Lelkileg is harcolni kell a koronavírus ellen

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Van néhány egyszerű megoldás, amivel segíthetünk magunkon.

Bizonytalansággal teli mindenkinek az élete március óta. A koronavírus-járvány miatt sok olyan szükséges intézkedést kellett bevezetni, ami az egészséget védi, ugyanakkor korlátozzák az emberek szabadságát. Sokan nagyon nehezen élik meg ezt, és lelkileg nehezen dolgozzák fel.

– A legkülönfélébb módon hat az emberekre ez a helyzet. Van, aki magától a betegségtől fél, van, akinek a szociális kapcsolatok hiánya nehezíti meg a mindennapjait, nem beszélve az egyetemista hallgatókról, akik közül sokaknak már másodjára kellett kipakolniuk a kollégiumból és egyik pillanat alatt a másikra visszaszálltak abba a fészekbe, amit egyszer már elhagytak, azaz a családi otthonba. Mindannyian máshogyan éljük meg ezt a bizonytalanságokkal teli, nehéz időszakot, amit már a rövid nappalok és a kevesebb napsütéses órák száma is nehezít – sorolta tapasztalatait Podani Krisztina okleveles pszichológus.

Többen testi tüneteket élnek meg, ami alvási nehézségekben, megváltozott étvágyban nyilvánul meg, emellett jellemzőek lehetnek a visszatérő negatív gondolatok, lehangoltság, feszültségérzés. A pszichológus szerint teljesen természetes, ha ilyenkor kissé magunkba fordulunk, lehangoltabbak vagyunk, esetleg a szokásosnál érzelmesebbek. – Fontos, hogy éljük meg az érzelmeinket, ne fojtsuk magunkba. Mindenki máshogy élheti meg ezt az időszakot és ez így van rendben. Kiváló lehetőség adódhat nyíltan beszélgetni az érzelmeinkről, felszínre hozni a félelmeinket, vagy akár empatikusan meghallgatni a körülöttünk élők lelki vívódásait – tanácsolja Podani Krisztina.

Hozzátette, egy kicsit a lecsendesedés, magunkba fordulás ideje van most egy teljesen új, idegen helyzetben. De nem kell megijedni tőle, hiszen ezáltal – ha merjük megélni, merünk szembenézni vele – sokat fejlődhetünk.

Relaxáció, kapcsolattartás, pozitív gondolatok

Ha folyamatos a lehangoltság, akkor próbáljunk ki relaxációs módszereket, különböző légzéstechnikákat, jógát, amelyek mind hozzájárulnak a stressz csökkentéséhez. Segítségünkre lehet a negatív gondolatok átkeretezése, más oldalról való megközelítése. A társasági életünk súlypontja az online térbe helyeződött át, ám ha nem vagyunk mindig online, visszanyúlhatunk a régebbi levélírás módszeréhez, amely fenntarthatja az egymás iránti érdeklődést, a várakozás izgalmait is. Sokan a gyakoribb telefonálásban igyekeznek ápolni a kapcsolataikat. A szakember azt tanácsolja, akár írhatunk egy listát, hogy kit szeretnénk felkeresni, esetleg kiről hallottunk régen az ismerőseink közül és lepjük meg egy üzenettel, vagy telefonhívással.
– Pszichológusként azt javaslom, hogy a legnehezebb pillanatokban is próbáljunk meg arra gondolni, hogy mi mindenért lehetünk hálásak. Merítsünk erőt ezekből, akármilyen apró dologról legyen szó. Gondoljunk arra, hogy amikor úgy érezzük, hogy nálunk senki sem lehet rosszabb helyzetben, akkor is sokan cserélnének velünk – összegzett Podani Krisztina.

Előző sztori

Egyre több a szén-monoxid-mérgezés Csongrád-Csanádban

Következő sztori

A migráció nem fenyegeti a kereszténységet - állítja a pápa

Legutóbbi hasonló cikkek