Közélet

Biopolisz Park – megfontoltan, körültekintően

Biopolisz Park – megfontoltan, körültekintően

2010. október 7., csütörtök
Biopolisz Park – megfontoltan, körültekintően

Két nappal a beadási határidő előtt kellene döntenie a közgyűlésnek

Október 13-ára tűzte ki Botka László polgármester a választások utáni legelső közgyűlést, és már itt előterjesztett egy részletes akciótervet egy új biopolisz programhoz kapcsolódóan. Keresztúri Farkas Csaba, a Jobbik szegedi képviselője aggályait kifejezve kereste fel szerkesztőségünket. Szerinte nonszensz, hogy egy 2,3 milliárdos összköltségű projektről részletes vizsgálat nélkül, a beadási határidő lejárta előtt két nappal döntsenek. Kezdeményezné az NFÜ-nél a határidők meghosszabbítását. A Biopolisz Park – Egyetemi városrész közterületeinek rehabilitációja címen projektjavaslatot nyújt be a szegedi önkormányzat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez (NFÜ), melynek keretében a Somogyi utca – Tisza Lajos krt. – Petőfi Sándor sgt. – Batthyány utca – Boldogasszony sgt. – Bem utca – Hattyas sor – Máglya sor – Tisza folyó – Somogyi utca által körülhatárolt területen lesznek park- és területrendezések, építkezések, városképi, városszerkezeti változások. A Botka László jegyezte előterjesztés mintegy 350 oldalon ismerteti az akciótervet, amit október 5-én mutattak be törvényességi véleményezésre. Az új önkormányzati képviselők is megkapták a dokumentumot, melynek tükrében dönteniük kell a terv beadásáról két nappal a határidő lejárta előtt. Ha nemmel szavaznak, elúszhat az egész projekt, ha a közgyűlés elfogadja, akkor fennáll a veszélye, hogy felelőtlen lépést tettek, hiszen sok részlet nincs még tisztázva a terv körül. Keresztúri Farkas Csaba a SZEGEDma.hu-nak nyilatkozva elmondta, hogy még csütörtökön egy közleményt fog eljuttatni a polgármesternek és az országgyűlési képviselőknek, hogy járjanak el a terv beadásának meghosszabbítása ügyében, hogy egy ilyen fajsúlyos kérdésről körültekintően lehessen dönteni.

Kényszerhelyzetbe kerülhetnek a képviselők?

„Nem értem, hogy beszélhet együttműködésről Botka László, amikor már az első közgyűlést azzal kezdi, hogy az utolsó pillanatban terjeszt a testület elé egy többmilliárdos beruházást, kényszerhelyzetbe hozva ezzel a képviselőket. Ha nemmel döntenek, akkor majd a képviselőkre tudja fogni, hogy Szeged ellen cselekszenek? Nekünk egy 350 oldalas 'lózungokkal teli salátából' kell eldöntenünk, hogy ez a terv mennyire jó Szegednek, miközben tele van kockázati tényezőkkel a dokumentum, amiket tisztázni és ellenőrizni kell, mielőtt bármiféle döntés születne. Ezt úgy tudhatnánk csak meg, ha részletes betekintést kapnánk a konkrét üzleti elképzelésekbe, leírásokba, amihez egyébként is csak az alakuló közgyűlés után nyílik majd lehetősége több képviselőnek” – festette le a problémát Keresztúri. Példákat is említve a képviselő kiemelt egy tételt, mely szerint a teljes beruházási összegéből 30 százaléknyi magánerős beruházásnak is meg kell valósulnia. A projektben az szerepel, hogy ehhez a Somogyi utcában épülő szálloda beruházója adott szándéknyilatkozatot. „Ez a szándéknyilatkozat azonban nincs csatolva a tervezethez. Mi van, ha nem épül meg a szálloda, vagy csúszik? Akár zsarolási pozíciója is lehet a vállalkozónak. Ezért egyértelmű biztosítékhoz kell kötni ezt a beruházást, vagy lefektetni, hogy vannak-e más alternatívák. Egy másik problémás részlet a tervben a MÁV 6 hektáros területe, melynek sorsára csak utalást találunk, s amelynek jelentősen felértékelődik majd az ára. Itt akár ingatlanpanama gyanúja is felmerülhet, hiszen nem derül ki a tervből, mennyi lesz a vételára, el akarja-e adni a MÁV, ki a vevő, részt vesz-e ebben az üzletben a város, megérné-e neki részt vennie stb.” – így a képviselő.

Kérvényezni a meghosszabbítást

Egy másik tisztázandó kérdésként a parkolóhelyek megszűnését említette Keresztúri. Elmondása szerint bár a terv megemlíti a szálloda kötelezettségét parkolók építésére, mint ahogy a Honvéd téri társasház 150 parkolóját is, de ezen kívül semmi konkrétumot nem. „Nem tudjuk mennyi lesz a parkolási díj, lesz-e limitálva. Azonkívül nem látunk hatástanulmányt sem a közlekedés megváltozásával kapcsolatban” – folytatta. „Összességében tehát nem az problémám, hogy a terv rossz, hanem, hogy nem lehet két nap alatt a képviselőknek ilyen nagy horderejű beruházásról felelősen dönteniük átnézve azt a 350 oldal hiányos projekttervet, ami eljutott hozzájuk. Ezért el fogok juttatni egy nyílt levelet a polgármesternek, hogy ha eddig nem tette meg, hosszabbíttassa meg minél hamarabb a projekt leadási határidejét. Egy önkormányzati választás után a közgyűlésnek egyébként is át kell tekintenie a tervezett beruházásokat, ehhez pedig megfelelő idő kell. De szeretném azt is látni, hogy a tanulmányok, tervek elkészítésén mi kerül 102 millióba, vagy mi került projektmenedzsment címén 95 millióba! Szeretnénk kérni, hogy mind a fideszes, mind az MSZP-s országgyűlési képviselők járjanak el az NFÜ-nél, hogy a szerdai közgyűlés tudjon egyáltalán dönteni a néhány hónappal meghosszabbított határidő tudatában.” Az ügyben természetesen megkeressük a polgármestert is.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.