A hétfő hajnali jelentések szerint Budapesten a Keleti és a Nyugati pályaudvar indít és fogad vonatokat, a Déli azonban nem - tájékoztatta Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke az MTI-t. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nulla órától folytatja a február elsején megkezdett és időközben többször, legutóbb április 7-én felfüggesztett vasutassztrájkot; szerintük Budapesten nem közlekednek a vonatok.
Kavalecz Imre
tájékoztatása szerint a menetrend alapján a Déli pályaudvarig közlekedő szerelvények Kelenföldig járnak, és onnan is indulnak vissza a Dunántúlra. Közölte: többen nem vették fel a munkát Salgótarján, Somoskőújfalu, Miskolc, Eger, valamint Debrecen és Nyíregyháza térségében. Innen távolsági vonatok - főként Budapest felé - nem indulnak, a vonal belső forgalmát Bz-motorszerelvényekkel biztosítják. A Szeged, Pécs és Szombathely térségében közlekednek a vonatok - tette hozzá. A sajtófőnök megjegyezte, hogy a sztrájk miatt a vonatok közlekedése kiszámíthatatlan, kényszerű késésekre, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, és a nemzetközi vonatok közlekedése sem garantált.
Gelencsér László
, a VDSZSZ vezető ügyvivője hétfőn hajnalban az MTI-nek azt mondta: Budapesten, a Nyugati és a Keleti pályaudvaron több szakszolgálat is sztrájkol, ezért nem közlekednek a vonatok. A Nyugatiból mindössze egy, már éjfél előtt előkészített vonat indult el Ceglédre. Mint mondta, a Déli pályaudvaron - ahol szintén sztrájkolnak - némi atrocitás is történt, mert az állomásfőnök bement - "mindenfajta szabályt átszegve" - az alagútnál lévő forgalmi irányítótoronyba, és próbálta a szolgálatot átvenni, illetve elterelni onnan a sztrájkolókat egy kijelölt helyiségbe - sikertelenül. Kavalecz Imre szerint az állomásfőnöknek van megfelelő vizsgája az irányítótoronyban való szolgálattételre. A VDSZSZ tájékoztatása szerint több vidéki városban is erős a sztrájk támogatottsága. Gelencsér László elmondta: Szegeden a műszaki dolgozók sztrájkolnak. A VDSZSZ arról most tájékozódik, hogy a nap folyamán mi lesz a Szeged-Budapest közötti gyorsvonatokkal. Békéscsabán nagyon erős a sztrájk, nem fognak vonatokat fogadni, sem indítani, és több szakszolgálat sztrájkol Debrecenben és Nyíregyházán is, Záhonyban pedig teljesen blokkolják Ukrajna felé a személyforgalmat - tette hozzá. A vezető ügyvivő szerint fennáll a veszélye, hogy a reggeli műszakváltáskor - ami hét óráig mindenhol lezajlik - sztrájktörők váltják le a munkabeszüntetőket. Kifejtette: nem szükséges, hogy magas legyen a részvételi arány, mert "nem attól fog megállni a vasút". A munkabeszüntetés hétfő hajnalban azután kezdődött újra, hogy nem született megállapodás a VDSZSZ és a MÁV-társaságok között a vasárnap esti egyeztetésen a szakszervezeti követelésekről és a még elégséges szolgáltatásról. A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többletbéremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből pedig 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutasnak. Ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt. Az egyeztetést hétfőn folytatják. Valamennyi Volán-társaság elfogadja a MÁV-Start Zrt. által kiadott, érvényes vasúti bérleteket, a MÁV tényleges és családtagi arcképes igazolványokat, valamint a Budapesti Közlekedési Szövetség által kibocsátott budapesti egyesített bérletet, illetve kiegészítő bérleteket a sztrájk ideje alatt - közölte a MÁV. A BKV is elfogadja a vasúti bérleteket a 2-es és a 3-as metrón, valamint a gödöllői és a ráckevei hév vonalán. A MÁV közlése szerint, ha valaki a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, akkor kezelési költség nélkül visszakapja a jegy árát. Ez érvényes akkor is, ha a vonat nem közlekedik. Kavalecz Imre tudatta, hogy a sztrájk ideje alatt a nagyobb budapesti és vidéki állomásokon a MÁV-START mintegy 100 munkatársa tájékoztatja az utasokat a vonatok közlekedéséről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.