Júliusban startolt a Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP), amely várhatóan októbertől váltja fel a jól bevált üdülési csekket. A béren kívüli juttatás – évente legfeljebb 300 ezer forint értékben adható a munkavállalónak -- ezen formája kedvező adózású, ezért a cégek is spórolhatnak vele.
A bankkártyához hasonló utalványkártyával a dolgozó a szerződő szálláshelyeken ezzel fizethet a szobáért és egyéb kapcsolódó szolgáltatásokért. A SZÉP-kártya keretösszege messze meghaladja az üdülési csekkét, amely a minimálbérrel -- jelenleg 78 ezer forint -- egyezik meg, de az összehasonlítás nem korrekt, mivel a csekk esetében személyenként értendő a korlát, egy kétgyermekes család például 312 ezer forintot kaphat -- szemben a SZÉP-kártyás 300 ezerrel.
A csekk előnye a munkavállaló szempontjából az volt, hogy nem kellett kötelezően szállásra költeni, jóval szélesebb felhasználási lehetősége volt, mint utódjának, a kártyának. Ha elfogadják a Költségvetési Bizottság javaslatát, az üdülési csekk szeptember 30-án adható utoljára béren kívüli juttatás, úgynevezett cafeteria keretében, aztán megszűnik. A csekk és a kártya adóterhelése ugyanakkora: a juttatás értékének 1,19-szerese után a munkáltató fizeti meg a 16 százalékos személyi jövedelemadót, vagyis a tényleges teher 19,04 százalékát. A legmagasabb összeg, ami adható -- 300 ezer forintos keret -- esetén 57 120 forintot kell befizetni az államkasszába. A munkavállalót nem terheli adó, továbbá a rendelkezésre álló keretet a hozzátartozók is elkölthetik, ha 1500 forintért társkártyát igényelnek. A SZÉP-kártyával a munkáltató kétségtelenül erősíti a dolgozó elkötelezettségét, ráadásul üdülésre, pihenésre, rekreációra is „kényszeríti”, amitől a visszatérőknek sokkal jobb lehet a teljesítményük. A kártya másik előnye, hogy kevesebb adminisztrációval kezelhető, mint a papír alapú üdülési csekk. A munkáltató szerződik egy kártyakibocsátóval, begyűjti a szükséges nyilatkozatokat, majd összeállít egy listát az érintett dolgozók adataival és a nekik járó összeggel. A teljes keretet átutalja a pénzintézetnek, amely elkészíti és postázza a kártyákat és szétosztja a pénzt. Díjat ezért a szolgáltatásért nem számolhat fel a pénzintézmény sem a munkáltatónak, sem a dolgozónak. Az üdülési csekknél 1,5-7,5 százalékos kezelési díjat számláztak. A kártyát elfogadó szolgáltatók is jobban járnak, a náluk elköltött összeg 1,5 százalékát fizetik ki jutalék címén a jelenlegi 6 százalék helyett.
A júliusi indulásig az OTP és az MKB jelezte, hogy érdekli a kártyakibocsátás, de más pénzintézetek is vizsgálják a bevezetés feltételeit. Ami gondot okozhat: a szolgáltatók csak nemrég kezdték meg a rendszerhez történő csatlakozást, a kártyák leolvasásához szükséges POS-terminálok beszerzését és üzembe helyezését. A terminálos fizetési lehetőség mellett internetes és telefonos beváltási formát is kiépítenek, az elfogadóhelyek pedig akár a bankok honlapján keresztül is jelentkezhetnek, és online szerződést köthetnek. Az elmondottak miatt idén nyáron ezért még biztosan nem beszélhetünk a SZÉP-kártya sikeréről, felfutásához, elfogadásához idő kell, ezért az év vége előtt nem várható áttörés. Az üdülési csekk rendszerében mintegy 6000 szálláshely szerepel, a Nemzetgazdasági Minisztérium várakozása szerint az év végére a SZÉP-kártyát elfogadó helyek száma is elérheti, sőt meg is haladhatja ezt a számot. A szálláshelyek folyamatosan bővülő listáját az interneten keresztül a www.mkbszepkartya.hu oldalról érhetik el az érdeklődők. Arra is lehetőség van, hogy ha olyan helyre szeretnénk menni, ahol még nem lehet SZÉP-kártyával fizetni, jelezzük a banknak, amely ezek után megkeresi a tulajdonost, és megkísérel szerződni vele. A másik bank, az OTP várakozása szerint az első kártyák júliusi átadásáig több száz elfogadóhely csatlakozik majd a hálózathoz, ezért nagy érdeklődésre és a kártya dinamikus felfutására számítanak. A minisztérium és a kibocsátó szervezetek nem ennyire optimisták, ők csak a jövő évre prognosztizálják, hogy nagy tömegben elterjed az új fizetőeszköz. Az idén még a csekk lesz a sláger, jövőre meg majd meglátjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.