A tiltakozó demonstrációk folytatását tervezi néhány az M43-as autópálya építésében közreműködő alvállalkozó, akiket nem érint a második ütemet kivitelező Tisza M-43 Konzorciummal létrejött megállapodás – közölte Gallina Zsolt, a kecskeméti székhelyű Ásatárs Kft. vezetője szerdán az MTI-vel. Az autópálya beruházáshoz megnyitott négy homokbányánál kézi régészeti munkákat végző vállalkozás vezetője elmondta, a konzorcium egyelőre csak a pályatesten dolgozó alvállalkozók egy részével tárgyalt az április végétől csődvédelem alatt álló Szeviép Zrt. tartozásainak felvásárlásáról. A sztrádaépítéshez kötődő – például bányáknál munkát végző – más alvállalkozókkal nem állapodott meg. „Ha a konzorciummal folytatott tárgyalások rövid időn belül nem vezetnek eredményre, akkor kénytelenek leszünk folytatni a demonstrációkat, tüntetéseket és az útlezárásokat” – fogalmazott Gallina Zsolt. A szakember ugyanakkor biztatónak nevezte, hogy a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) többször is közleményben tudatta, hogy a cég számára „kiemelkedően fontos, hogy a kivitelezésben közreműködő alvállalkozók kifizetése szabályszerűen megtörténjen”. A Szeviép Zrt., a Tisza M-43 konzorcium egyik tagja április 26-án csődvédelmet kért. Az eljárás során derült ki, hogy a konzorcium, illetve annak tagjai megsértették a NIF Zrt.-vel kötött kivitelezési szerződés több pontját, azzal hogy a szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták. A nem közvetlenül a konzorciummal szerződött alvállalkozók egy része a Szeviép Zrt. csődje miatt nem jutott hozzá az igazolt teljesítései ellenértékéhez. A ki nem fizetett alvállalkozók május 6-án kezdtek demonstrálni az épülő M43-as autópálya és a 47-es út csomópontjának közelében, s május 13-án elkezdték bontani az út töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában. Az autópálya beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) május 13-án kilátásba helyezte a kivitelezői szerződés felbontását a második szakasz kivitelezőjével, a Tisza M-43 Konzorciummal. A NIF Zrt. június 4-én az autópálya első ütemét építő M43 Szeged-Makó Konzorcium esetében is elkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését, mivel a szabálytalan alvállalkozói megállapodások miatt néhány, a kivitelezésben résztvevő cég ezen a szakaszon sem jut hozzá igazolt teljesítéseinek ellenértékéhez. Az M43-as autópálya második üteménél dolgozó alvállalkozók és a Tisza M-43 Konzorcium június 9-én állapodtak meg a követelésvásárlásról. A Szeviép Zrt.-nek hitelező cégek a csődeljárás során is igyekeznek hozzájutni pénzükhöz, az első, június 10-én tartott csődegyezségi tárgyalás nem volt eredményes.