A Mozdonyvezetők Szakszervezete szerdai közgyűlése úgy döntött, hogy 2022. március elején határozatlan ideig sztrájkot hirdet, ha addig nem jön létre megállapodás a 2021. évi reálkereset veszteségük kompenzálására. Ez akár minden második járat kiesését jelentheti, azonban a MÁV alaptalannak és jogszerűtlennek tartja a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkbejelentését.
A MOSZ tagsága azért hirdetett sztrájkot, mert nem fogadja el, hogy a 2021. évi nulla százalékos béremelés és a magas infláció miatti reálkereset veszteség ne kerüljön kompenzálásra – írták a szakszervezet közleményében. Ennek azonban a MÁV nem ad helyet. ezért benyújtotta ellenkérelmét a sztrájk jogellenességéről dönteni jogosult Fővárosi Törvényszékhez.
Lezártnak tekintették a bérmegállapodást, most mégis arra hivatkozva hirdettek sztrájkot
A vasúttársaság a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkfenyegetését jogellenesnek tartja, különös tekintettel arra, hogy a bérmegállapodás módosításakor a kollektív szerződést kötő szakszervezetek kijelentették, a 2021. és 2022. évre vonatkozó bértárgyalásokat lezártnak tekintik. A hároméves bérmegállapodásban foglaltak a MÁV-START Kollektív Szerződésének a részét képezik, így az annak megváltoztatása érdekében meghirdetett sztrájk a sztrájktörvény értelmében jogellenesnek minősül- szól a vasúttársaság közleménye.
Szerintük valótlan a Mozdonyvezetők Szakszervezetének az az állítása, amely a tavaly nem történt többletkifizetésre vonatkozik.
2021-ben a MÁV-START több más egyéb bérjellegű juttatás mellett alanyi jogon járó SZÉP-kártya juttatást vagy a munkavállalók döntése szerint készpénzt utalt a munkavállalók részére összesen 300 ezer forint értékben.
A MÁV-START a mozdonyvezetők felelősségteljes munkájának jelentőségét a javadalmazásukban is kiemelten ismeri el. Keresetük 2016 óta több mint 60 százalékkal növekedett a tavalyi év végéig. A 2022. január 1-jétől megvalósított, 10 százalékos béremelés tovább növeli járandóságukat. A mozdonyvezetők MÁV-Volán-csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete tavaly meghaladta a bruttó 700 ezer forintot.
Betartották a bérmegállapodást
A vasúttársaság leszögezi, hogy a tavaly megkötött, 2022 januárjában módosított és jelenleg is hatályos hároméves bérmegállapodásban foglaltakat a munkáltató 2021-ben maradéktalanul betartotta, és 2022-ben is betartja. A hároméves bérmegállapodás megkötésekor a kollektív szerződést felek számos körülményt mérlegeltek, az év eleji módosításkor figyelembe vették a minimálbér és a garantált bérminimum változásait, és tulajdonosi engedély birtokában elfogadták a szakszervezetek bértorlódás kezelésére irányuló követelését is.
A hároméves bérmegállapodás fedezetet biztosít az inflációs hatásokra, a bérfejlesztés és a béren kívüli juttatások nettó értéke jelentősen meghaladja a 2021-re megállapított és a 2022-re prognosztizált infláció együttes hatását.