Az önkormányzati cégnél történt vezetőváltás utáni első nagy megmérettetést, a borfesztivált és a Szeged-napi ünnepségsorozatot sikerrel zárta a Szegedi Városkép Kft. Most az augusztus 20-i rendezvényeket szervezik gőzerővel, illetve őszre a Dóm térre terveznek bor- és gasztronómiai fesztivált. Licsicsányi Ilona ügyvezető igazgatóval arról is beszélgettünk, miként próbálnak több bevételhez jutni, hogy az általuk szervezett városi rendezvények még színvonalasabbak legyenek.– A tavaly decemberi kinevezése után a Szegedi Városkép Kft. tevékenységeinek megismerése mennyire volt nehéz vagy épp bonyolult? – Nagy falat volt megismerni, hogy a cég az apróságaival együtt összességében mivel is foglalkozik, hiszen a nagyközönség is csak egy részét ismerik a tevékenységünknek. Azt kellett megismernem, hogy melyek azok az egyéb területek (az utcai reklámoktól kezdve a területhasznosítási dolgokig, melyekkel foglalkozik a Szegedi Városkép Kft.) Át kellett tekintenem, hogy miből is van árbevétele a cégnek, vagyis miből lehet kigazdálkodni az ingyenes városi rendezvényeket. Ezenkívül nagyon sok jogszabály is befolyásolja a működésünket, ezeket szintén nyomon kell követni. Át kellett tekinteni, mi az, amit érdemes megtartani vagy esetleg elhagyni, mivel nem hoz árbevételt a cégnek. A gazdálkodási rész volt a nehezebb számomra, nem a rendezvényszervezési része. – Sikeres rendezvény volt borfesztivál és a Szeged-napi ünnepségsorozat. Kívülről tűnt szervezettnek és jónak, vagy ön is annak ítéli? – Ez a tíznapos rendezvénysorozat jóformán az első megmérettetés is volt egyben, nagy lendülettel fogtunk hozzá a szervezéshez, de tudni kell azt is, hogy a cégnél nagyon kevesen vagyunk. Nem akarok túlozni, de szinte emberfeletti munkát végeztünk a kollégákkal ebben az időszakban amellett, hogy természetesen a napi feladatokat is el kellett látni. Érdemes tudni, hogy egy ilyen óriási rendezvény előkészítése és lebonyolítása nagy tapasztalatot és odafigyelést igényel, továbbá csapatmunkát. Remélem, Szeged lakossága és az idelátogatók is meg voltak elégedve. – Újításokkal is várták a vendégeket. Mik a tapasztalatok, beváltak az új helyszínek és programok? – Izgalmas volt várni, hogy az új helyszínek mennyire fognak beválni, az Oskola utca megnyitása és a Dóm tér bevonása a programsorozatba, illetve a bortúra-útvonal mind újdonságnak számított. Nagy örömmel tapasztaltuk, hogy a tíznapos rendezvény komolyabb bonyodalom nélkül lezajlott, és a vendégeknek tetszettek az újítások. Természetesen készítettünk egy felmérést is, összesen három kategóriában kérdeztük végig a lakosságot és a kiállítókat, a szállásadókat és az étterem-tulajdonosokat. Büszkén mondhatom, hogy 4,5-ös átlagot kaptunk az 5-ös skálán. A közel százötvenezer látogató csaknem egyharmada más településekről érkezett, kimondottan a Szeged-napi ünnepségsorozatra. Összesen öt vendégéjszakát töltenek nálunk, vagyis látni kell, hogy mindenképpen bevételt hoz ez az ingyenes rendezvénysorozat városunknak. – Megéri tíznapos programsorozatot szervezni? Nem sok idő ez, hiszen sok helyen a borfesztiválok jóformán egy hosszú hétvégét ölelnek fel. – Mindenképpen megéri, az a tapasztalatunk, hogy ha két-három napra látogatnak ki az emberek, négy-öt nap múlva elfelejtik. A tíz nap arra jó, hogy hiányérzet alakul ki bennük, ha vége van a rendezvénynek. A legtöbben azt nyilatkozták, hogy baráti kapcsolataikat ápolják, összegyűlnek, és egy idő után tulajdonképpen ez hiányzik az embereknek. Az, hogy két hétvégét is felölel a rendezvény, a kitelepülő vállalkozóknak is jó, így sokkal rentábilisebb a kitelepülésük. – Az újítások sora azonban nem ért véget az új helyszínek bevonásával, hiszen ősszel újabb gasztronómiai fesztivált terveznek, aminek szintén a bor lesz az egyik főszereplője. – Amikor januárban átnéztem a városi rendezvényeket, feltűnt, hogy szeptember 4-e után, vagyis a halfőző fesztivált követően egészen decemberig nincs a városban semmilyen nagyobb rendezvény. Ahogy ősszel visszatérnek a városba a diákok, jóformán semmi plusz nem várja őket. Ezért erről is végigszondáztattuk erről az embereket. A megkérdezettek 94,1%-a részt venne egy szeptemberben megrendezett Dóm téri borfesztiválon. Mivel ekkora az érdeklődés, nem kérdéses, hogy ezt meg kell csinálni. Természetesen a borosoknál is érdeklődtünk, 52,1%-uk részt venne biztosan a rendezvényen, 39,4%-uk a feltételektől tenné függővé, s csupán 8,5% jelezte csak, hogy biztosan nem jönne el. Az őszi rendezvényt rövidebb időre, ötnaposra tervezzük. Nem a borfesztivál kicsinyített