A sorozatos szakmai és civil tiltakozások, valamint az ellenzék közgyűlési felszólalásainak hatására végül a szegedi közgyűlés kulturális bizottsága elé kerül a 3. Honvéd Huszárezred emlékmű áthelyezése, az úgynevezett „Lófara-ügy". A testület március 26-án (csütörtökön) 15 órától a városháza Tisza Lajos-termében nyílt tárgyalást tart a kérdésről, melyről portálunk több mint tucat cikkében olvashatták már.
A tárgyalás előtt
Haág Zalán
(KDNP) önkormányzati képviselő, a kulturális bizottság alelnöke és
Miklós Péter
történész-muzeológus, a KDNP szegedi ügyvezető alelnöke sajtóközleményt juttatott el szerkesztőségünkbe, megfogalmazva benne a szobor áthelyezésének kapcsán felmerült törvénytelenségeket.
Mint ismeretes, az önkormányzati tervtanács többségi szavazással döntött a Reök-palota előtti tér átrendezéséről, mely - privát üzleti szempontoknak (kell a hely a Reök-büfé teraszának) engedve - a huszáremlékmű áthelyezésével is együtt járna. Azt már csak kevesen tudják, hogy a szegediek ellenkezését kiváltó döntés a hatályos jogszabályokkal is ellenkezik.
1) Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Építési törvény, Étv.) harmadik szakasza kimondja, hogy „az épített környezet alakítása és védelme során a közérdekű intézkedéseket és döntéseket megelőzően, illetőleg azok végrehajtása során biztosítani kell a nyilvánosságot és a közösségi ellenőrzés lehetőségét". Eddig ez nem történt meg, és csak a szoboráthelyezés titkos tervének „véletlen" kipattanását követő közgyűlési vita után kérte Botka László polgármester a kulturális bizottság összehívását az ügyben.
2) Az idézett törvény 18. paragrafusa szerint „építési munkát végezni (...) csak a helyi építési szabályzat, szabályozási terv előírásainak megfelelően szabad". A huszáremlékmű környékére van a városnak érvényes szabályozási terve, mégpedig a Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének 59/2003. (XII. 5.) számú rendelete (Szeged M. J. V. Építési Szabályzatáról), ennek 23. számú melléklete tartalmazza a huszáremlékmű környékének szabályozását. A rendelet megtiltja a burkolt és nem burkolt (zöld) felületek határának megváltoztatását (melyet pedig a tervtanács - jogellenes módon - elfogadott!).
3) Az Építési törvény a tervező számára is kötelezővé teszi a helyi építési előírások betartását - amit az önkormányzat által megbízott tervező a jelek szerint elmulasztott, és erre az önkormányzat részéről senki sem hívta föl a figyelmét.
4) Az önkormányzatnak természetesen lehetősége van - amint azt 2002 óta több esetben láttuk: akár környezetrombolást kiváltva is - módosítani a város szabályozási tervét. Ehhez azonban le kell folytatni az Étv. által - pontos határidőkkel - meghatározott egyeztetési folyamatot, mely még a leggyorsabb ügymenettel számolva is legalább fél évet vesz igénybe.
5) Az egész térrendezés terveztetése a Közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik (hárommilliárdos beruházás tervezői díjáról van szó). Ahogy a „137/2004. (IV. 29.) Kormányrendelet a tervpályázati eljárások részletes szabályairól" fogalmaz: „Tervpályázati eljárást kell lefolytatni a Kbt. szerint ajánlatkérőnek minősülő szervezeteknek a Kbt. hatálya alá tartozó, építési beruházás esetén az építmény építészeti-műszaki tervezésének a kivitelezést megelőző versenyeztetésére (...), valamint az önálló szolgáltatásként megrendelendő építészeti-műszaki tervezés versenyeztetésére". Ám esetünkben szó sem volt versenyeztetésről, tervpályázati eljárásról!
6)
A közadakozásból emelt lovas szobor a 3. Szegedi Honvéd Huszárezredben szolgált hősöknek állít emléket. Mint ilyen, a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény 3. paragrafus g) pontja szerint kegyeleti emlékhelynek minősül, ugyanis az elhunytak emlékének megjelölésére, megőrzésére szolgál. A Hadtörténeti Intézet és Múzeum alaprendeltetéséhez tartoznak a háborúkban elesett magyar katonák emlékének megőrzésével kapcsolatos feladatok ellátása - a városvezetés mégsem tájékoztatta az említett intézményt terveiről. A múzeum vezetője, Holló József altábornagy szakmai véleménye szerint „az emlékműveknek, így jelen esetben a lovas szobornak is, lehetőség szerint az eredeti helyükön kell maradniuk, mert csak ez által töltheti be kegyeleti funkcióját".
A sorozatos szakmai és civil tiltakozások és az ellenzék közgyűlési felszólalása hatására végül az önkormányzat kulturális bizottsága elé kerül az ügy: a testület március 26-án (csütörtökön) 15 órától a Városháza Tisza Lajos termében tárgyal a kérdésről.
Az emlékmű áthelyezése - azzal együtt, hogy ízléstelen és kegyeletsértő - tehát törvénytelen is. Felhívjuk ezért Szeged vezetését, önkormányzati képviselőit, az illetékes szakbizottság tagjait és a város minden polgárát, hogy - őseink iránti tiszteletből - lehetőségeinkhez mérten tegyünk meg mindent e kegyeleti hely megóvásáért!
Szeged, 2009. március 25.
Haág Zalán s. k. önkormányzati képviselő (KDNP) Szeged M. J. V. Kulturális Bizottsága alelnöke
Miklós Péter s. k. történész-muzeológus a KDNP szegedi ügyvezető alelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.