Musicalköntösbe bújtatott opera lesz a Szabadtéri idei első bemutatója

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A fiatalabb generáció becsalogatása az operára ugyanúgy cél, mint az operarajongók kiszolgálása a Szegedi Szabadtéri Játékok idei első bemutatóján. Az Agrippina című operajáték rendezőjével, Pányik Tamással az első Szabadtéri-rendezés nehézségeiről és az operajátszás új formájáról beszélgettünk az egyik próba szünetében.

A mai világban nem a legnépszerűbb műfaj, mégis rengeteg embert hív színházba az opera. A Szegedi Szabadtéri Játékokon, a Dóm téren évről évre tartanak nagyszabású operabemutatót, a műfaj legnagyobb hazai és nemzetközi sztárjaival. Az idei évben az Újszegedi Színpad programjában kapott helyet az opera, Georg Friedrich Händel egy kevéssé ismert művét, az Agrippinát mutatják be Pányik Tamás rendezésében.

Opera, de egy kicsit másképp

A 23 éves rendező első operarendezésén dolgozik, a szereplőgárdát is fiatal művészek alkotják, ami kulcs lehet az operák világát kevésbé ismerő korosztály megszólításához. — Ez egy szuper választás volt a Szabadtéritől, mi pedig arra törekedtünk az alkotókkal, hogy egy fiatal csapat álljon össze. Az előadás hangvétele is olyan, ami a fiatalabb rétegeket célozza meg, de az operarajongók is megtalálhatják benne, amit szeretnek a műfajban — mondta a darabról Pányik Tamás.

Az Agrippina szegedi bemutatójában a hagyományos operajátszástól eltérően az ének mellett a próza is fontos szerepet kap a jelenetekben, ami újdonságnak számít a magyar színpadokon. Ehhez a rendező Pál Tamás karmesterrel új fordítást készített, ez jóval pörgősebbé, mozgalmasabbá tette a cselekményszálat, ami a musicalekhez hasonlít. Ez is lehetőséget kínál a műfaj megkedveléséhez.

Pányik Tamás először rendez a Szegedi Szabadtéri Játékokon, de a terep nem ismeretlen számára. Hat év alatt tíz produkcióban dolgozott már Szegeden.

Pányik Tamás szerint az opera ugyan populáris műfaj, de a magyar operajátszásban keveset foglalkoznak azzal, hogy magyar nyelven kerüljenek színpadra az előadások. — Úgy érzem, hogy az idegen nyelven éneklés miatt került távolabb az opera a közönségtől. Az elmúlt években több olyan darabban is dolgoztam, amit magyar nyelven mutattunk be. Fontosnak tartom, hogy a néző egyszerre értse a szöveget, a szituációt és lássa azt, hogy mi történik a színpadon. Ne egy kivetítőről kelljen a szöveget olvasnia. Az, hogy mi azt írtuk ki, hogy operajáték Händel nyomán, már előrevetíti a darab játékos, szabad, humoros formáját. Erre a könnyed hangvételre, de ugyanakkor a nagyon erős színháziságra szeretnénk felhívni a figyelmet. Reméljük a nézők értékelik majd, hogy az Agrippina egy kicsit más lesz, mint egy szokványos operaelőadás — ecsetelte a darab egyediségét a rendező.

A koronavírus is beleszólt az előkészületekbe

A koronavírus miatt sokáig úgy volt, hogy Újszegeden is törölni kell a teljes évadot. Bár az Agrippina előkészületei már megkezdődtek tavaly decemberben, márciusban, a veszélyhelyzet kihirdetése után félbeszakadt a munka, ami csak júniusban folytatódott, amikor biztossá vált, hogy színpadra állíthatják. Pányik Tamás azt ígéri, hogy a hosszú leállást nem lehet majd észrevenni az előadásokon. — A fordítás időszakában voltunk Pál Tamással, elkészültek a díszlettervek és a szereplőket is kiválasztottuk, de bizonytalanná vált minden. Amikor újrakezdtük a munkát, 15 napunk volt a próbák kezdetéig. Iszonyatos tempóban befejeztük a fordítást, de az énekeseknek nagyon durva időszakuk volt. A szokásos egy-másfél hónapos tanulás helyett néhány nap alatt kellett megtanulniuk az új fordítással az egész darabot. Mester Viktória, Hanczár György, Ludovik Kendi, Cseh Antal, Gyüdi Eszter, Bocskai István, Görbe Norbert, Varga Anna és Pál Tamás hősiesen küzdöttek azért, hogy június 15-től el tudtuk kezdeni a próbákat a színházban, ezen a héten pedig már a díszletben folytathatjuk a munkát az Újszegedi Színpadon – avatott be a rendkívülire sikerült munkafolyamatba Pányik Tamás.

Fiatal rendező nagy tervekkel

Pányik Tamás rendezőasszisztensként, játékmesterként sokszor dolgozott már a Szegedi Szabadtérin. Mint mondja, az opera közel áll hozzá, azt tervezi, hogy a későbbiekben is új magyar fordításokban álmodja színpadra a műfaj darabjait. — Hat éve minden nyaramat Szegeden töltöm, tíz produkcióban dolgozhattam eddig. Bár itt Szegeden az első rendezésem, de a Szabadtéri atmoszféráját és a működését megismerhettem már a korábbi munkáim során. Tavaly, Budapesten a Hatszín Teátrumban rendeztem az Izgass fel című musicalt, az volt az első önálló rendezésem. Régebben, amikor asszisztensként vettem részt egy produkcióban, már olyan szemmel és füllel dolgoztam, hogy egyszer majd rendezővé válok. Szerencsém volt, mert a mestereim is mindig arra neveltek, hogy egyszer majd rendező lesz belőlem — mesélte pályafutásáról Pányik Tamás.

A vírusjárvány miatt most nagyobb figyelem kíséri az Újszegedi Színpad előadásait, ahol az Agrippina lesz az első bemutató. Az a tény, hogy az idei évad nyitó előadása lett az operajáték, csak fokozza a különleges helyzetet. —Akárhányadik előadás lenne a Szabadtéri műsorában, ugyanolyan fontos lenne nekem és az alkotótársaimnak, mint ez a mostani első. Ez azonban külön öröm nekünk, kedves a szívünknek, hogy fontosabb helyre került a darab. Ez inkább örömforrás, mintsem stressz—mondta a fiatal rendező.

Fiatal rendező, fiatal színészcsapat. Az alkotók szeretnék bővíteni az operarajongók táborát.

Az Agrippina operajátékot július 17-én, pénteken mutatják be Újszegedi Szabadtéri Színpadon és másnap még egyszer megnézheti a közönség (esőnap: július 19. és 20.). Mindkét előadásra lehet még korlátozott számban jegyeket váltani az ismert jegyértékesítő helyeken. A darab szereposztását és az alkotók névsorát itt nézhetik meg.

 

Előző sztori

40 millió forint jut a szegedi sportegyesületek működési támogatására

Következő sztori

Sorsoltak a Magyar kupában