A kiskereskedelmi forgalom volumene a naptárhatástól megtisztított adatok alapján tavaly novemberben 0,3 százalékkal csökkent a 2009 novemberihez képest, havi szinten stagnált, míg az első tizenegy hónap eladásai 2,5 százalékkal estek az előző év azonos időszakához viszonyítva - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.
A KSH közlése szerint a 2007-től megfigyelhető csökkenő tendencia a nyár közepe óta megtorpant. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben 2010 novemberében 639 milliárd forint értékű árut forgalmaztak, az év első tizenegy hónapjában összességében 6689 milliárd forint forgalom realizálódott. A kiskereskedelmi eladások 44 százaléka élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes, 18 százaléka üzemanyag-, 14 százaléka bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott; a többi üzlettípus együttes részesedése 24 százalék volt 2010. január-novemberben. A kiskereskedelmi forgalom volumene a naptárhatástól megtisztított adatok alapján 2010 októberében 0,7 százalékkal csökkent a tavaly októberihez képest, míg az első tíz hónap eladásai 2,7 százalékkal estek vissza az előző év azonos időszakához viszonyítva. Az októberi értékesítés volumene az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődött a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint. A tavaly júliust, augusztust és szeptembert kivéve minden hónapban csökkent a forgalom az előző év azonos időszakához képest. A kiskereskedelmi forgalom volumene - a naptárhatástól megtisztított adatok alapján - 2009 első tizenegy hónapjában 5 százalékkal, novemberben 7,8 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakától. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint 2009 novemberében a kiskereskedelmi eladások 0,8 százalékkal mérséklődtek az előző havihoz képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek értékesítésének volumene 2010 novemberében lényegesen nem változott, az első tizenegy hónapban 2,2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A forgalom jelentős részét (90 százalékát) lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) eladásai 1,0 százalékkal csökkentek novemberben. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem novemberi volumene az előző havi szinten maradt. A nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áras forgalma 2010. novemberben 1,2 százalékkal nőtt, így 2010 első tizenegy hónapjában az eladások 1,5 százalékos mérséklődést mutattak az előző év azonos időszakihoz képest. 2010 novemberében a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, a textil-, ruházati és lábbeliüzletek, valamint a csomagküldő hálózat kivételével minden üzlettípusban növekedett a forgalom volumene az előző év azonos havihoz képest. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a nem élelmiszer-kiskereskedelem eladásai októberhez mérten lényegében nem változtak. Az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumene 2010. novemberben 3,5, az év első tizenegy hónapjában 5,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi azonos időszakhoz viszonyítva. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a novemberi eladások 2,4 százalékkal elmaradtak az előző havitól. Az Eurostat gyorsbecslése szerint - a naptárhatástól megtisztított adatok alapján - 2010 novemberében a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában átlagosan 0,8 százalékkal nőttek, az eurózóna országaiban lényegi elmozdulás nem történt az egy évvel korábbi szinthez képest. Az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok szerint 12 tagállamban tapasztaltak bővülést, 6-ban csökkenést. A legnagyobb, 12 százalékos növekedést Lengyelországban, a legnagyobb, 8,9 százalékos visszaesést pedig Romániában mérték. Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai novemberben már 7,1 százalékkal meghaladták az előző év azonos időszakit, az év első tizenegy hónapjában azonban még így is 12 százalékos volt az elmaradás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.