Két bolygó kering egy pályán?

2011. február 28., hétfő
Két bolygó kering egy pályán?

A Kepler űrtávcső adattengerében egy eddig nem látott bolygórendszerre bukkantak. A rendszer két jól észlelhető bolygója ugyanazon a pályán kering csillaga körül. Amennyiben a felfedezést megerősítik, példaértékű lehet azon elmélet támogatóinak, akik szerint egykor a Föld egy Mars méretű égitesttel közös pályán keringett, ami idővel neki ütközött bolygónknak, létrehozva a Holdat.

Az sg.hu azt írja cikkében, hogy a Kepler által észlelt bolygópáros egy négy bolygóból álló rendszer, a KOI-730 része. 9,8 naponta kerülik meg szülőcsillagukat, minden esetben pontosan ugyanazzal az orbitális távolsággal, az egyik bolygó mindig 60 fokkal a másik előtt halad. A bolygók éjszakai égboltján a másik bolygó egy folytonosan ragyogó foltként jelenhet meg, aminek a fénye soha nem halványul, vagy erősödik. Ezt az állandósult távolságot úgynevezett gravitációs "nyugalmi foltok" teszik lehetővé. Amikor egy égitest, például egy bolygó egy sokkal nagyobb tömegű égitest, jellemzően egy csillag körül kering, két Lagrange-pont képződik a bolygó pályája mentén, ahol egy harmadik égitest stabilan keringhet, pozíciója ugyanis fix marad a másik kettővel szemben. Ezek 60 fokkal a kis objektum előtt, illetve 60 fokkal mögötte helyezkednek el, erre naprendszerünkben is találunk példát, a Trójai csoportok aszteroidái ugyanis pontosan ezeken a pontokon helyezkednek el a Jupiter pályája mentén. Elméletben egy újszülött csillag körül elhelyezkedő por- és gázkorong anyaga úgynevezett "együtt keringő" bolygókká állhat össze, erre azonban eddig még senki nem talált bizonyítékot. "Az ilyen rendszerek nem gyakoriak, mivel ez az egyetlen, amit eddig láttunk" - vonta le a következtetést

Jack Lissauer

, a NASA Ames Kutató Központjának munkatársa, aki kollégáival az Astrophysical Journalban megjelent tanulmányukban mutatták be a KOI-730 rendszert.

Richard Gott