Egyetem

Szeptemberben indul a szegedi egyetem első műszaki mesterszakja

Szeptemberben indul a szegedi egyetem első műszaki mesterszakja

2012. augusztus 14., kedd
Szeptemberben indul a szegedi egyetem első műszaki mesterszakja

A környezetmérnök mesterképzési szakkal is erősödik szeptembertől a Szegedi Tudományegyetem. Mint megtudtuk, az ilyen szakemberekre igény mutatkozik a munkaerőpiac részéről.

Még 2006 őszén fogadott el az egyetem szenátusa egy határozatot a műszaki képzésre vonatkozóan. Akkor, a válság előtt még nagyobb bővítési lehetőségek mutatkoztak, és magasabb hallgatói létszámmal kalkulálhattak. Mára alapképzésben, műszaki területen a Mérnöki Kar (MK) gépészmérnök és műszaki menedzser szakja mellett a Természettudományi és Informatikai Kar (TTIK) biomérnök, környezetmérnök, molekuláris bionika és anyagmérnök szakokon folyik az oktatás – magyarázta portálunknak

Dombi András

professzor, a környezetmérnök MSc képzés szakfelelőse, az SZTE Műszaki és Anyagtudományi Intézet munkatársa, akit annak idején a szenátus a terület szervezésével is megbízott. A 2006-os határozat fogalmazta meg többek között azt is, hogy az SZTE mérnökképzési portfoliója kialakításának határozott célja, hogy a mérnök szakemberképzés biztosításával kezelje a régió mérnöki, illetve természettudományi diplomák iránti fokozott igényét, hozzájáruljon az interdiszciplináris kutatások, fejlesztések számának növekedéséhez.

Előny az egyetemnek és a régiónak

Idén szeptemberben a műszaki területen elsőként a négy féléves környezetmérnök mesterképzés indulhat meg (a korábbi mérnöki mesterképzések az agrár-, illetve informatikai területhez tartoznak). A professzor elmondta, a páratlan (hét) szemeszteres alapképzési idő miatt kezdetben keresztféléves szakot terveztek, és most is fennáll még a lehetősége annak, hogy rögtön februárban elindítják a következő évfolyamot. A műszaki szakokat a TTIK és az MK közösen működteti, ami mindkét kar és a képzés erősödését szolgálja. A 2006-os eredeti elképzelés egyébként az volt – ami csak részben valósult meg –, hogy a természettudományos alapozó tárgyakat, mint a matematika, a biológia, kémia, fizika stb. teljesen átveszi a TTIK, az MK pedig a műszaki és mérnöki tárgyakat gondozza. Mind az egyetem, mind a régió számára nagy jelentőséggel bír a szegedi műszaki képzés erősödése – hangsúlyozta Dombi András. A közeljövőben a szegedi és a kecskeméti felsőoktatási intézmények együttműködése hozzájárulhat ahhoz, hogy egyfajta vidéki ellensúlyt képviseljenek a budapesti műszaki képzés mellett. A professzor arról is beszélt, további összefogások is elképzelhetők a környezetmérnök képzés mentén, például a bajai Eötvös József Főiskola személyi és tárgyi feltételei is jól jöhetnek a hatékonyabb oktatáshoz.

Igény van rá

A képzéshez megfelelő kutatóbázist biztosít a Környezettudományi Doktori Iskola környezettechnológia programja, valamint az MK-n is formálódik a kutatói rendszer, ami reményeket ad arra is, hogy majd a doktori képzés is beinduljon. A megfelelő gyakorlati háttér megteremtéséhez a Csongrád Megyei Mérnöki Kamara ajánlotta fel készséges támogatását, így a hallgatók reális problémákat megoldó munkahelyeken próbálhatják ki magukat – emelte ki a professzor. Dombi András azt is hangsúlyozta, igény van környezetmérnökökre, akik a vízgazdálkodásban, a termelő vagy az energiaellátásra szakosodott létesítményeknél is el tudnak majd helyezkedni, hiszen például otthon lesznek az ivó- és kommunális, illetve ipari szennyvíz kezelésében, érteni fognak az agrárium vízellátásához. A termelést végző intézményeknél ma már mindenhol alkalmaznak ilyen szakembereket a környezeti hatások (zaj, szennyezés stb.) ellenőrzésére, az itt képzett szakemberek érteni fognak a környezetvédelmi berendezések működtetéséhez. Egyelőre 15 fő jelentkezett a képzésre, de augusztusban itt is pótfelvételit tartanak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.