Négyévszakos gumik az elektromos autók piacán

Cikkünk frissítése óta eltelt 9 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A négyévszakos gumik iránt megnyilvánuló kereslet automatikusan maga után hozza a kérdést, hogy az elektromos autók piacán is megállják-e helyüket ezek. Egyáltalán minek köszönhetik elterjedtségüket a négyévszakosok, és mit gondolnak róluk a szakemberek? Milyen szempontokat érdemes fókuszba helyezni akkor, ha a téli időszakra keressük az ideális gumikat? Milyen követelményeknek kell megfelelniük ez elektromos autókra szerelt gumiknak? Cikkünkben ilyen kérdéseknek igyekszünk utánajárni.

Négyévszakos gumi vagy téli abroncs?

A kérdéssel a legtöbb autós találkozik. Az évszakváltáskor aktuálissá váló gumicsere alkalmával nem csak a márka kerül górcső alá, hanem természetesen a közlekedési szokások is. A négyévszakos gumi kifejezetten városi közlekedéshez javasolt, viszont kevésbé állja meg a helyét hegyvidéki körülmények között, vagy olyan területeken, ahol rendszeres a havazás, a jegesedés. A lefagyott útszakaszokkal gyakran találkozhatunk külterületen, ezért ilyenkor kifejezetten a téli abroncs javasolt.

Elektromos autó tulajdonosaként fontos tisztában lenni azzal, hogy a gépjármű speciális kialakítása sajátos igényeket támaszt a gumik felé. Az elektromos járművek nagyobb önsúllyal rendelkeznek, mint hagyományos társaik, ezért a gumiknak meg kell felelniük az ilyen követelményeknek. Az abroncsok oldalfalának megerősítése lehetővé teszi, hogy a többletsúllyal az abroncs könnyebben megbirkózzon. A gyártók a gumi üregének kialakítását is igyekeznek úgy megvalósítani, hogy a nagyobb terhelést jól viselje azt.

Fotó: Pixabay.com

Zajszint és futófelület

Az elektromos autók e két területen támasztanak újszerű elvárásokat a gumik felé. A tapadás és a gördülési ellenállás egyaránt lényeges, de a járművek csendessége azt is megköveteli, hogy akár a négyévszakos gumi is szinte zajmentesen funkcionáljon. A kívánt eredmény elérése érdekében a gyártók egyszerre vizsgálják a futófelület kialakítását, a blokkokat és olyan kompromisszumokat igyekeznek hozni, melyek megfelelnek az elektromos autózás szerelmeseinek. A Michelin Energy EV nevű abroncsa egyébként 20 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállást ígér, és a menetzajt is 40 százalékkal csökkenti.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a Goodyear, a Hankook és a Bridgestone is nyitottak az elektromos járművekhez ideális abroncsok megvalósítása felé. A korszerű járművek újszerű megoldásokat követelnek, és ezek mellett a világszinten ismert és népszerű gumimárkák sem kívánnak elmenni.

Csak a téli a biztonságos?

A téli gumik egyébként alapvetően más anyag-összetétellel és felületi kialakítással rendelkeznek, mint a nyáriak. Nem véletlen, hogy a hagyományos gépjárművek tulajdonosai is igyekeznek évszakváltáskor a megfelelő típust választani. A biztonságos közlekedés érdekében korántsem mindegy, hogy milyen a futófelület kialakítása, és mennyire képes az a nedvesség elvezetésére, s akár jeges körülmények között is a biztos úttartásra.

A fogyasztás kérdése is figyelmet érdemel, hiszen az üzemanyagárak minden korábbinál nagyobb magaslatokban szárnyalnak. Az elektromos autók piaca emiatt is mind inkább fellendülésben van. Autóvásárlás alkalmával, aki teheti, elgondolkodik az elektromos járműveken és az általuk kínált előnyökön. A négyévszakos abroncsok egyfajta átmenetet kínálnak azok számára, akik nem szívesen költenének a szezonnak megfelelő gumira. Joggal merül fel azonban a kérdés, hogy mégis mennyire felelnek ezek meg a téli közlekedési viszonyoknak. A biztonságos közlekedés érdekében célszerű a négyévszakos gumi helyett inkább a téli verziót választani.

Előző sztori

Szegeden is folytatódik az oltási akció januárban, itt vannak az időpontok

Következő sztori

Makó egyszeri, százezres támogatással és jogi képviselet finanszírozásával segíti a Continentaltól elbocsátottakat