Közélet

Példamutató a magyar–román közös határrendészet működése Csanádpalotán

Példamutató a magyar–román közös határrendészet működése Csanádpalotán

2020. július 8., szerda
Példamutató a magyar–román közös határrendészet működése Csanádpalotán

Igazi európai jelkép lehet a csanádpalotai autópályán kialakított közös határrendészeti szolgálat. Kétszer tíz sávon, a járműforgalom összetételéhez igazodva a várakozási idő nem lehet több 10-20 percnél a legnagyobb csúcsban sem – írja a Magyar Nemzet.

Megkezdődnek július 8-án Európa nyugati részében a 6-8 hetes nyári szabadságolások. A veszélyhelyzeti korlátozások miatt sok török, bolgár, román, szerb vendégmunkás és családja még a húsvéti ünnepekre sem ment haza, így hatalmas tömeg és nyomás várható a magyarországi autópályákon. A magyar rendőrök felkészültek a nagyobb nyári forgalomra, a turisták számának csökkenése miatt a vendégmunkások rohama idén rövidebb, kezelhetőbb lesz a határokon. Az előrejelzések szerint a 2015 óta üzemelőCsanádpalotai Autópálya Közúti Határátkelőhelyen (román nevén: Nádlac II.) várható a legnagyobb forgalom, itt akárkétszer tízsávon történhet egyszerrea be- és kimenő határátlépés, ami rendkívüli terhet ró az itt dolgozó magyar rendőrökre.

A csanádpalotai, M43-as autópálya-átkelőt 2019-ben7,9 millió utas használta a magyar–román határon. Mintegy egymillió kamion is itt lépte át a határt, így ez, csak a közúti árufuvarozást nézve, naponta 3200-3500 járművet jelent. Hétvégente nem ritka a napi ötezres kamionforgalom.A koronavírus okozta gazdasági visszaesés miatt az idei forgalom jóval kisebb volt eddig, de anyári szabadságolási időszakban aszemélyforgalom nagyságrendekkel fog emelkedni.

Csúcsidőben húsz sávon haladhat a forgalom, a ki- és belépő oldalon egyaránt négy sáv a személygépkocsiknak, négy a kamionoknak, kettő a buszoknakvan fenntartva,a járműforgalom összetételéhez igazodvaa rendőrökazonnal tudnakváltani.A várakozási idő nem lehet több 10-20 percnél a legnagyobb csúcsban sem. Ez a teherforgalomra is igaz,dea román jogszabályok szerint a román vámhatóság okmánykezelője le is fénymásolja a jármű okmányait, fuvarleveleit, ezt ki kell várnia minden kamionosnak.

A magyar rendőrök itttulajdonképpen román területen dolgoznak, a kétoldalú államközi egyezmény szerint a határátkelőhely Románia területén épült meg, a földrajzi határvonaltól ötszáz méterre. Az itt felfedezett vagy felderített jogsértő cselekményeket a rendőröknek mindenesetre úgy kell kezelniük, mintha Magyarország területén észlelték volna a rendkívüli eseményt, és magyar jogszabály alapján magyar hatóság járna el az ügyben.Ez alól egy kivétel van,ha román állampolgárságú a jogsértő, akkor a román terület miatt természetes, hogy a román rendőrség intézkedik az ügyben. Csanádpalotán nincskét határállomás, együtt dolgozik a magyar és a román rendőr. A kilépő országellenőreelveszi az okmányt,megvizsgálja,majd átadja azt a vele együtt dolgozó román rendőr kezébe, aki ettől fogva már a beléptetést intézi. Ennél gyorsabb ellenőrzött, kötelező regisztrációval járó határátlépési mód nem létezik, a közös szolgálat, a közös határátkelő igazi európai jelkép lehet.

A nagy forgalommal együttCsanádpalotán az elmúlt évekbennőtt a felfedezett jogsértések száma is.Tavaly csúcsidőben naponta 15-20 szabálytalanságra, bűncselekményre derült itt fény, körözött bűnözők, lopott autók (2019-ben 104 körözött jármű)akadnak fenn az ellenőrzés során. Arendőrség statisztikai adataiszerint tízezer utasból 14 problémás, ami ekkora forgalomnál nem elhanyagolható.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.