A mai napig heves viták övezik a hagyományos oktatási módszert felváltani vágyó reformpedagógiai irányzatokat, melyek a rendszerváltás óta egyre jelentősebb szerepet kapnak hazánkban is. Az eddig nagyrészt alapítványi, szülői finanszírozásból működő iskoláknak jót is, rosszat is hozhat a szeptember elsejével életbe lépett új köznevelési törvény.
Már a hetvenes évek elejétől megjelentek, de jelentősebben csak a rendszerváltást követően terjedtek el Magyarországon a hagyományos oktatás hiányosságaira új módszereket kidolgozó, alternatív pedagógiai irányzatok. A reformpedagógia egy-egy ágát (Waldorf, Montessori, Freinet) képviselő iskolák bár külön úton haladnak, módszereikben számos közös pont fedezhető fel: gondolkodásukban gyermekközpontúak, a teljesítmény fokozását pedig nem elvárásokkal, hanem motivációval próbálják elérni. Az új köznevelési törvény életbe lépésének köszönhetően az alternatív módszerekkel tanító, szegedi Waldorf-iskola is átszervezte órarendjét: mozgásterüket némileg leszűkítette a törvény, de nagyobb állami támogatást is remélhetnek.
A huszadik század elején, Németországból indult Waldorf-módszer célja az emberközpontú nevelés, újragondolt tanrendje az életkor mellett az egyéni kvalitások alapján foglalkozik a tanulóval. Nem várják el, hogy erőn felül teljesítsenek, mindenkinek saját magából kell kihoznia a maximumot. A „hagyományos” tantárgyak mellett a kreativitás és a csapatszellem fejlesztése is nagy hangsúlyt kap, amit a lexikális tudás felhalmozását hangsúlyozó hagyományos tanrendek kevésbé tartanak fontosnak. „A Waldorf-pedagógia célja, hogy a társadalomnak hasznos, testileg és lelkileg is egészséges ember hagyja el az iskolát, ehhez pedig a szeretet motiváló erejét használja. Teljes mértékben igazodik az életkori sajátosságokhoz, nem vár el semmi olyat a gyerekektől, amire nem állnak maguk is készen. Ez az alapelve a Waldorf-pedagógiának” – mondta
Verebély Mariann
, a Szegedi Waldorf Társas Kör Egyesület marketing asszisztense. A gyerekek a betűket először térben lemozogják, kilépik, utána kezdik csak el leírni – mégpedig méhviasz krétával, hat évesen ugyanis a kéz izomzata nem áll készen a háromujjas ceruzafogásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.