Közélet

Megjelentek a kötelezők jövő évi tarifái

Megjelentek a kötelezők jövő évi tarifái

2011. október 30., vasárnap
Megjelentek a kötelezők jövő évi tarifái

Megjelentek a 15 autós biztosító jövő évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifái vasárnap reggel a Nemzeti Sport és a Metropol mellékleteként, 186 félbehajtott újságoldalon.

A korábbi évekhez képest változás, hogy a meglévő ügyfeleket nem büntetni, hanem megtartani akarják a biztosítók a díjaikkal, illetve a zöldautókat olcsóbban biztosítják. Új biztosító a palettán a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító, amely egy viszonylag egyszerűen kiszámítható, de első ránézésre nem a legolcsóbb díjjal indul. Idén sem könnyű az újságból pontosan kiszámolni a saját biztosító által jövőre ajánlott díjat, mint ahogyan a tarifákat összehasonlítani sem. A törvény által meghatározott differenciáló tényezőket - például a motor teljesítménye, hengerűrtartalom, bonus-malus besorolás - értelemszerűen minden biztosító alkalmazza. Az egyik biztosító azonban az alapdíjhoz - ez az A0 - nem 1-es szorzót, hanem 1,04-et rendelt és az első bonusfokozathoz (B1) adta az 1-es szorzót. A díjak kiszámítása vagy képlet alapján történik, vagy az alapdíj meghatározása után, ahhoz hozzáadni, illetve abból kivonni kell a különféle korrekciós tényezőket. Az első mindjárt az, hogy az ügyfél új szerződést köt az adott biztosítónál, vagy a meglévőt akarja tovább vinni. Korábban bírálták a biztosítókat azért, hogy olcsóbb díjat ajánlottak az új ügyfeleknek, mint a hűségeseknek. Most több biztosító kifejezetten díjcsökkentést kínál a meglévő ügyfeleinek. Arra is van példa, hogy aki felmondja a meglévő szerződését, majd újraköti ugyanannál a biztosítónál, az pótdíjjal - büntetéssel - számolhat. A szerződő lehet magánszemély és cég. A cégek általában kissé drágábban köthetnek kgfb-t. A magánszemélyek biztosítási díjának meghatározásánál fontos szempont a lakhely és az életkor. Budapest és a nagyvárosok, illetve azok vonzáskörzete drágább, mintha ha valaki kisebb településen él. Az életkor figyelembevételénél általában az 50-60 év közöttieknek kínálják a legolcsóbb díjakat, bár van biztosító, amely a nyugdíjasokat preferálja, míg más társaság a jogosítványszerzés évét is számításba veszi. Több biztosító alkalmaz típustáblát, figyelembe veszi a jármű saját tömegét, az életkorát, és azt is, hogy milyen üzemanyaggal működik a motor. Egy példa: a hibridautónál nincs korrekciós tényező, a benzinüzeműnél 4, míg a dízelnél 10 a szorzó (amely nem jelent ennyiszer magasabb díjat, hiszen az üzemanyag fajtája csak egy a több korrekciós tényező közül). A fizetés módjára tekintettel továbbra is olcsóbbá teszi a díjat a csoportos beszedési megbízás, míg a csekkes fizetés a legdrágább, és az éves díjfizetés a legolcsóbb, az ettől gyakoribb fokozatosan drágítja a biztosítást. Az ügyfél által megadott mobilszám, e-mail cím is csökkenti valamelyest a díjat. Az alkuszon keresztül történő biztosításkötést eltérően értékelik a biztosítók, van, amelyik bünteti, viszont ha a biztosító internetes felületén köti az ügyfél a kgfb-t, akkor 10 százalék kedvezményt kap (az alkusz jutaléka ilyenkor az ügyfélé). Más biztosító viszont akkor ad kedvezményt, ha alkuszon keresztül köti meg a biztosítást az ügyfél. További kedvezmények kaphatók többi között a gyermekek száma után, illetve akkor, ha valaki közalkalmazott, újságíró, biztosító alkalmazottja, postai alkalmazott, az adott biztosítóval szerződésben álló céges ügyfél, casco vagy más biztosítása is van a magánszemélynek az adott biztosítónál, egy megadott lapban megjelent kupont mutat fel. Minden biztosító külön kezeli a gépjárműflottákat és a veterán járműveket. A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) és az internetes alkuszok programozói dolgoznak már a tarifák összehasonlítható megjelenítésén.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.