Közélet

A szegedi „nomádok” a legkörnyezettudatosabbak

A szegedi „nomádok” a legkörnyezettudatosabbak

2010. szeptember 3., péntek
A szegedi „nomádok” a legkörnyezettudatosabbak

A jövő nemzedékének sorsa múlhat azon, hogy a felsőoktatásban tanuló fiatalok mennyire tájékozottak a környezettudatosság és a fenntarthatóság témájában. Felmérések eredménye szerint a legtöbb hallgató tisztában van az energiapazarló életmód környezeti hatásaival, de nem tesz aktív lépéseket a fenntartható fejlődés érdekében.Ezen a tényen változtatandó indult útjára az Egyetemisták és főiskolások környezettudatossági vetélkedője, az Egy-Kör.

A tavaly szeptember óta zajló szemléletformáló kampány elsődleges célja az volt, hogy felhívja a hallgatók figyelmét a környezettudatosság jelentőségére, és gyakorlati útmutatót adjon a környezetre is figyelő egyetemi-főiskolai léthez. Az országos figyelemfelkeltő roadshow után online formában zajló vetélkedősorozatot az Iparfejlesztési Közalapítvány a Budapesti Corvinus Egyetemen belül működő Tisztább Termelés Magyarországi Központjával közösen bonyolította. A versenyben az ország felsőoktatási intézményeinek 3 fős csapatai vehettek részt. Az elődöntőket és a döntőt a Duna Televízió közvetítette. A győztesek, vagyis az ország legkörnyezettudatosabb hallgatói szegedi egyetemisták lettek: a háromfős „Nomád” csapat tagjainak nyereménye egy-egy interrail jegy, a fiatalok így 22 napon keresztül ingyen utazhatják be Európát. Az augusztus 31-én záruló projekt eredményeit a szervezők sajtótájékoztató keretében ismertették a nyilvánossággal. A téma jelentőségét mutatja, hogy az eseményen részt vett a projekt fővédnöke, Fülöp Sándor, a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa is, aki köszöntőjében hangsúlyozta: a jövő értelmiségének óriási felelőssége van abban, hogy milyen környezetben nő majd fel a következő generáció. Nem véletlen, hogy a szervezők éppen a felsőoktatásban tanuló fiatalokat célozták meg a környezettudatosságot, a fenntartható fogyasztást és a fenntartható fejlődést hangsúlyozó üzenettel. „Ez az a generáció, amely környezettudatossá válásával - a tanulmányok befejezését követően alkotó, vezető pozíciókat betöltve, jelentős hatást gyakorolhat majd a gazdasági, társadalmi és környezeti döntésekre” – mondta

Bárdos Krisztina

, az Iparfejlesztési Közalapítvány ügyvezető igazgatója. „A 2010 februárjában lezajlott roadshow során az ország 6 régiójának 15 felsőoktatási intézményében több ezer hallgató vett részt a környezettudatossággal és a fenntarthatósággal foglalkozó, filmvetítéssel egybekötött interaktív előadásokon. A projekt második szakaszában a hallgatók ötfordulós online vetélkedő keretében mérhették össze ökotudásukat” – ismertette a projekt menetét

Zilahy Gyula

docens, a Budapesti Corvinus Egyetem, Tisztább Termelés Magyarországi Központjának vezetője. A háromfős csapatok a lakhatás, az étel-ital, a munka, a mobilitás, illetve a szórakozás témakörében oldottak meg kreativitást és környezettudatosságban való jártasságot igénylő feladatokat. Az online vetélkedő során a plakáttervezés és videó készítés mellett például a környezettudatosság elveit szem előtt tartó lakásfelújítás menetét is ismertetni kellett a szakmai zsűrivel. A csapatok az öt forduló négy legjobb eredményének összesítését figyelembe véve jutottak be a Duna Televízió által is közvetített elődöntőkbe, majd a döntőbe. A televíziós vetélkedőben villámkérdések, környezettudatossági események sorrendbe rakása, activity, tippelés, környezetbarát és nem környezetbarát termékek, ételek csoportosítása, illetve ügyességi játékok szerepeltek a feladatok között. A projekt során több ezer fiatal egyetemista és főiskolás követhette nyomon a környezettudatosság és a fenntarthatóság aktuális problémáinak feldolgozását. A szervezők remélik, hogy az így megszerzett ismeretek a későbbiekben hozzájárulhatnak a jövő nemzedékének tudatos életmódjához. A tavaly szeptemberben elindított szemléletformáló kampány és vetélkedősorozat megrendezésére az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív Program 6.1.0. keretében pályázott az Iparfejlesztési Közalapítvány.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.