Közélet

A városvédő a felelősök megnevezését követeli a Szőke Tisza ügyében

A városvédő a felelősök megnevezését követeli a Szőke Tisza ügyében

2012. március 30., péntek
A városvédő a felelősök megnevezését követeli a Szőke Tisza ügyében

A Szőke Tisza hajó kálváriájával kapcsolatban fogalmazta meg gondolatait nyílt levelében v. Szilágyi Árpád városvédő polgár, aki hiányolja többek között a felelősök megnevezését.

V. Szilágyi Árpád városvédő, a Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület elnökének nyílt levelét változtatás nélkül közöljük.

A közel 100 évet megélt szépkorú és muzeális értékű Szőke Tisza hajó egyik legjobb ismerőjeként – kapitány és legénység hiánya miatt – kötelességemnek érzem, hogy a hajó megmentése érdekében az interneten és újságokban a hajósok katasztrófa jelével – SOS – hívjam fel hazánk és a világ figyelmét, hogy Szegeden hogyan törődnek az értékeinkkel. Sajnos nem ez az első eset, hiszen a rombolás már a 60-as években elkezdődött, amikor a Kálvária téren a barokk Kápolnát ledózerolták, majd 2004-ben

Bálint Sándor

néprajztudós születésének 100. évfordulóján a Szeged, Pálfy u. 72. sz. alatti szülőháza került ugyanerre a sorsra. De nem kerülte el a sorsát a patinás művelődési házak bezárása vagy az útban lévő gyárak, épületek lebontása. Sokat írtam a huszárszobor elmozdításáról, a kegyeleti kert megszűnéséről. Amiről nem írtam, hogy 2000-től 2012-ig mi történt a halálos helyzetbe került Szőke Tisza hajóról. A jobb napokat látott Szőke Tisza hajó rendszerváltás után 10 évig diszkóhajóként üzemelt s ez idő alatt az állagmegóvásra, felújításra a bérlők szinte egy fillért nem költöttek. A szerkezeti terhelést már kevésbé bíró hajó stabilitása miatt a diszkóhajó üzemelését a 2000. év során a hatóságok tovább nem engedték és így a városnak két lehetőség nyílt. Vagy egy nagyobb összeggel felújítja a hajót, vagy partra vontatva szétdarabolják. A pénzhiány miatt a város az utóbbit látta volna szívesebben, de ez ellen tiltakoztunk, s így egy jelképes 100 Ft-os összegért a hajó a MAHART Tiszayacht Kft. tulajdonába, kezelésébe került, azzal, hogy a saját hajójavító telepen felújítják és azt magas vízállás során az ártérre felúsztatják, betonvályúba elhelyezik. A parton lévő hajó lett volna jachkikötő látványossága, melyben irodák, szálloda, múzeum, étterem, bár nyert volna elhelyezést. A terület feltöltése és a hajótest javításához az anyagi feltételek nem álltak össze, így 2002-ig szinte semmi nem történt a hajó állagmegóvásával kapcsolatban. Sajnos, számomra ismeretlen az a tény, hogy a hajó tulajdonjoga hogyan váltakozott éveken keresztül, hogyan cserélt gazdát, egy-egy eladás és vétel milyen áron lett meghatározva, és az adásvételi szerződések a felújítással kapcsolatosan mit tartalmaztak. Az se igazán ellenőrizhető, hogy a hajót szerződésileg ki őrizte, kinek kellett volna megvédeni az idegenkezűségtől. Számomra az se igazán érthető, hogy a téli hónapokban, ha a Tisza befagy, akkor kinek kellett volna törődni azzal, hogy a jég kárt ne tegyen a hajóban. Erről a nyilatkozók sem az interneten, sem az újságokban nem tesznek említést, az újságírók pedig óvatosan ez irányban nem kérdezősködnek. 