Fizika az, amit akkor csinálnak a fizikusok, mikor nem látja őket senki – idézte egy amerikai fizikus definícióját Szabó Gábor akadémikus, lézerfizikus, az SZTE rektora a szombati Fizika Napján tartott előadásában.
Elektronok és pozitronok mellett a professzor a fizika egzotikus alkalmazásairól is szólt a Fizikus Tanszékcsoport Budó Ágoston termében tartott előadásában, mint például az ökonofizika, mely fizikai analógiákkal magyaráz közgazdaságtani jelenségeket. Más szavakkal megmutatja, mi a hasonlóság például a mágnes és a gazdasági válság között… Merthogy van. Dirk Helbing pedig a tömegek viselkedésének modellálásához használta fizikai ismereteit, többek között a mekkai hádzs (zarándoklat) idején kérték a segítségét, ugyanis a zarándoklat idején évről évre százak halnak meg, mert az óriási tömeg akaratlanul is elsodorja, agyontapossa őket.
„A fizika nem tények halmaza, hanem gondolkodásmód: abban segít, hogy egy problémát meg tudjunk fogalmazni. Arra tanít, hogy egyszerű elemekből modellezzünk” – összegzett
Szabó Gábor
. Végül ismert és kevésbé ismert fizikusokat sorakoztatott fel a rektor, mint
Albert Einstein, Richard Feynman
, vagy a német kancellár,
Angela Merkel
. Említette
Liv Boeree-t
is, aki a legeredményesebb női profi pókeres, összesen eddig 2,5 millió dollárt „keresett”, és saját bevallása szerint sikerét többek között fizikai ismereteinek köszöni.
Szintén előadást tartott a Fizika Napján
Kiss László
, az MTA Csillagászati Intézetének tudományos tanácsadója, Lendület kutatócsoport-vezető is, aki korábban Szegeden végezte tanulmányait, majd Sydneyben kutatott hét évig, de járt az Egyesült Államokban, Kanadában és Spanyolországban is. A kutató portálunknak elmondta, bármennyire szidjuk is a magyar oktatásrendszert, még mindig igen jó szakembereket tud képezni. Egy angolszász oktatási rendszerben viszont projektorientáltan tanítanak. A diákok már elsőéves koruktól kezdve projektekre koncentrálnak, vagyis nagyon jó képzést kapnak egy nagyon speciális szakterületen. A kutató hozzátette: itthon ez a projektszemlélet sajnos nagyon kevéssé szivárog be az oktatásba, viszont van egy általános képzés, ami által sokkal nagyobb rálátást kapnak a diákok a tudományra. „Tegyük hozzá, a legszemélyesebb véleményem az, hogy szinte mindegy, milyen az oktatási rendszer, mert a végén úgyis az dönt, hogy a diák akar-e tanulni. Ha akar, akkor mindegy, milyen intézményben van, meg fogja tanulni azt, ami őt érdekli” – hangsúlyozta Kiss László. Hozzátette: nyilván egy inspiratív környezet, ahol nem jelentkezik problémaként, hogy például megint nincs papír a nyomtatóban, sokat segít, de alapvetően a legfőbb érték és a legfőbb értékteremtő az ember.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.