A nagyállomáshoz költözhet a Mars téri buszpályaudvar

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A harmadik hídhoz köthető, de attól mégis különálló projekt jelent meg Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő közbeszerzései közt. Ennek értelmében pedig kiköltözne a Mars téri buszpályaudvar a szegedi nagyállomáshoz, egy új, intermodális csomópontot létrehozva ezzel.

Az NIF éves költségvetési tervezetében megjelent egy szegedi is. A tervezet értelmében – a harmadik híddal összefüggésben – a Mars téren helyet foglaló autóbuszállomást összevonnák a nagyállomással. De ezen felül is átépítenék a vasútüzemi részt.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedéshez kapcsolódóan rendelte el a csomópont kialakítását.

A rendelkezés szerint

  • áttervezik a személypályaudvar infrastruktúráját, továbbá a jelenleg és távlatilag idecsatlakozó vasútvonalakra vonatkozó fejlesztési célok kiszolgálásának igénye is a fejlesztési célok között van.
  • A műszaki tartalom része egy helyközi autóbuszállomás létrejötte a pályaudvar mellett. Ezt az állomással és az Indóház térrel kapcsolnák össze.

Jelenleg az engedélyezési tervek és az engedélyek megszerzése szerepel a célkitűzések közt, hogy megindulhasson a kivitelezés.

Vagyis a szükséges hatástanulmányok már elkészülhettek a tervezettel kapcsolatosan, tényleg komoly beruházás van előkészülőben.

Nagy Sándor alpolgármester még évekkel ezelőtt beszélt arról, hogy ha a déli hídhoz elkészülnek a megfelelő közúti kapcsolatok, akkor létrejöhet az utasok kényelmét szolgáló intermodális csomópont. Ez egyformán a város és a kormány érdeke is, mivel a fejlesztések kapcsán 2017-ben kormányhatározat is született.

A NIF Zrt. április és június között jelenteti meg várhatóan a fejlesztéshez kapcsolódó tenderfelhívást. Ha minden a tervek szerint alakul – mind a kivitelezés, mind a közbeszerzés tekintetében -, akkor 2024-ben már elkezdődhetnek a munkálatok.

A projekt részeként egy aluljáró választaná el az autóbuszállomást és a vasútállomást, az átépített vágányzat pedig csatlakozna a harmadik híd vasúti részéhez. Csakhogy az első etapban a harmadik híd pusztán közúti híd lesz, így még enyhén szólva kérdéses, hogy a gyakorlatban a három elkülönített terv – a csomópont, a harmadik híd, és Szeged-Makó elővárosi vasúti közlekedésének fejlesztése – hogyan fog összehangolódni.

A Volánbusz állománya ugyanakkor már önmagában elég körszerű, mivel a buszok túlnyomóan mostanra már akadálymentessé váltak.

Előző sztori

A helyi járatos autóbuszok 80 százaléka kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehető

Következő sztori

Szegeden nyit kollégiumot a Nemzeti Tudósképző Akadémia