A Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepén egyházi képeket mutattak be az ásotthalmi Jézus Szíve Római Katolikus Templomban, Szent Mihály havának 13. napján, a délelőtti szentmisén.
Biacsi József
atya szólt a hívekhez és mutatta be a csernátoni
Haszmann Réka
és a szegedi
Olasz Attila
festőművészek munkáit, folytatva ezzel a már korábban megkezdett nemes hagyományt. A mellékhajó üvegablakai alatt megjelent a születés öröme és csodája, a szentek fenségessége és a passió fájdalma. A templom falai között pedig életre kelt a szent történet. Az alkotóművész számára ritka alkalom, ha olyan feladatot kap, amelyben egyszerre kell hagyománytisztelőnek és egyedinek lennie. Ismert, gyakran feldolgozott témát újrafogalmazni csak igazi átéléssel, odafigyeléssel és fegyelemmel lehet. Ismerni kell a múlt alkotásait, a középkor névtelen remekeit, a reneszánsz mesterek leheletfinom képi világát, majd a barokk mesterek áhítattal teli szentképeit. A Golgota történet megfestésére vállalkozni komoly felelősséget jelent. A mű megszületése a maga teljes folyamatában igen tanulságos és felemelő élmény lehet. Amikor a kép a nézők és hívek elé kerül, akkor meggyőzőnek kell lennie, a hatás eléréséhez megfelelő helyszín, pillanat és igaz szó kell. Az ásotthalmi templomban kiteljesedett a szent történet. A képek az idén kibontakozó nagy népvándorlási hullám történelmi tragédiája által váltak még átélhetőbbé. A sok ezer, nehéz helyzetbe került ember sorsának kettősségéről szólt Biacsi atya, és azok felelősségéről, akik a keresztet rájuk tették. Ezt a keresztet kapja vissza most Európa. A szenvedéstörténet tanúsága azonban itt is megjelenik, mindig van segítő kéz. Akárcsak Simon segítő keze, aki átveszi Jézustól a keresztet. Ez volt a mise fő gondolata. A képeken megjelenő színvilág szimbolikus jelentést hordoz. A hagyományos mária-kék, Mária szelídségére és tisztaságára utal, amellyel a mindenkori anyákat jeleníti meg korokon és kultúrákon átvezetve bennünket. A vörös izzás a Golgotán teljesedik ki, ahol Jézus halálával megváltja az emberiség bűneit. A színek a mennybemenetel jelenetében teljesednek ki sokszínűségükkel. A stációk különösségét fokozza, hogy a Keresztút képfelirat, amely a világ 15 nyelvén hirdeti vallás és egyház egyetemességét. A héber, német, angol, orosz, hindi, francia, japán, görög, arab, kínai, török, latin, magyar, spanyol nyelvű feliratok után - II. János Pál pápára utalva -, a lengyel nyelv szimbolizálja a kereszténység jelenlétét a világban. A csernátoni Haszmann Réka fehér keresztje sugározta a templomban az örök fényt. A Mária-kép és a Magyar Szentek, Olasz Attila stációképei és a már korábban
Kossuth Tivadar
délvidéki festőművész által megfestett Jézus életének 15 jelenete sokszínű mű-együttest alkotnak. Az alkotások létrejöttét támogatóan segítette
Perényi Ottó
és felesége, az ásotthalmi születésű
Borsi Anikó
.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.