Közélet

NFÜ-vizsgálat alatt a szegedi trolibuszbeszerzés

NFÜ-vizsgálat alatt a szegedi trolibuszbeszerzés

2011. január 10., hétfő
NFÜ-vizsgálat alatt a szegedi trolibuszbeszerzés

A villamosprojekthez kapcsolódó trolibuszbeszerzéseknél bukkant kartellgyanús ügyekre Gyimesi László, a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság fideszes elnöke, ezért még pénteken kezdeményezte a testület hétfő délelőtti rendkívüli ülését, melyen döntés született arról, hogy tételes célvizsgálat alá vetik a tendert, mellyel kapcsolatban már az NFÜ is vizsgálatot folytat.

Ahogy arról a SZEGEDma.hu már

beszámolt

, egyes szakértők szerint a piaci árnál darabonként 60-90 millió forinttal drágábban jutott Szeged 13 alacsony padlós trolibuszhoz abban a tenderben, melynek győztesét 2010. december 10-én hirdették ki. Az átvilágító bizottság elnöke pénteki sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy az ajánlattevő cégek feltehetően összejátszottak: különböző tranzakciókkal, a vállalkozások közötti “tulajdonosvándorlással”, összefonódásokkal, mesterséges és nem versenyszerű árakat állapítottak meg a pályázatokban, így megfosztották a megrendelőt, Szeged városát a szabad és nyílt versenytől. A hétfői bizottsági ülésen egyhangú döntés született arról, hogy célvizsgálat alá vetik a Szegedi Közlekedési Kft-t, a villamosprojektet menedzselő Szeged Pólus Kft-t és az önkormányzatot, hogy kiderítsék többek között azt is, hogyan lehetett nyertes a trolibuszbeszerzésre kiírt pályázaton egy olyan cég, amit a december 10-i eredményhirdetés előtt két nappal jegyeztek be, és mindössze 600 ezer forint a törzstőkéje.

A bizottság elnöke,

Gyimesi László

az ülés után bemutatta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) értesítését arról, hogy szabálytalansági vizsgálat alá vonták a tendert. A politikus elmondta, hogy a szerződést a nyertes pályázóval a mai napon aláírták, de ha vizsgálat során bebizonyosodik, hogy a tenderen induló cégek összejátszottak, és csak szimulált versenyhelyzetet teremtettek, akkor a kontraktus egyik pontja szerint akár fel is bontható a megállapodás. Gyimesi szerint egyébként nagyon valószínű, hogy kartellezés miatt tudta a győztes pályázó az első körben 133 milliós darabárat hozzávetőlegesen 225 millióra növelni trolibuszonként. A teljes villamosprojekt zárása eredetileg 2012. december 11., de a bizottság elnöke elmondta, hogy indokolt esetben lehet kérvényezni hosszabbítását.

Az önjáró trolik drágábbak

A sajtó érdeklődésére

Nagy Sándor

, a projektért felelős korábbi alpolgármester úgy nyilatkozott, hogy örül a szerződés aláírásának, a város a tenderrel kapcsolatban pedig mindenben a közbeszerzési törvény szabályai szerint járt el. Hozzátette: a trolibuszok azért lettek drágábbak, mert a tender során folyamatosan módosították a műszaki tartalmat az első körben tett ajánlathoz képest. Nagy Sándor kiemelte, hogy a végső ajánlatban például olyan járművek szerepelnek, amelyek már áramszedő nélkül is képesek működni. Az SZKT ügyvezető igazgatója,

Tóth István Tibor

pedig elmondta, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően aláírta a győztes pályázóval a szerződést a 13 trolibusz beszerzésére, de ha valamelyik hatóság szabálytalanságot talál, elképzelhető a megállapodás módosítása.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.