Gazdaság

A gazdasági reklámok még mindig tartalmaznak jogsértést

A gazdasági reklámok még mindig tartalmaznak jogsértést

2012. december 22., szombat
A gazdasági reklámok még mindig tartalmaznak jogsértést

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálata szerint a gazdasági reklámok még mindig tartalmaznak jogsértést.

A hatóság a gazdasági reklámtevékenységet ellenőrizte március és október között az ország egész területén, kiemelten vizsgálták a dohányreklámokat, valamint a 18. életévüket be nem töltött személyek védelmét szolgáló jogszabályok betartását. A vizsgálatról készült összefoglaló jelentés szerint a felügyelőségek összesen 1997 ellenőrzést folytattak le, a vizsgálatok során 488 reklámban találtak jogsértést, ezek közül 16 több szempontból sem felelt meg az előírásoknak. A fogyasztóvédők megállapították, hogy a kifogásolási arány az egy évvel korábbihoz képest érdemben nem változott, még mindig minden negyedik vizsgálat alá vont reklám jogsértő. A kifogásolt reklámok több mint egyötöde a fogyasztókat megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősült. A közterületeken 415 hirdetést vizsgáltak, 125 esetben eljárást indítottak tartalom miatt. Újságban közzétett reklámot 259 alkalommal vizsgáltak, 91 esetben tártak fel jogsértést. A kifogásolt reklámok kétharmadában az árfeltüntetésre vonatkozó kötelezettségüknek nem tettek eleget a vállalkozások. A 364 ellenőrzött reklámújságból 86 esetben találtak szabálytalanságot, 257 szórólap közül pedig 31 ütközött valamely módon jogszabályba. A 373 interneten közzétett reklám ellenőrzése során 96 alkalommal indítottak eljárást szabálytanság miatt. A rádióban és a televízióban közzétett 234 hirdetés vizsgálata során mindössze 7 reklámot kifogásoltak, többnyire az árfeltüntetési szabályok megsértése miatt. Az egyéb reklámhordozók esetében - ebbe a kategóriába főként a dohánytermékek hirdetései tartoztak - 53 reklámot kifogásoltak a vizsgált 95-ből, ami kiugróan magas arány volt. A kedvezményekkel kapcsolatban többször valótlan, illetve elhallgatott információt találtak a fogyasztóvédők. Előfordult az is, hogy a meghirdetett kedvezményes vásárlási lehetőséggel már az akció első napján sem tudtak élni a fogyasztók, mert a meghirdetett termékből nem volt megfelelő árukészlet az üzletben. Megtévesztő magatartást megvalósító gyakorlatot 31 esetben kifogásoltak a felügyelőségek, például előfordult, hogy a kiváló magyar élelmiszer védjegy feltüntetés jogszerűségét nem tudta igazolni a reklámozó. A fogyasztóvédelmi hatóság 15 ügyben vizsgálta a nem engedélyezett szerencsejáték szervezés reklámozását, amelyből 3 végződött jogsértés megállapításával. Az összefoglaló jelentés szerint a felügyelőségek különös figyelmet fordítottak arra, hogy a reklám ne okozhasson a gyermekek fizikai, erkölcsi és értelmi fejlődésében károsodást. További fontos vizsgálati szempont volt, hogy a gyermekek természetes hiszékenységét és ragaszkodását a reklám ne használja ki. Az ellenőrzött 74 reklámból 8 nem felelt meg a gyermek- és fiatalkorúak védelmét célzó reklámjogi előírásoknak. A dohányáruk reklámját 53 alkalommal ellenőrizték, és 43 esetben tártak fel jogsértést a felügyelőségek, ez javulás volt a 2011-es 96 százalékos kifogásolási arányhoz képest, azonban még így is magas a 81 százalékos mérték. Az árfeltüntetés megfelelőségének vizsgálatakor a legmagasabb kifogásolási arány az újságok, magazinok esetében volt. Javuló tendenciát tükröz a reklámújságokban elhelyezett árfeltüntetés kifogásolási aránya. Az ellenőrzés során kifogásolt reklámok miatt indult eljárások eredményeképpen a felügyelőségek összesen 425 határozatot hoztak, amelyek közül 293 döntés emelkedett jogerőre a jelentés összeállításának időpontjáig. Míg 278 határozat a feltárt jogsértés megszüntetésére kötelezte a vállalkozásokat, fogyasztóvédelmi bírságot a felügyelőségek összesen 147 esetben szabtak ki, összege országosan meghaladta a 47 millió forintot.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.