Gazdaság

Tarol az infláció: 30 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak a KSH szerint

Tarol az infláció: 30 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak a KSH szerint

2022. szeptember 8., csütörtök
Tarol az infláció: 30 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak a KSH szerint

2022. augusztusban a fogyasztói árak átlagosan 15,6 százalékkal meghaladták az egy évvel korábbit – derül ki a KSH által közzétett inflációs adatokból.

Az elmúlt egy évben az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek ára emelkedett a leginkább. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 1,8 százalékkal nőttek.12 hónap alatt, 2021. augusztushoz viszonyítva:az élelmiszerek ára 30,9 százalékkal emelkedett, ezen belül leginkább

  • a margarin (66,9 százalék),
  • a kenyér (64,3 százalék),
  • a sajt (61,0 százalék),
  • a száraztészta (57,9 százalék),
  • a tejtermékek (54,7 százalék),
  • a vaj és vajkrém (54,5 százalék),
  • a péksütemények (45,4 százalék),
  • a tojás (42,0 százalék),
  • a rizs (40,9 százalék),
  • a baromfihús és az édesipari lisztesáru (40,4 százalék) drágult.

Átlag alatti mértékben, 15,9 százalékkal nőtt az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) ára.

Egy hónap alatt, 2022. júliushoz viszonyítva: afogyasztói árak átlagosan 1,8 százalékkal nőttek. Az élelmiszerek 3,3 százalékkal drágultak, ezen belül a tejtermékek, valamint a vaj és vajkrém 8,2, a száraztészta 6,1, a rizs 5,6, a tej és sajt egyaránt 5,4, a kenyér 5,3, a péksütemények, valamint a csokoládé, kakaó 5,0 százalékkal többe, a párizsi, kolbász 1,2 százalékkal kevesebbe kerültek. A szeszes italok, dohányáruk ára 1,9 százalékkal emelkedett, ezen belül a szeszes italok 2,5, a dohányáruk 1,5 százalékkal drágultak. A tartós fogyasztási cikkek ára 1,2 százalékkal nőtt, ezen belül az új személygépkocsiké 2,6 százalékkal.A szolgáltatások ára 1,3 százalékkal emelkedett.

A tartós fogyasztási cikkekért 14,8, ezen belül a konyha- és egyéb bútorokért 20,9, az új személygépkocsikért 19,9,a használt személygépkocsikért 18,1,a szobabútorokért 19,3 százalékkal kellett többet fizetni.

A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 13,1, ezen belül a szeszes italok 15,5 százalékkal drágultak.

Az állateledelek ára 40,3, a palackos gázé 27,4, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 26,7, a testápolási cikkeké 20,3, a járműüzemanyagoké 6,2 százalékkal lett magasabb a KSH jelentése szerint.

A járműüzemanyagok ára 0,3 százalékkal nőtt egy hónap alatt, annak következtében, hogy a hatósági ár kedvezményezetti köréből kikerültek a céges tulajdonú személygépjárművek, amelyek közül a magáncélra is felhasználható járművekbe vásárolt üzemanyagok magasabb ára a fogyasztóiár-index részét képezi - hívta fel a figyelmet a KSH.

A szolgáltatások díja 7,7 százalékkal emelkedett, ezen belül a taxi 27,3, a lakásjavítás és -karbantartás 21,7, a járműjavítás és -karbantartás 18,1, az üdülési szolgáltatás 13,5 százalékkal került többe, a lakbérek 12,5 százalékkal emelkedtek - tették hozzá.

Júliushoz viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 1,8 százalékkal nőttek. Az élelmiszerek 3,3 százalékkal drágultak, ezen belül a tejtermékek, valamint a vaj és vajkrém 8,2, a száraztészta 6,1, a rizs 5,6, a tej és sajt egyaránt 5,4, a kenyér 5,3, a péksütemények, valamint a csokoládé, kakaó 5,0 százalékkal többe, a párizsi, kolbász 1,2 százalékkal kevesebbe kerültek. A tartós fogyasztási cikkek ára 1,2 százalékkal nőtt, a szolgáltatásoké 1,3 százalékkal emelkedett, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 4,7 százalékkal kellett többet fizetni. Az új egyetemi félév kezdetének közeledtével párhuzamosan a lakbérek 2,4 százalékkal emelkedtek.

A vezetékes gáz és az elektromos energia lakossági árának augusztus 1-jétől hatályos változása a hazai módszertan szerint számított fogyasztóiár-indexben- az első magasabb összegű számlák kézhezvételét és kifizetését követően - a szeptemberi adatokban jelenik meg először - tájékoztatott a KSH.

Az év első nyolc hónapjában a fogyasztói árak az összes háztartást figyelembe véve átlagosan 10,7, a nyugdíjas háztartások körében 10,6 százalékkal emelkedtek a múlt év azonos időszakához mérve.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.