Megjelent az ESG tanácsadókra vonatkozó szabályozás


A magyar ESG-szabályozás egyik kiemelt célja a hazai vállalatok versenyképességét és az ESG-kritériumokat támogató, képzett és szakmailag felkészült tanácsadói szektor biztosítása. Ezt a célt szolgálja az ESG-tanácsadók akkreditációs követelményrendszerét meghatározó NGM-rendelet, ami a Magyar Közlöny 2024. évi 80. számában jelent meg – írja közleményében a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága.
Az ESG-törvény által biztosított felkészülési időszakban a hazai gazdasági szereplők kellő időben kialakíthatják a sikeres megfelelést támogató üzleti kapcsolataikat. A jogalkotó felismerte, hogy ha egy szervezet nem teljeskörűen saját erőforrással oldja meg a komplex ESG feladatait, hanem külső természetes, vagy jogi személyt von be, akkor olyan jogszabályi környezetre van szükség, ami segíti a felkészült tanácsadói piac kialakulását.
A hazai vállalatok igényei alapján olyan ESG-tanácsadókra van szükség, akik a korábban megszerzett részismereteik mellett a komplex ESG-megfelelésben is képzettek, tudásukat pedig a változó üzleti és a mindenkori jogszabályi elvárásokhoz folyamatosan adaptálják, megfelelő minőségű és mennyiségű referenciával rendelkeznek, gazdasági és jogi szempontból megbízhatók, illetve az elvárásokhoz illeszkedő szakértői kapcsolatokat képesek bevonni a tanácsadói folyamatokba.
Az ESG-tanácsadókat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) akkreditálja a gazdaságfejlesztésért felelős miniszter 29/2024. (VIII. 8.) NGM-rendeletében szereplő követelményrendszer alapján. Az akkreditációs eljárás részleteit a 11/2024. (VIII. 8.) SZTFH-rendelet szabályozza.
Az ESG-tanácsadói akkreditációs eljárás az SZTFH honlapján biztosított űrlap kitöltésével indítható el az ügyfélkapun keresztül. Az ESG-tanácsadói akkreditált státus a megszerzése után három évig érvényes, és megújítása a lejárat előtt vagy legkésőbb a lejáratot követő két éven belül kérelmezhető. Az akkreditációs folyamatok díjkötelesek.