2000-ben megépült a Millenniumi szállodahajó a MAHART Tápé üzemében egymilliárd forintért, amely tartályokra lett felépítve, csak hatalmas terjedelme miatt a vízügyi hatóságok a Tiszán Szegednél, a Stefániánál nem engedték kikötni, ezért levontatták 12 évvel ezelőtt a Boszorkány-sziget utáni kikötőbe. Azóta ott rozsdásodik, és várja szintén azt a pillanatot, hogy mikor kezdik szétdarabolni. Sajnálkozva teszem fel az illetékesek felé a kérdésem, hogy ebből az összegből nem lett volna-e célszerűbb a Szőke Tisza hajót és a Kass Szállót rendbe tenni, az egyik megmenekült volna a jelenlegi pusztulásától, a másik már réges-rég lakhatóvá vált volna, Szeged ékességeként tartanák nyilván. De nem így történt, mert az ügyeskedők, akik még úttörőként megtanulták, hogy „gyűjtsd a vasat és a fémet, ezzel is a békét véded”, már akkor tudták, hogy a gazdasági váltságunkban jó üzlet lesz majd a szétbontásra kerülő Szőke Tisza hajó, valamint a Millenniumi Szállodahajó is. Ezt támasztja alá a Délmagyarország 2012. március 27. számába bekerült írás, mely szerint a Felszámoló Bizottság előbb-utóbb eladja a hajót szétbontásra. Itt csak egy dolgot nem értek: hogy ha a Szeged város 100 Ft-ért adta el az akkor még több százmilliót érő hajótestet, akkor most egy esetleges felszámolás során a hajót néhány ezer forintért hogyan lehet majd haszonszerzés végett kiárusítani, és a befolyt pénzből ki lesz kielégítve? Az SOS vészjelem azért szól, hogy a Szőke Tisza hajót a nagy biznisz lebonyolítása előtt meg kell menteni, hiszen ilyen kétkéményű gőzhajó már csak egy van országunkban, és az itt található Szegeden. De az is érdekesnek tűnő dolog, hogy a hajó megmentésért a tisztelt Polgármester Úr nem hívott össze rendkívüli közgyűlést, ebben biztos nem akadályozták volna meg a kormánypártok képviselői. Azt is hiányolom, hogy szeretett városunk, megyénk országgyűlési képviselői sem ejtettek egy szót sem a Parlamentben a hajó sorsáról, pusztulásáról. A Katasztrófavédelem Főigazgatósága sem nyilatkozott, pedig ennél kisebb ügyben is hatékonyan tudtak már segíteni. A Magyar Honvédség világszerte elismert utászai hol vannak? Hiszen a mai technika mellett könnyen meg tudnák akadályozni, hogy a hajó tovább ne süllyedjen, természetesen, ha ezt parancsba kapnák. Tudomásom szerint a Rendőrség, illetve az Ügyészség se indított nyomozást vagy eljárást ebben az ügyben, hogy kit terhel a felelősség, a mulasztással milyen kár érte az országot, és a műemlék jellegű hajó esetleges elvesztésével. Szomorú az a tény is, hogy 2010-ben a hajó felújítására pályázati úton a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. nyert 556 millió forint támogatást, de mivel nem rendelkeztek önerőrésszel, ezért a pályázati pénzt a felújításra nem vehették igénybe, sajnálatos, hogy a Szeged és környékén élő milliárdos polgártársaim nem jelentkeztek, és millióikkal nem támogatták a hajó megmentését. Úgy tűnik, hogy a hajó megmentést csak mi, civilek akarjuk, akiknek a jó szándék, segítőkészség mellett nincs megfelelő technikai eszközünk és pénzünk. Köszönöm az önkéntes civileknek az eddigi fáradozásukat, a hajó felszínen tartása érdekében. Köszönöm a Délmagyarország és a Magyar Nemzet című napilapoknak, hogy a Szőke Tisza hajó tragédiájának és megmentésének minden fázisáról tájékoztatják az Olvasót. Ugyancsak köszönöm a www.szegedma.hu internetes portáljának is a hatékony tájékoztatást. 1980-ban irányításommal lett felújítva, átalakítva a Szőke Tisza hajó. Öreg korára, vészhelyzetében a segítő civilekkel összefogva sem hagyom magára, ezért fordulok most SOS jelzéssel elsősorban a világ magyarságához, akik a hajó megmentéséért áldoznának. Jelszavunk: közös erővel mentsük meg a hajót.

Szeged, 2012. március 28. vitéz Szilágyi Árpád Városvédő Polgár, Magyar Kultúra lovagja, a Szegedi Hagyományőrző és Városképvédő Egyesület elnöke

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.