyakorisága autótípustól függő” – magyarázta a szakember. „A Volkswagen csoport például előírja, hogy futott kilométertől függetlenül kétévente le kell cserélni. Van olyan típus, ahol ez három év, de sokan elő sem írják. Általánosságban elmondható, hogy a legbiztonságosabb, ha kétévente cserére kerül a sor, hiszen ez nem nagy összeg, és a tulajdonos biztonságát szolgálja.”
Tisztán látni és látszani
A jeges ablakok gyakorlatilag az első törlésnél képesek „felszaggatni” a gumilapát felületét, így innentől kezdve már csíkosan törölnek. Ezt ugyan mindenki saját maga dönti el, de a jó látás a tavaszi időben is nagyon fontos. Érdemes most kicserélni, hiszen ez is „filléres” költség, és az utángyártott lapátok is kielégítő módon szolgálják az autóvezetőt. Izzók esetében is érdemes az átvizsgálás, hiszen nemcsak a közlekedési rendszabályok írják elő ezek működőképességét, hanem saját biztonságunk is múlik azon, hogy az autónkat jól látják, vagy épp mi látjuk jól a sötétben közlekedőket. A modern gépkocsik esetében már a műszerfalon visszajelző lámpák, vagy hibaüzenetek jelzik a meghibásodást, ilyenkor ajánlatos a megfelelő értékűre cseréltetni a rossz izzót. A nagyobb „wattszámú” a műanyag burákat megolvaszthatja, a kisebb pedig nem világít majd szabályosan.
Karosszéria alul-fölül
„Nagyon fontos, hogy tavasszal nézessék át a karosszériát” – folytatta a sort a tápéi szerviz tulajdonosa. „A mostani rendkívül magas hóban az alsó műanyag burkolatok könnyen leszakadhattak.” Ezek egyrészt környezetvédelmi szempontokat szolgálnak, hiszen felfogják a lecsöppenő olajakat, másrészt védik a mechanikai sérülésektől, kőfelverődésektől az autó alján található szerkezeteket. Az alul „lebegő” elemek rontják az autó stabilitását, menettulajdonságait, emelik a fogyasztást, sőt az utastérben kellemetlen zajt is okozhatnak. Az alsó átvizsgálás során a nem kívánt rozsdásodásokra is fény derül, és a kipufogórendszert is megnézik. Fényezőműhelybe csak akkor kell elvinni a gépkocsit, ha mechanikai sérülés van rajta, hogy a rozsdásodás ne induljon meg. „Elég jó kézi autómosók vannak már itt Szegeden is” – mondta a szakember. „Ezekben érdemes vakszoltatást, viaszoltatást kérni. Ez jóval hatékonyabb, mint amit a gépi mosók tudnak. A legnagyobb védelmet a polírozás adja, ez azonban költségesebb is, hiszen tizenezres tételről beszélünk. Viszont ez a magas UV sugárzás ellen is óvja a lakkozást, szinte megújítja az autó külsejét.”
Akkumulátorok a tél után
Amelyik aksi már túlélte a telet, az nagy valószínűséggel a tavasz és a nyár folyamán is jól fog működni. A mai akkumulátorok már gondozásmenetesek, sok esetben nem is lehet őket felnyitni. Annyit azonban nem árt tudni, hogy ezek nem fokozatosan romlanak el, hanem egyik pillanatról a másikra nem indul majd az autó. A szervizben terheléses vizsgálatot ajánlatos végeztetni rajtuk, amiből kiderül, milyen állapotban vannak, érdemes-e esetleg rövid időn belül kicserélni. A városi közlekedésben ráadásul a rövidebb távok miatt nem olyan erős a töltés, a gyakori indítások is megviselik az aksikat.
Jön a klímaszezon
A klíma használata még télen is ajánlatos, ilyenkor persze elsősorban az ablakok páramentesítésére. Amint viszont beköszönt a jó idő, az utastér a napon jelentős mértékben fel tud melegedni. „Ha valaki azt érzi, hogy a klíma nem hűt, illetve kellemetlen, ingerlő, dohos, ammóniaszerű szag árad belőle, mindenképpen vizsgáltassa meg, és végeztessen fertőtlenítést” – ajánlotta Szabó Attila. „Azok a szerek, amiket a nagyáruházakban lehet kapni, nem sokat érnek. A gombásodást csak a rendszer megbontása után a megfelelő helyre, az úgynevezett elpárologtatóhoz juttatott speciális szerrel lehet megszüntetni. Ilyenkor persze a pollenszűrőket is mindig cseréljük, de ajánlatos egyébként minden olajcsere alkalmával ebből is újat betenni.” A megfelelően karbantartott klímarendszer nemcsak a komfortérzetet fogja növelni, hanem egészséges, tiszta levegővel látja el az utasteret is. A gázszintet viszont már csak akkor érdemes ellenőriztetni, ha azt érezzük, hogy egyáltalán nem hűt, lévén zárt rendszerről van szó, ahonnan a hűtőközeg nem tud eltávozni.
Mi tegyünk tavasszal?
„Érdemes az autót elvinni egy szervizbe, ahol felemelik, átvizsgálják a karosszériát, kicserélik, centírozzák a kerekeket, ellenőrzik a folyadékokat” – javasolta az autószerelő mester. „Nálunk erre is lehetőség van, sőt ilyenkor a futóművet és a fékbetéteket is megnézzük, megvizsgáljuk a világítást, a féklámpákat, a fényszóró-beállítást, az irányjelzőket és szükség esetén cseréljük is az izzókat.” Az előző szerviz óta eltelt időszak, és kilométer ismeretében ajánlatos elvégeztetni az olajcserét, a levegőszűrő cseréjét, hogy erre már ne kelljen újra elvinni az autót. „Én nem nagyon értek egyet a 20-30 ezres csereperiódusokkal, túlságosan hosszúnak tartom” – mondta el a kötelező és ajánlott szervizperiódusokról a szakember. „Meg kell például nézni azokat a pollen vagy légszűrőket, amiket 10-15 ezer kilométer után cserélünk. Rendkívül koszosak, porosak, ami nem tesz jót az autónak és az utasoknak sem.” Egy-egy ilyen átvizsgálás másfél óra alatt megvan, és attól függően, hogy kell-e valamit cserélni 5-15 ezer forintba kerül, ami persze nagyban függ attól, hogy a fékrendszerhez hozzá kell-e nyúlni. Plusz költség persze a téli-nyári gumi átrakása, centírozása, de egy általános átvizsgálás nem kerül többe nettó ötezer forintnál. „Nálunk az ügyfél a művelet végéig itt lehet, mi nem zavarjuk ki a műhelyből” – hangsúlyozta Szabó Attila. „Mindig megbeszéljük mit, mikor, miért teszünk, mit érdemes cserélni, és a tulajdonos dönthet róla. Az izzókat pedig általában még ingyen is kicseréljük, mivel száz forint alatti tételről van szó.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.