Majó-Petri Zoltán a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója elmondta, a Lengyelországból beszerzett két Solaris trolibusz várhatóan az év végén állhat forgalomba, míg a müncheni "darazsak" már a honosításon is átestek.
Nagy Sándor alpolgármester a szerdai sajtóeseményen arra hívta fel a figyelmet, hogy az SZKT naponta közel hetvenötezer utazásban vesz részt, amihez 43 trolibusz és 25 villamos nap mint nap az utcán teljesít szolgálatot. Úgy látja, ehhez a folyamatosan jó állapotú járműparkra van szükség, ezért évente legalább 3-4 új trolibuszt és 2-3 új villamost kellene üzembe helyezni.
Az alpolgármester kitért arra is, hogy az elektromos közlekedés hozzájárul a városok élhetőségének javításához és a klímacélok eléréséhez, ezért a fejlesztések minden más európai országban, kormányzati és EU-s források bevonásával történik. Nagy Sándor hozzátette, mivel Magyarországon a helyi közösségi közlekedés finanszírozásból az állam szinte teljesen kivonult, ezért Szegeden használt felújításával igyekeznek biztosítani az elöregedő járműpark kiváltását és rövidtávú, saját hatáskörben elvégezhető javításokat végeznek a villamospályán is, köszönhetően az SZKT-nál dolgozó lelkes szakembereknek.
Mennyi az annyi?
A Szegedi Közlekedési Társaság tájékoztatása szerint a 2015-ös nagyprojekt óta több mint 830 millió forint értékben újítottak fel 12 trolibuszt, 9+2 darabot használtan vásároltak a felújításuk előtt. Közel 300 millió forint ráfordítással felújítottak 8 villamost és 7 autóbuszt, továbbá több mint 80 millió forintért vásároltak és állítottak forgalomba. Idén az önkormányzat 42 millió forintot biztosít két használt autóbusz vásárlására és az SZKT saját forrásból 9 millió forintot fordított két használt trolibusz beszerzésére.
Majó-Petri Zoltán elmondta, az idei évben rendkívül kedvező áron jutott hozzá az SZKT két Solaris trolibuszhoz a lengyelországi Tychy városából. Az SZKT leköszönő ügyvezető igazgatója emlékeztetett, a Solaris típus 2019-ben jelent meg a társaságnál 5 darab volt chomutovi jármű formájában.
A 2004-5-ös évjáratú alacsonypadlós szóló Solarisok jó állapotúak, az SZKT állományába illeszkedő hajtásrendszerrel rendelkeznek, így a fenntartásuk hosszú távon is biztosított – közölte.
Majó-Petri Zoltán azt is elárulta, a két járművet az SZKT műhelyében klímaberendezéssel látják el, majd piros flottaszínbe „öltöztetik”. Előreláthatólag az év végén fognak forgalomba állni, idősebb szóló trolibuszokat fognak kiváltani.
A közlekedési társaság első embere kitért arra is, hogy az állományban lévő legidősebb pótlóbuszok fenntartása már sok problémát okoz, ezért az SZKT munkatársai februárban használt csuklós, alacsonypadlós, klímás, négyajtós buszokat kerestek Németországban. Két volt müncheni csuklós Mercedes Citaro buszt sikerült beszerezni, melyek 2009-es évjáratúak és jó állapotban voltak.
A járművek honosítása megtörtént, továbbá a buszok oldala megkapta az SZKT pótlóbuszos sárga fényezését, amelyet sokan csak darázscsíkoknak hívnak a városban.
Majó-Petri Zoltán megemlítette, hogy a pótlóbuszok beszerzése azért is volt indokolt, mert az SZKT folytatja a 4-es villamosvonal saját beruházással történő felújítását. Idén nyáron a Vám tér és a Szivárvány kitérő között fognak munkálatokat végezni, kb 400 méteres szakaszon. A munkálatok során a pályahibák megszüntethetővé válnak és a sebességkorlátozások feloldhatók lesznek. A szakaszon megújul 14 kapukihajtó pályaszakaszt érintő burkolata is, valamint a Szivárvány utcai átjáró kockaköves burkolatát is kicserélik betonozott burkolatúra. A munkálatok elvégzésére az önkormányzat 40 millió forintot biztosít – közölte.
A 4-es villamos alsóvárosi szakaszán a pályaállapotok további beavatkozást indokolnak, ezért az SZKT tervei szerint évente saját erőforrásból újítanak fel nyaranta egyes szakaszokat. Majó-Petri Zoltán szerint a teljes Dugonics tér – Kecskés közötti szakasz 2025 nyár végére készülhet el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.