A villamosprojekthez kapcsolódó trolibuszbeszerzéseknél bukkant kartellgyanús ügyekre Gyimesi László, a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság fideszes elnöke, ezért még pénteken kezdeményezte a testület hétfő délelőtti rendkívüli ülését, melyen döntés született arról, hogy tételes célvizsgálat alá vetik a tendert, mellyel kapcsolatban már az NFÜ is vizsgálatot folytat.
Ahogy arról a SZEGEDma.hu már
, egyes szakértők szerint a piaci árnál darabonként 60-90 millió forinttal drágábban jutott Szeged 13 alacsony padlós trolibuszhoz abban a tenderben, melynek győztesét 2010. december 10-én hirdették ki. Az átvilágító bizottság elnöke pénteki sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy az ajánlattevő cégek feltehetően összejátszottak: különböző tranzakciókkal, a vállalkozások közötti “tulajdonosvándorlással”, összefonódásokkal, mesterséges és nem versenyszerű árakat állapítottak meg a pályázatokban, így megfosztották a megrendelőt, Szeged városát a szabad és nyílt versenytől. A hétfői bizottsági ülésen egyhangú döntés született arról, hogy célvizsgálat alá vetik a Szegedi Közlekedési Kft-t, a villamosprojektet menedzselő Szeged Pólus Kft-t és az önkormányzatot, hogy kiderítsék többek között azt is, hogyan lehetett nyertes a trolibuszbeszerzésre kiírt pályázaton egy olyan cég, amit a december 10-i eredményhirdetés előtt két nappal jegyeztek be, és mindössze 600 ezer forint a törzstőkéje.
A bizottság elnöke,
Gyimesi László
az ülés után bemutatta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) értesítését arról, hogy szabálytalansági vizsgálat alá vonták a tendert. A politikus elmondta, hogy a szerződést a nyertes pályázóval a mai napon aláírták, de ha vizsgálat során bebizonyosodik, hogy a tenderen induló cégek összejátszottak, és csak szimulált versenyhelyzetet teremtettek, akkor a kontraktus egyik pontja szerint akár fel is bontható a megállapodás. Gyimesi szerint egyébként nagyon valószínű, hogy kartellezés miatt tudta a győztes pályázó az első körben 133 milliós darabárat hozzávetőlegesen 225 millióra növelni trolibuszonként. A teljes villamosprojekt zárása eredetileg 2012. december 11., de a bizottság elnöke elmondta, hogy indokolt esetben lehet kérvényezni hosszabbítását.
A sajtó érdeklődésére
Nagy Sándor
, a projektért felelős korábbi alpolgármester úgy nyilatkozott, hogy örül a szerződés aláírásának, a város a tenderrel kapcsolatban pedig mindenben a közbeszerzési törvény szabályai szerint járt el. Hozzátette: a trolibuszok azért lettek drágábbak, mert a tender során folyamatosan módosították a műszaki tartalmat az első körben tett ajánlathoz képest. Nagy Sándor kiemelte, hogy a végső ajánlatban például olyan járművek szerepelnek, amelyek már áramszedő nélkül is képesek működni. Az SZKT ügyvezető igazgatója,
Tóth István Tibor
pedig elmondta, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően aláírta a győztes pályázóval a szerződést a 13 trolibusz beszerzésére, de ha valamelyik hatóság szabálytalanságot talál, elképzelhető a megállapodás módosítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.