Gazdaság

Csak ezt ne: még a pálinka is drágulni fog!

Csak ezt ne: még a pálinka is drágulni fog!

2022. október 24., hétfő
Csak ezt ne: még a pálinka is drágulni fog!

Költségeik emelkedésével küzdenek a kereskedelmi pálinkafőzdék, ráadásul ellenőrzés híján a zugfőzdék zavarják a legális piacot. A kereskedelmi főzdéknek jelentős áremelést kellene végrehajtaniuk, de a piaci realitások alapján várhatóan csak a szerintük szükséges mérték felével drágul a pálinka – írja a Világgazdaság.

A Pálinka Nemzeti Tanács (PNT) által képviselt főzdék egy része nem vásárolt fel gyümölcsöt, részben mert vannak főzdék, amelyek értékesítési csatornái a Covid időszakában megszűntek, vagy jelentősen beszűkültek, ezért jelentős készletekkel rendelkeznek.

Egyes főzdéknek pedig a Covid, illetve az elmúlt időszak gazdasági hatásai következtében sajnos olyan mértékű likviditási gondjaik keletkeztek, amelyek miatt nem tudtak újabb gyümölcsöket felvásárolni

– nyilatkozta a lapnak Mihályi László, a PNT elnöke.

A cikkből kiderül, hogy a PNT tagság most úgy látja, hogy a pálinkaárak emelése nem vagy nagyon nagy kockázattal léphető meg – tette hozzá.

Pedig a pálinkafőzdék esetében van több, nehezen kikerülhető, költségnövelő elem, mint a gyümölcs, a munkabérek, az energia és a csomagolóanyag.

Korábban tágabb volt a főzdék mozgástere, kereshettek olcsóbb szereplőket, de ma – ahogyan Mihályi László fogalmazott – „már ki vagyunk szolgáltatva a piacnak”. A főzőmestert meg kell fizetni, mert egy pálinkafőzdében ő a szakmailag meghatározó,

az energiaárak elszabadultak, a gázárban például 13-15-szörös a költségnövekedés, az üveg szinte csak importból érkezik, és az előállításának nagy az energiaigénye, valamint a forint gyengülése miatt importüvegek ára nagyjából 70-100 százalékkal emelkedtek egy év alatt, ráadásul további áremelkedés várható

– sorolta Mihályi László. A magyar üvegpiac 30 százalékát az ukrán gyárak szolgálták ki, de két üveggyár is találatot kapott a harcokban, így az a termelés kiesett. A csomagoláshoz kapcsolódóan még akkor nem is beszéltünk a dugókról, a címkékről és azok által jelentkező költségnövekedésről – tette hozzá.

Ezeken felül pedig ott vannak az adók és a kötelezően fizetendő díjak, amelyekre egyáltalán nincs ráhatásuk.

Ha mindezeket összeadjuk, akkor szerinte nagyjából 40 százalékos áremelésre lenne szükség – ahogyan az az élelmiszerek többségénél meg is történt –, de jó esetben is ennek csupán mintegy felét lehetne érvényesíteni az árakban, ennél többet a piac egész egyszerűen nem fogadna el – mondta.

További részletek ITT olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.