Lézerekről a fiataloknak – elindult a Junior Szabadegyetem + FOTÓK
2011. szeptember 16., péntek
Megnyitja kapuit a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) a 14-19 éves korosztály előtt, hogy érdeklődésüket felkeltő előadásokkal megszólítsa a tehetséges, új ismeretekre nyitott diákokat. Tanulhatnak és játszhatnak a középiskolások a csütörtökön elindított Junior Szabadegyetemen. A rendezvény első előadója Szabó Gábor lézerfizikus, akadémikus, az SZTE rektora volt.
A Mindentudás Egyeteme és utódja, a Szabadegyetem – Szeged 7 éves sikerének alapján a Szegedi Tudományegyetem most a középiskolásoknak indít előadás-sorozatot fiatalos témákkal és fiatal(os) előadókkal. Az érdeklődők tesztelhetik is tudásukat, hiszen minden előadást követően lehetőség nyílik 13+1 kérdésből álló Tudás-totó segítségével felmérni szerzett ismereteiket a www.u-szeged.hu/juniorszabadegyetem oldalon.
Még fényt…
A lézerek felfedezése a 20. század technika-fizikatörténetének nagyon komplex példája, sok érdekesség kapcsolódott hozzá – kezdte előadását
Szabó Gábor
. A fény képes elnyelődni, például egy folyadékban, ezt hívják abszorpciónak. Ekkor a fényrészecske, a foton gerjesztett állapotba hozza az őt elnyelő részecskét. Szintén hétköznapi példa a lámpában, villanyáram hatására keletkező gázkisülések, melyek gerjesztett állapotba hoznak részecskéket, amik sörétszerűen fényt bocsátanak ki, „amikor eszükbe jut” – magyarázta a professzor. Miért nem villog mégsem a lámpa? Mert olyan sok sörétet bocsát ki. Egy rendes, 100 wattos lámpából például 1020 sörét jön ki, de ez egy olyan fény, aminek a tulajdonságai teljesen szabálytalanok. A harmadik folyamat létére Einstein mutatott rá. Amikor egy gerjesztett állapotban levő részecskét véletlenül eltalál egy olyan foton, mint amit ki tudna bocsátani, ez a részecske a saját fotonját úgy bocsátja ki, hogy két, egymástól megkülönböztethetetlen foton jött létre – vagyis erősödik a fény. Ez az alapjelenség, amire a lézerek épülnek. Az a kérdés, miként lehet előállítani olyan anyagot, amely a fényt erősíti.
Radar, atombomba, lézer
Azt szokták mondani, hogy a radar megnyerte, a Manhattan-projekt keretében kifejlesztett atombomba pedig befejezte a II. világháborút. Ha a radart nem fejlesztik ki, más fordulatot vett volna a világtörténelem. Japán pedig az atombomba-támadás után napok alatt kapitulált. Mindkét találmányra szükség volt a lézerek kifejlesztéséhez – folytatta a történeti visszatekintést a rektor. Azok a technikák, amelyeket később lézerekhez használtak, kapcsolódnak a radartechnikához. Arthur L. Schawlow – akinek lényeges szerep jutott a lézerek felfedezésében – is csak egy rendes fizikus lett volna, ha nem jön a világháború, amikor beosztották egy hadiipari kutatóintézetbe, ahol el kellett kezdenie foglalkozni a radarokkal. A Manhattan-projekt pedig az első olyan vállalkozás volt, amikor több ezer kutató dolgozott együtt egy közös célért. A radarok alapjául szolgáló mikrohullámú technika vetette fel azt az igényt, hogy rövidebb hullámhosszakat is előállítsanak. Townes, Gordon és Zeiger építettek egy furcsa eszközt, amelyen azon a folyamaton alapul, hogy egy részecske a saját energiáját hozzáadja ahhoz az őt érő sugárzáshoz, és megerősíti azt – a mai mikrohullámú sütők frekvenciájának tízszeresével. Elindult a verseny, hogy ezt az elvet a látható fény tartományában is megvalósítsák.
Nem elég…
Egymástól függetlenül többen is rájöttek arra, hogy nem elég az, hogy olyan, például rúd alakú eszközöket építenek, amelyek erősítik a fényt. „Rá kell venni” a fényt, hogy oda-vissza járjon a rúdban, hiszen ha csak egyszer teszi ezt, akkor nem erősödik meg eléggé. A megfelelő eszközt rezonátornak hívják. 1960. május 16-án délután 4 óra körül Theodore Maiman beírja a jegyzetfüzetébe, hogy detektálta annak első jelét, hogy lézerműködést hozott létre. Ez egy rubinlézer, melynek aktív anyaga egy rubinrúd, amelyet körülvesz egy lámpa, és a rúd erősíti a benne keletkező fényt. A versenyt mutatja, hogy még ebben az évben elkészült az első gázlézer is. A lézerek felhasználása rendkívül széleskörű, a mutatópálcától a CD-lejátszón át a vonalkód-leolvasóig, a lézeres sebességmérő, vagy a szén-dioxid-lézeres műtekig – sorolta a professzor.
Szuperlézer – új távlatok
A fejlődési út a 10 sokszoros hatványain át vezet. A szén-dioxid-lézerek alkalmassá váltak arra, hogy érintésmenetesen akár a legkeményebb anyagokat is megmunkálják. Az impulzuslézerek csúcsteljesítménye időközben tovább nőtt, elérte a 100 MW-os tartományt. Az ultraibolya tartományban működő nanoszekudumos (10-9 s) impulzushosszú úgynevezett excimer lézerekkel precíz anyagmegmunkálás, akár a szem szaruhártyájának finom alakítása is lehetséges ma már. A modern szilárdtest lézerekkel – ilyen például a titán zafír lézer – igen rövid, pár femtoszekundumos (10-15 s) impulzusok állíthatók elő. Egy ilyen lézer impulzusait optikai módon megerősítve terawattos (1012 W) sőt petawattos (1015 W) teljesítményű impulzusok állíthatók elő. A Szegeden épülő ELI (Extreme Ligth Infrastructure) szuperlézer ilyen óriási csúcsteljesítményű lézerimpulzusokat fog felhasználni arra, hogy a ma előállítható legrövidebb attoszekundumos (10-18 s) fényimpulzusokat hozza létre. A szuperlézer impulzusainak felhasználásával új távlatok nyílhatnak meg például az alapvető fizikai, kémiai, anyagtudományi és orvosi terápiás kutatások területén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.