Kémiát vittek a könyvtárba a tehetséges vegyészek + HANG, FOTÓK
2011. október 6., csütörtök
Kék és piros folyadék a kémcsőben, hőre láthatóvá váló citromlé-írás, krumplival működtetett számológép - és mindez a Somogyi Gyermekkönyvtárában. A Kémia Nemzetközi Évében a szakterület népszerűsítését célul kitűző csoport most a bibliotékában kisiskolásoknak mutatta meg a kísérletezés örömét csütörtökön délelőtt. "Tanuljunk egymástól" - erre hív a Somogyi-könyvtár az októberi Könyvtári Napok, hetek keretében, és igyekszik megmutatni az iskolán kívüli tanulási formákat, a játékkal, illetve a tapasztalati úton való tanulást - hangsúlyozta Andóczi Balogh Éva, a bibliotéka PR-munkatársa. Csütörtök délelőtt a Tabán, illetve a Vörösmarty Általános Iskola diákjait fogadták, pénteken 14 órától pedig fejlesztő játékok keretében ismét lesz Alkimista műhely, ekkor a Ságvári-gimnázium diákjai mellett bárki becsatlakozhat a kísérletezésbe.
Nem csoda ez. Kémia!
A Németh Veronika kémai szakmódszertan-oktató által vezetett csoportban most is élen jártak a szegedi egyetem legtehetségesebb hallgatóit tömörítő SZTE Tehetségpont vegyész tagjai. A Sófi-ösztöndíjas Endrődi Balázs doktorandusz hallgató krumpliból és fémlapokból kinyert árammal működtetett ledlámpákat mutatott harmadik osztályosoknak. Nem kis ujjongás közepette egy számológépet is rácsatoltak a krumplikra. "Ez csoda!" - fakadt ki az egyik lelkes kisdiák. "Nem, ez nem csoda. Kémia!" - kontrázott Balázs. A doktorandusz csoportjával az utca emberének számos helyszínen népszerűsítette már a kémiát, a hídi vásártól a Dóm téri Guinness-rekordkísérletig. "Nagyon korosztályfüggő a diákok érdeklődése. Ezek az egészen fiatal gyerekek különösen befogadóak, nyitottak mindenre. Főleg, ha hétköznapi dolgokról van szó, nagy élményt jelent nekik egy pelenka, ami felszívja a vizet, a krumpli, aminek segítségével világítani tudunk, és minden, ami színes" - tudtuk meg a kémikus doktorandusztól. Hozzátette: az idősebb korosztály sokkal inkább próbálja úgy megfogni a dolgok lényegét, hogy megcáfolja, és mikor látja, hogy nem boldogul vele, akkor fogadja el. Ők azok, akik keresik például, miért működik a "krumplielem". A kutatási területén kiváló hallgató nem zárkózik be laboratóriumába, hanem fontosnak tartja szakterülete szeretetének továbbvitelét. "Annak idején engem is támogattak, ha én ezt egy kicsit tovább tudom adni, és mások is ezt megteszik, akkor egyenes útra kerülhet a kémia. Alapvető fontosságú a kutatás, de nem szabad elhanyagolni a szakma továbbvitelét sem" - hangsúlyozta Endrődi Balázs.
Örömkémia
A korábbi kitelepülések alkalmából a szakterület szépségének megmutatása mellett a kémikus szakma "reklámozása" is cél volt, a kisebbeknél viszont mások a hangsúlyok - tudtuk meg Czeglédi Eszter végzős vegyészhallgatótól, aki szintén SZTE Tehetségpont-tag, Sófi-különdíjas. Látvány, "varázslat" - nem annyira a magyarázaton van a hangsúly. "Ez örömkémia. Nagyon lelkesek a diákok, s mikor felállnak az asztalunktól, úgy érezzük, még inkább felnéznek ránk azért, amit láttak" - fogalmazott a hallgató. S reméljük, tíz év múlva, mikor pályaválasztásra kerül a sor, akkor is emlékeznek majd a kísérletezés élményére... Hallgassa meg a harmadikos Martonosi Kittit a kísérletekről!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.