Egyetem

Léghajtású járműcsodák az SZTE műhelyéből + FOTÓK, VIDEÓ

Léghajtású járműcsodák az SZTE műhelyéből + FOTÓK, VIDEÓ

2011. október 1., szombat
Léghajtású járműcsodák az SZTE műhelyéből + FOTÓK, VIDEÓ

Az SZTE Mérnöki Karának hallgatói által készített pneumobilokat, vagyis sűrített levegővel hajtott járműveiket lehetett megcsodálni és kipróbálni szombaton délelőtt. A bemutató apropóját egy verseny adta, melyről szép eredményekkel tértek haza a csapatok.

Tizenhárom egyetem összesen 22 gépe állt rajthoz szeptember közepén a kecskeméti Pneumobil Gálafutamon két versenyszámban, melyen természetesen a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara is képviseltette magát, méghozzá két járművel. A tavaszi egri viadalon dobogós MKLaren csapata a gálafutam gyorsulási számában az első helyen végzett, míg a Pneugeot pneumobil csapat a középmezőnyben.

Péter Szabó István

, az SZTE Mérnöki Kar Folyamatmérnöki Intézetének adjunktusa portálunknak elmondta, gyorsulási és gyorsasági futamokat rendeztek a város főterén. A szervezők célja az volt, hogy biztosítsák a reváns lehetőségét az egri viadalon szereplő csapatoknak, melyen az adjunktus által irányított MKLaren csapata harmadik lett piros járművével. A sűrített levegővel hajtott gépet sorba kapcsolt hengerek működtetik, mely konstrukciót először az SZTE-s diákok használták. A járműveken természetesen mindig van mit javítani, hiszen a versenyeken derül ki egy-egy kisebb hiba. „Most a gyorsasági versenyszámban egy kapcsolóval akadt gondunk, ami nem bírta a rázkódást. Kecskemét főtere térkővel van burkolva, s erre nem készültünk fel. Vagyis mindig új tapasztalatokat szerzünk, és folyamatosan fejlesztjük a gépet” – magyarázta. A piros csoda egyébként jelenleg 36 kilométer per órás sebességre képes, és Kecskeméten debütált Pneugeot csapat gépe is körülbelül ennyivel megy. Mivel közvetlenül a verseny előtt fejezték be sz építését, még sok átalakítást hajtanak végre rajta a következő futamig, de azt mindenképpen sikerként értékeli a csapat, hogy biztonságosan üzemelő járművet építettek.

50 kilométer a cél

Az SZTE Mérnöki Kar Műszaki Intézetének Pneugeot csapatát koordináló

Tóth István Tibor

főiskolai docens a versenyek legnagyobb előnyét abban látja, hogy a pneumatikus és egyéb hajtásláncokat illetően rendkívül nagy tapasztalatot szereznek a hallgatók, illetve bizonyos fokig a járműépítésben is. Mivel mindig újabb hallgatók jönnek az egyetemre, így ez egy folyamatos tanulási folyamat, miközben egy játék és verseny is egyben. Sok ötlet érkezik a hallgatóktól, és arra is törekednek, hogy viszonylag olcsón lehessen megoldani a feladatot. „Számos biztonsági előírásnak is meg kell felelniük ezeknek a járműveknek, hiszen a verseny szervezője felmérte, hogy ez nem gyerekjáték” – hangsúlyozta Tóth. Az elméleti sebességhatárok 50 kilométer fölöttiek, s a Mérnöki Kar hallgatói remélik, hogy ezt el is tudják érni. „Szerintem ez versenytársa lehet a hagyományos járműveknek, ha megfelelő módon fejlesztik. A világ számos helyén foglalkoznak már komolyan a pneumatika hasznosításánál, akár hibrid üzemmódban, akár közvetlen pneumatikus hajtásrendszerként” – tette hozzá Tóth István Tibor. Példát arra, hogy hol alkalmazzák a pneumatikát, az SZKT igazgatója természetesen a munkájából mondott, hiszen a trolibuszok ajtónyitó berendezése működik így.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.