Közélet

Uniós támogatással újjáépítik a Szeged - Baja közötti vasútvonalat

Uniós támogatással újjáépítik a Szeged - Baja közötti vasútvonalat

2011. november 24., csütörtök
Uniós támogatással újjáépítik a Szeged - Baja közötti vasútvonalat

Uniós támogatással építenék újra a Szeged - Baja közötti vasútvonalat. A 2019-re tervezett vasútvonal a becslések szerint 160 km/h-s pályasebességű lenne, így a közel 120 kilométeres táv 70 perc alatt lesz leutazható.

A Duna - Körös - Maros - Tisza Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Közhasznú Kft. partnerségben a vajdasági kormánnyal, valamint a MÁV Zrt. és a Javno preduzece Zeleznice Srbije szakmai támogatása mellett sikeresen pályázott a Magyarország - Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében a Szeged - Röszke - Horgos - Szabadka - Csikéria - Bácsalmás - Baja vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányának elkészíttetésére. Ha 2019-re elkészül az említett beruházás, a becslések szerint a tervezett 160 km/h-s pályasebességű vonal kiépítésével a közel 120 kilométeres táv 70 perc alatt lesz leutazható. A szegedi vasútállomáson megtartott sajtótájékoztatón jelen volt

Berényi Györgyi

, a MÁV Zrt. stratégiai igazgatója,

Vízhányó Ferenc

, a Csongrád Megyei Közgyűlés alelnöke,

Predrag Jankovic

, a Szerb Vasúttársaság főigazgató-helyettese,

Csókási Eszter

, a DKMT Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője és

Ratko Soro

, a Vajdasági Autonóm Tartomány kormányának főtanácsosa. A döntéshozókat azért hívták meg, hogy bemutassák nekik, hogyan közlekednek a határ menti térségben az emberek, mennyire nehézkes számukra a közösségi közlekedés. Ha sikerül felhívni a szakma figyelmét arra, mennyire szükség van az említett vasútvonalra, akkor talán további lépések is történnek a kivitelezés irányában, fogalmazott Csókási Eszter.

Berényi Györgyi hangsúlyozta, a MÁV nehéz, forráshiányos működése során minden hasonló lehetőségnek rendkívül örülnek, amikor nem a prioritások szerint kell meghatározniuk egy-egy vonal felújítását, hanem együttműködésben az önkormányzatokkal, politikusokkal, más vasúttársaságokkal, partnerekkel sikerül összefogni egy bizonyos konkrét cél érdekében. A szerb vasúttársaságot régi jó partnerének nevezte az igazgató asszony, majd reményét fejezte ki: a közös együttdolgozás lehetővé teszi, hogy a felújított vasútvonallal örömet tudnak szerezni a térség lakóinak. Az újjáépítést 2019-re tervezték befejezni. A mai nap bebizonyítja, régiónk és a megye szerepe mennyire fontos abból a szempontból, hogy Szerbia és Románia felé vasútvonalak létesüljenek, folytatta Vízhányó Ferenc. A szakma méltóképpen képviseli ezt az érdeket. Az alelnök abban bízik, hogy a jövőben az EU-ban új vasútvonalak jönnek létre és ezek egy része rajtunk keresztül fog vezetni, ugyanakkor fontos szerepet kapnak a térség gazdasági együttműködésében. A Szerb Vasúttársaság igazgató-helyettese szerint az első lépések a legnehezebbek, de ezeket most megtették. Tisztában vannak azzal, hogy nem könnyű több mint 100 kilométer új vasútvonalat építeni, de az előfeltételek adottak. Az első 4 éves időszakban rendbe hozzák a Szeged—Szabadka szakaszt, és meghatározzák a teljes projektumra vonatkozó finanszírozás forrásait. Jankovic úr elmondta, jelentős átalakulás előtt áll a szerb vasút, s nagy hangsúlyt fektetnek a személyszállítás fellendítésére. A környékbeli országokban sehol sem nyereséges a személyszállítás, ezért az igazgató-helyettes a helyi önkormányzatokkal való szorosabb együttműködésben látja a megoldást. A vasút óriási előnyt élvez az áru-és személyszállítás egyéb módozataival szemben, de csak akkor maradhat versenyben, ha a szolgáltatás minőségét is javítani tudják. A vajdasági kormány és a tartományi gazdasági titkárság nevében Ratko Soro üdvözölte az egybegyűlteket. A titkárság részt vett a projekt kidolgozásában és a Cowi dán céggel - melynek Szerbiában és Magyarországon is képviselete van - elkészíttette a megvalósíthatósági tanulmányt is. Erre a célra 380 ezer eurót fordítottak. A magyar Cowi a magyar félnek, a szerb Cowi pedig a szerb partnernek dolgozott. A projektum összesen 15 százalékos önerőt követelt, amit a partnerek megfeleztek, miközben a szerb fél biztosította az előfinanszírozást. A sajtótájékoztató után a tanulmányút részvevői végigutazták a Szeged - Röszke - Horgos - Szabadka - Csikéria - Bácsalmás - Baja útvonalat, hogy megbizonyosodjanak a jelenlegi állapotokról. A Szabadka és Bácsalmás közötti utat busszal tették meg, mert itt a sínek jelentős része fel van szedve, működő vasúti összeköttetés nincs a két település között.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.