Közélet

A hazai motorgyártás úttörőjére emlékeztek + FOTÓK

A hazai motorgyártás úttörőjére emlékeztek + FOTÓK

2012. január 23., hétfő
A hazai motorgyártás úttörőjére emlékeztek + FOTÓK

A 160 éve született gépészmérnökre és feltalálóra, Csonka Jánosra emlékeztek hétfő délelőtt. Szülőházát az önkormányzat, a Magyar Autóklub és a tervezőről elnevezett szakiskola is megkoszorúzta.

160 évvel ezelőtt, 1852. január 22-én született Szegeden a motorgyártás egyik legkiemelkedőbb magyar úttörője,

Csonka János

. A több tudományágban is kiemelkedő polihisztorra szülőházánál, a Földmíves utca 8. alatt emlékezett meg Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Magyar Autóklub Dél-alföldi Regionális Szervezete és a Szegedi Műszaki és Környezetvédelmi Középiskola és Szakképző Iskola Csonka János Tagintézménye. Életútjának és munkásságának bemutatását követően a jelenlévők megkoszorúzták a feltaláló egykori lakhelyét jelző emléktáblát.

A Tűz csiholója

A szakiskola tanulói

Ady Endre

A Tűz csiholója című művének felolvasásával kezdték a megemlékezést. "A vers választása kiváló, hiszen maga Csonka János is a tűz csiholója volt" - jegyezte meg

Lehmann István

, a Magyar Autóklub Dél- Alföldi Regionális Szervezetének elnöke. Kiemelte a három szervezet részvételének fontosságát is, hiszen a feltaláló Szeged történetének meghatározó alakja volt, valamint a Magyar Autóklub megalakulásához, és a műszaki oktatás hazai fellendüléséhez is jelentősen hozzájárult. "Büszkék lehetnek a szakiskola tanulói, hogy egy ilyen kiváló elme neve alatt végezhetik tanulmányaikat" - emelte ki az autóklub elnöke.

Csonka János iskoláit Szegeden végezte, majd két éves külföldi tanulmányútra indult, hol a fejlett országok műszaki megoldásainak tanulmányozása mellett a kultúrában is elmélyült. Hazatérve a Budapesti Műszaki Egyetemen dolgozott műhelyvezetőként, ahol megismerkedett Bánki Donát gépészmérnökkel. Közös munkájuk számos, ma is használt technológiák előfutára volt: Csonka 1877-ben készítette el az első magyar gázmotort, 1884-ben az úgynevezett Csonka-féle gáz- és petróleummotort, majd 1890-ben Bánki Donáttal közösen az első benzinmotort is megalkották. A Magyar Posta részére 1900-ban elkészítette az első motortriciklit, amely több, mint 25 évig rendszeresítve volt náluk. Emellett buszokat, motorcsónakot, mentő- és tűzoltóautót is készített. Utolsó éveiben is aktív munkát folytatott. "Jól mutatja mérhetetlen munkakedvét és szakma iránti elkötelezettségét, hogy halála napjára is egy autóklub ülés volt feljegyezve a naptárába" - emelte ki Lehmann István.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.