Helyenként már huszonöt centiméter a Tisza és a Maros ATI-VIZIG által kezelt szakaszán a jégvastagság. Jégrombolásra egyelőre nincs szükség, de a szakemberek folyamatosan figyelik a folyókat.
„Az elmúlt napok rendkívüli hideg időjárása következtében az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATI-VIZIG) által kezelt Alsó-Tisza szakaszon, Szeged belvárosi Tisza szakaszát kivéve, a folyón teljes hosszában beállt a jég” – tájékoztatta portálunkat
Kádár Mihály
. A műszaki igazgatóhelyettes közölte, ugyanez a helyzet a Maros magyarországi szakaszán. Mindkét folyószakaszon a jégvastagság 10 és 25 centiméter között változik, és a jeget hozzávetőleg 10-40 centi vastagságú hóréteg borítja. A szakember hangsúlyozta, a folyók jegén tartózkodni tilos minden körülmények között, ezt egyébként egy belügyminiszteri rendelet szabályozza. Az Országos Vízügyi Igazgatóság közlése szerint a Tisza teljes hazai szakaszán kisebb megszakításokkal áll a jég, melynek vastagsága általában 10-25 centiméter között van, de helyenként eléri a 35-öt is. „Befagyott folyószakaszaink jelenleg nyugalomban vannak, ilyen hideg időjárásban a beállt jég nem mozog. Ezért a kezelésünkbe tartozó Tisza és Maros szakaszokon pillanatnyilag csak fokozott megfigyelést végzünk, jégrombolásra nincs szükség” – mondta. A folyókanyarokban, illetve az egyéb, jégmegállásra hajlamos szakaszokon, így a szigeteken, a porondokon, vagyis homoklerakódásoknál, továbbá a hidak mederpillérein feltorlódott jég okozhat visszaduzzasztás. „Ez a jelenség az Alsó-Tiszán azonban egyáltalán nem jellemző, a Maroson viszont előfordulhat. A Maroson a vízállások jelenleg kisvízi tartományban vannak, így még egy esetleges jégtorlasz kialakulása sem von maga után jelentős árvízi kockázatot” – részletezte Kádár Mihály. Jégtörő hajók alkalmazására azonban szükség lehet. „Veszélyes jéghelyzet kialakulásának megelőzése végett, a beállt jégmező, a torlódott állójeges folyószakaszok vagy a jégtorlaszok megbontása, illetve a megbontott jég további felaprítása és a jég levonulásának biztosítása céljából” – sorolta. Ezeken felül a folyami műtárgyak, így például a duzzasztók védelme érdekében alkalmaznak jégtörő hajókat. A Tiszán január 31-étől van érvényben I. fokú jeges árvíz elleni készültség. Jelenleg nyolc jégtörő hajó biztosítja a folyó jeges árvíz elleni védelmét, kiemelten figyelve a tiszalöki és kiskörei vízlépcsők üzembiztonságára. A kialakult jéghelyzetre tekintettel a Duna teljes hazai szakaszán pedig hajózási zárlatot rendeltek el csütörtök estétől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.