Tavaly december 23-án megszavazta a Parlament az új felsőoktatási törvényt, melynek több eleme csak szeptembertől lép hatályba, ugyanakkor az átalakuló felsőoktatáson belül a törvény csak egy – jóllehet nem elhanyagolható – komponens – többek között erről is beszélt Dux László tanszékvezető egyetemi tanár, korábbi felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár az MTA Szegedi Akadémiai Bizottság Tudósklubjában tartott előadásában.
Sokaknak nem azzal van baja, ami benne van, hanem azzal, ami nincs benne – így summázta a kritikákat a professzor. Hozzátette: a korábbihoz képest valóban egy jelentősen lerövidített és egyszerűsített kerettörvényről van szó, ami egyrészt a kormány jogszabály-alkotási filozófiájának is jobban megfelel, másrészt pedig azt a fajta rugalmasságot lehetővé teszi, hogy a módosítás egyszerűbbé váljon. „Teljesen nyilvánvaló volt, hogy a felsőoktatásban komoly eredményt csak a közoktatás megváltoztatásával lehet elérni, ezért egy szerencsés körülmény volt, hogy egymással párhuzamosan készült egy új köznevelési törvény, ehhez kapcsolódóan a pedagógus életpályamodell, a Nemzeti alaptanterv, és mindezekkel beszélő- és hallótávolságban az új felsőoktatási törvény koncepciója” – tudtuk meg a professzortól.
Dux László
portálunknak úgy nyilatkozott, a felsőoktatási törvény végső változata nagyon sok olyan konfliktust kezelni tudott, ami az előkészítő viták, egyeztetések során előjött. Elég csak arra utalni, hogy a parlamenti szakaszban benyújtott mintegy ötszáznegyven módosító indítványból is több mint százat bele tudtak építeni a törvénybe, ebből több mint negyvenet nem is a kormány-, hanem ellenzéki pártok képviselői nyújtottak be, vagy olyan szakmai szervezetek, amelyek ezeket a képviselőket találták arra alkalmasnak, hogy beadják indítványaikat mint módosító javaslatot. Végül egészen magas támogatási aránnyal szavazta meg az Országgyűlés a törvényt.
A professzor elmondta: ez egy kerettörvény, amely igyekszik a minőség érdekében diverzifikálni a felsőoktatási rendszert. Az ország, de lassanként mondhatjuk, hogy az Európai Unió anyagi lehetőségeihez szeretné igazítani a felsőoktatás méretét, hatékonyságát úgy, hogy ez ne váljon jelentősen se a gazdaság, se a társadalmi igények rovására. Természetesen ennek minden szempontból egyidejűleg megfelelni nem fog tudni a törvény – tette hozzá Dux László. „Abból kell kiindulni, hogy a korábbi időszakban Magyarországon – és Európában még nagyon sok helyen – túlméretezett és színvonalában, versenyképességében fokozatosan romló felsőoktatási rendszer alakult ki, amivel itthon is tenni kellett valamit. És részben az európai uniós elnökség ideje alatt is megtapasztalhattuk, az azóta eltelt időben pedig még inkább, hogy nagyon sok nálunk gazdagabb, euróövezethez tartozó, vagy más szempontból kedvezőbb helyzetben levő országban a felsőoktatás legalább olyan mértékű átalakításra szorul, mint nálunk” – magyarázta a professzor. „Mikor március végén a Szent-Györgyi-konferenciára érkeztek Nobel-díjas tudósok, egyikükkel az új magyar felsőoktatási törvényről beszélgettünk. Mikor elmondtam, hogyan néz ki, megkérdezte, hogy nem érnék-e rá elmenni hozzájuk is készíteni egy ilyet – ami persze tréfa, de jól tükrözi, hogy sok helyen akár kedvező előtörténettel is nagyon hasonló problémákba futott bele a felsőoktatás” – így a professzor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.