mását szeretnénk megrendezni, hanem egy őszi borkulturális találkozót álmodtunk meg Szeged szakrális helyén. Valószínűleg a pannonhalmi apátságtól a bencésekig mindenkit bevonunk ebbe, és természetesen a helyszínből adódóan is nem csak a borról fog szólni. Erről már megszületett a döntés, így szeptember 15-étől minden érdeklődőt a Dóm térre várunk. Ebből hagyományt szeretnénk kialakítani. – Az őszi rendezvény előtt azonban még az augusztus 20-i rendezvénysorozat következi. Ebben lesznek újítások? – A városban zajló útfelbontások miatt idén az újszegedi ligetben rendezzük meg a programokat, hiszen ha a rakpartot zárnánk le, akkor végképp megbénítanánk Szeged közlekedését. A felújításoktól függetlenül sem volt számomra szimpatikus az a helyszín, mert jól néz ki, el is férnek az emberek, de meleg időben egy katlan, elviselhetetlen a meleg. A sörfesztivál kezdődik a ligetben a huszadikai héten, így egész héten érdemes lesz kilátogatni oda. A tűzijáték természetesen idén is a rakparton lesz. Ekkora embertömeg mozgatása biztonságtechnikai szempontból nem szabad, hogy kérdőjel legyen, és így a rakpartot csak arra az estére zárjuk le. A Tisza adta 100 méteres védőtávolságot ki kell használnunk, más helyszínen nem tudnánk megoldani, hogy kellő távolságban és biztonságban legyenek az emberek. – A rendezvény jellege hasonló lesz a korábbi években megszokottakhoz? – Igen, bár a fellépők tekintetében kis gondban vagyunk, hiszen sajnos azt kell látni, hogy elég belterjes Magyarország ebből a szempontból. Vagy volt már nálunk fellépő vagy máshol látták már az emberek ezerszer, emiatt nehéz olyan fellépőt találni, aki rá is ér, megfizethető és szeretik is a lakosok. Három-négy nagy fellépő között vacillálunk még, illetve újdonságként elmondhatom, hogy a nagyszínpadnál lesznek például honfoglalás kori jurták. Tárgyalásokat folytatunk sasíjászokkal is, vagyis hagyományőrző jelleget akarunk adni a rendezvénynek. – Mégis honnan van a rendezvények fedezete? Hiszen a fellépők mellett például a takarítókat is ki kell fizetni, hogy csak egy példát mondjak. – Mi az önkormányzattól közvetlen támogatást nem kapunk, megbízási szerződés alapján szoktak bennünket például kiadványok elkészítésével megbízni, vagy épp a tűzijáték szervezésével. Idén kevesebb pénzt kaptunk ezekre a feladatokra is, így az árbevételünk kevesebb. Nehézséget okoz például egy KRESZ-módosítás is, mely értelmében a kandeláberekről le kellett szerelni a reklámtáblákat, ami szintén bevételkiesést okoz. Éves szinten 8 millió forint folyt be ebből. Természetesen ez ügyben próbálunk lépni, hiszen nonszensz, hogy sem a szállodák, sem a vendéglátóhelyek nem tudják magukat reklámozni a belvárosban. Részben műemlékvédelmi szempontból senki semmit nem tehet ki. Kezdeményeztünk velük egy találkozót, hogy megtudjuk, pontosan hova szeretnének információs táblarendszer kihelyezést, amit már megvalósítottunk a bevezető utakon. Olyan jellegűt terveztetnénk természetesen, ami beleillik a városképbe. A vállalkozók örültek a kezdeményezésünknek, most az építési hatóságot fogjuk felkeresni, hogy még ebben az évben el tudjuk ezt indítani. Ez jövőre vagy azután fog ez árbevételt hozni, de előre kell gondolkodnunk. Közismert, hogy Szeged belvárosában nehéz tájékozódnia egy külföldinek, nem találna oda például egy étteremhez sem, hacsak le nem szólít valakit az utcán és meg nem kérdezi. Ezzel a a rendszerrel ráadásul az illegális kihelyezéseket is meg tudjuk majd akadályozni. Ezekre a bevételekre azért van szükségünk, mert ebből és a kitelepülések bevételeiből tudjuk saját rendezvényeinket finanszírozni. A Szeged napja rendezvénysorozat ennek ellenére mínuszt termel minden évben, de öröm volt számomra, hogy idén sokkal kevesebb volt a ráfizetés, mint tavaly. Ennek több oka van, hiszen megpróbáltuk faragni a költségeket, ahol csak lehetett, figyeltük arra is, hogy mit mikor fizetünk ki. Annak ellenére, hogy nagyobb lett a rendezvény, több helyszínt vontunk be, mégis négymillióval kevesebb mínuszt termeltünk. Tudni kell, hogy rengeteg pénzt visznek el például maguk az útlezárások is, a takarítás. Maszek takarítóvállaltot is megbíztunk, de megérte, mert nem voltak annyira elégedetlenek az emberek a takarítással. Nyilvánvaló, hogy ennyi embert, illetve ennyi szemetet nem könnyű kezelni, ennek ellenére azt vettem észre, hogy reggelre mindig rend volt. Nem lehetett látni a városon, hogy több ezer ember jött a rendezvényre. Remélem, az augusztus 20-i rendezvénysorozatunk is sikert arat, és tetszeni fog a lakosságnak az új helyszín is.