Pontosan négy kilométer és kettőszázkilencvenegy méter hosszú, két méter széles, a bekerülési költsége pedig 106 millió forint. Adatokban ez a Bordányt és Üllést összekötő kerékpárút. Aki azonban arra kerekezik, vagy épp beszél a helybéliekkel, hamar rájöhet, hogy ez a beruházás a pályázati pénzeken és önerőn túl sokkal többet jelent: valódi összekötő kapocs, mely régi álma volt az ott lakóknak. A Bordányt és Üllést összekötő 5408. számú úton naponta átlagosan 2500 jármű dübörög végig. Az úton gyalogosan vagy kerékpárral közlekedni éppen a nagy forgalom miatt rendkívül veszélyes. A térségre jellemző tanyás településszerkezet adottságaiból adódóan sokan gyalogolnak vagy bicikliznek – immár biztonságosan. A kilenc települést összefogó Homokháti Kistérség Többcélú Társulása a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával és a Dél-alföldi Regionális Operatív Program közreműködésével építette meg a kerékpárutat a települések között. A 106 milliós bekerülési költségből több mint 73 millió volt a támogatás összege, az EU Önerő Alap pedig mintegy 4 millióval járult hozzá a beruházáshoz. A cél a Kiskunhalas felé vezető út biztonságosabbá tétele mellett az is, hogy a környező településeket – így Ruzsát, Forráskutat és Zákányszéket egyaránt – ösztönözzék a kerékpárút-hálózatba történő bekapcsolódásra. Nagy Attila Gyula, Üllés polgármestere portálunknak elmondta, hogy mikor benyújtották a pályázatot, még nem is tudták, mekkora jelentősége lesz ennek a beruházásnak. „Ezernyi rokoni szállal kapcsolódik egymáshoz a két település lakossága, és a kerékpárút valóban közelebb hozta egymáshoz az embereket” – hangsúlyozta. Ugyanezt erősítette meg Kerekes Tibor, Bordány jegyzője is, aki kérdésünkre elmondta, hogy a biciklisek mellett gyalogosok is szép számmal használják az utat, például ha a buszmegállóba mennek. „Ez kettőnk álma volt, nagy öröm mindkét település lakóinak” – foglalta össze. Fodor Imre forráskúti polgármestertől megtudtuk, hogy a településük és Zsombó közötti kerékpárútszakasz engedélyes tervei már elkészültek. Ebből is látszik, hogy a Homokháti Kistérségben valóban egységben gondolkodnak, és a térség fejlődését szem előtt tartva dolgoznak együtt a települések a társulásban. A kerékpáros híd avatásán Jauernik István, az Önkormányzati Minisztérium államtitkára azt hangsúlyozta, hogy az ország sok kis lépésből épül fel, ezért fontosak az ilyen beruházások. „Ha jó kerékpáros-hálózat épül ki hazánkban, az nem kizárólag a biztonságos közlekedést szolgálja, hanem a turizmust is” – érvelt az államtitkár. A Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanácsnál öt területre lehet pályázni, melyek közül a legnépszerűbbek a közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos kiírások – mindezt már a DARFT elnöke, Kozma József mondta el az egybegyűlteknek. „Ez az út sokkal több, mint a felhasznált aszfalt és útalap; a mindennapi élet része, hiszen összeköt két települést, s ezáltal embereket” – tette hozzá. A Homokháti Kistérség Többcélú Társulásának ez volt az első projektje, amit elnyert a DARFT-tól, ezért „édes gyermekünk” – fogalmazott Nógrádi Zoltán országgyűlési képviselő, a társulása elnöke, aki megköszönte a települések polgármestereinek, hogy végig tudták vinni ezt a programot. A Homokháti Kistérség a kerékpáros útfejlesztésben igen aktív. Nógrádi Zoltán elmondta, hogy tavasszal Domaszék határától az autópályáig építik ki a bicikli utat, valamint Mórahalomtól egészen Ásotthalomig lehet majd hamarosan elkerekezni. A tervek között szerepel továbbá a szerb-magyar együttműködési program keretében, hogy Szegedtől a Palicsi-tóig kiépüljön a kerékpárút.