Komoly hiányosságok vannak a magyar költségvetés átláthatóságában és Magyarország még a közép-kelet-európai államoktól is jelentősen elmarad e tekintetben a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFI) szerint.
Romhányi Balázs
, a KFI ügyvezetője csütörtöki sajtótájékoztatóján a költségvetési átláthatóság mérésére elkészített Open Budget Index (OBI) 2012-es adatait ismertette. A KFI szerint ahhoz, hogy Magyarország érdemben előrelépjen a költségvetési átláthatóság tekintetében, a kormánynak többek között érthetően kell megfogalmaznia gazdaságpolitikai szándékait és azok számszaki hatását a benyújtandó költségvetésre, valamint fél év után össze kellene vetnie az aktuális gazdasági helyzetet a kormány által várt pályával. Mindezek a nemzetgazdasági miniszter döntésén múlnak, külön forrást, komplex szervezést nem igényelnek - hangsúlyozta Romhányi Balázs. Elmondta, hogy a jövő héten a Nemzetgazdasági Minisztériumot is megkeresik javaslataikkal. Romhányi Balázs kiemelte: több tanulmányból is kiderül, hogy a költségvetési átláthatóság segíti a hiány alacsonyan tartását és megakadályozza az államadósság növekedését, a jó kormányzás pedig segíti a növekedést. Egyes befektetési döntéseknél is fontos szempont egy-egy cég számára a kormányzás hatékonysága, mert ez is meghatározza, hogy például Közép-Európában melyik országot választja a letelepedésre - fűzte hozzá. Az OBI indexről elmondta, hogy azt a washingtoni székhelyű International Budget Partnership készíti el úgy, hogy az indexben szereplő minden országban egy független szervezet gyűjti össze a válaszokat a 125 kérdésre. Romhányi Balázs hozzáfűzte, hogy Magyarország jelenleg hivatalosan nem szerepel az indexben, a 2012-es felmérést - amely az első OBI felmérés volt az országban - a KFI készítette, és jelenleg azon dolgoznak, hogy Magyarország hivatalosan is bekerüljön az indexbe. A 125 kérdés nagy része nyolc költségvetési "kulcsdokumentumra" vonatkozik, de rákérdeznek arra is, hogy bevonják-e a nyilvánosságot a döntéshozatalba és a számvevőszék tevékenységébe. A nyolc legfontosabb dokumentum a költségvetési irányelvek, a költségvetési törvényjavaslat, maga a költségvetési törvény, az évközi és éves jelentések, a számvevőszéki jelentés a zárszámadásról, a féléves jelentés, valamint a polgárok költségvetése. Utóbbi kettő műfajként sem ismert Magyarországon, és a költségvetési irányelveket is csak régebben publikálták - hívta fel a figyelmet Romhányi Balázs. Az OBI index nulla és 100 közötti értéket vehet fel, Magyarországon 2012-ben, az év végéig publikált dokumentumok alapján 40 pont volt az index nem hivatalos értéke, aminek alapján elmondható, hogy súlyos problémák vannak a költségvetési átláthatósággal, de ennél sokkal veszélyesebb, hogy kezdünk hozzászokni - fogalmazott az ügyvezető. Hozzátette, bár tavaly volt az első felmérés, véleménye szerint 2000 óta, ha mérték volna, nem lett volna 45 pont felett az index. A 2012-es indexben szereplő minden európai uniós tagállam jobb Magyarországnál a költségvetési átláthatóság tekintetében, de sok régiós ország, így például Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország vagy Ukrajna is jobban teljesített. A magyarázat és a teljesítménymérés tekintetében is le van maradva Magyarország a régiós országokkal összehasonlítva - fejtette ki Romhányi Balázs. Hozzátette, hogy például a költségvetési törvényjavaslat egyes elemei tekintetében jobb Magyarország néhány régiós államnál, így Horvátországnál vagy Szerbiánál, de összességében Szerbiához áll közel a magyar teljesítmény, és így sereghajtó a régióban. A KFI összeállított egy 14 pontos ellenőrzőlistát, amely elősegítené a költségvetési átláthatóság javulását 2013-ban. Ebben a 2012-es zárszámadással kapcsolatban azt javasolja a többi között a KFI, hogy az tartalmazza az eredetileg tervezett makrogazdasági pálya és a tényadatok közötti eltérés tartalmi és számszaki magyarázatát. A KFI szerint a 2014-esköltségvetési törvényjavaslatban fontos lenne például a makrogazdasági feltevések között külön szerepeltetni a versenyszektor és az állami szektor foglalkoztatotti létszámát, a bruttó és a nettó átlagbért, és a jegybanki alapkamatot. Emellett a 2014-es büdzséről szóló javaslatnak be kell mutatnia a gazdaságpolitikai intézkedések számszerű költségvetési hatását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.