Egészség

Rendkívüli áttörést értek el szegedi kutatók az autoimmun betegségek vizsgálatában

2021. december 19., vasárnap

Autoimmun betegségeket vizsgáló, uniós támogatással megvalósult 996 millió forintos kutatási program zárult le a Szegedi Biológiai Kutatóközpontban és a Szegedi Tudományegyetemen.

Az ötéves projekt célja az autoimmun betegségekkel kapcsolatos ismeretek bővítése volt, a legmodernebb technológiák felhasználásával.

A kutatás során a szisztémás - több szervet is érintő - autoimmun kórképek kialakulásának vagy előrehaladásának hátterében álló mechanizmusokat tanulmányozták. A szakemberek az elsősorban ízületek gyulladásával járó reumatoid artritiszben, a bőr és ízületi tüneteket okozó szisztémás lupus erythematosusban és a főként 40-60 év közötti nőket érintő progresszív szisztémás szklerózisban szenvedő páciensek vérmintáit vizsgálták.

A szakemberek eddig nem ismert klinikai, molekuláris és immunológiai markereket azonosítottak, amelyek segítséget jelentenek az autoimmun, gyulladásos kórképek diagnosztizálásában, a betegség lefolyásának-, a gyógyszeres kezelés várható hatásának megítélésében és a szövődmények előrejelzésében. A kutatók felfedeztek egy új vérplazmamarkert, amely a reumatoid artritisz korai diagnózisát segítheti elő.

Beszereztek a projekt részeként egy olyan bioanalitikai rendszert, amely korábban elérhetetlen felbontásban teszi lehetővé egyedi sejtek profilozását több tulajdonság alapján.

A kutatók több immunsejt-alpopulációt azonosítottak, amelyek a vizsgált betegségek kialakulásában játszanak szerepet.

Via: MTI