Túljutott a válságon a magyar mangalicatenyésztés, a mélypont a múlt év elején volt, amikor a kocák száma kétéves csökkenést követően 9 ezerről mintegy 6 ezerre mérséklődött - mondta Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke kedden Budapesten a harmadik Mangalica fesztivál beharangozó sajtótájékoztatóján.
Tóth Péter
az MTI-nek elmondta: tavaly stabilizálódott a kocaszám, az idén pedig várhatóan már eléri a 7 ezret. Magyarországon mintegy 50 ezer mangalicahízót vágnak le évente, a sertésállomány 1,5-2,0 százalékát. A vágások mintegy fele üzemi méretekben történik, főként a Pick Szeged Zrt. vágóhídján, a másik felét a házi, illetve néhány kisebb üzemben végzett vágás teszi ki. A magyar feldolgozott mangalicatermékek forgalma várhatóan az idén külföldön tovább emelkedik, elsősorban a Japánba irányuló eladásoknak köszönhetően - tette hozzá. Jelezte: a távol-keleti szigetországba a termék teljes mértékben magyar áruként jelenik meg, míg az Egyesült Államokban továbbra is egy spanyol cég közvetítésével adják el a mangalicasonkát. Az elnök, aki az Olmos és Tóth Kft. ügyvezető igazgatója is az MTI-nek arról is beszélt, hogy a vállalat - amely az ország egyik legjelentősebb mangalicasertés-előállítója - múlt évi árbevétele 1,2 milliárd forint volt, 10 százalékkal alacsonyabb az előző évinél. Tóth Péter szerint az idén várhatóan az árbevétel 10 százalékkal nő és újra eléri a 2008-as szintet. A növekedést indukálhatja a keresletnövekedés mellett az is, hogy a vállalat 100 millió forint értékű fejlesztést is tervez. A cég termelésének mintegy 60 százaléka kerül exportra, a kivitel 90 százaléka Spanyolországba irányul. Tóth Péter sokat remél attól, hogy ez év tavaszán várhatóan támogatást kaphatnak majd a magyar őshonos álltok tenyésztői, ami tovább élénkítheti a mangalicatenyésztési kedvet Magyarországon. A Mangalica fesztivált február első hétvégéjén - 5-7-e között - tartják a Városligetben, a Vajdahunyadvárban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.