Közélet

Tervezési hiba okozhat balesetveszélyt a szegedi kikötőben

Tervezési hiba okozhat balesetveszélyt a szegedi kikötőben

2020. június 22., hétfő
Tervezési hiba okozhat balesetveszélyt a szegedi kikötőben

Elhibázott tervezés és hanyag kivitelezés miatt alakult ki balesetveszélyes helyzet a szegedi kishajós kikötőnél. Ahogy a hétvégén megírtuk, csak megfeszített és - mint azóta kiderült - költséges munkával lehetett elkerülni a komolyabb bajt.

A Partfürdőn az elmúlt évtizedek legnagyobb beruházásának keretében

márciusban helyezték vízre

a48 kishajó kikötését biztosító, 300 négyzetméter alapterületű vízi pihenőhelyet—300 milliós vissza nem térítendő uniós támogatásból. Építtetője és az üzemeltetője, az önkormányzati tulajdonú Szegedi Rendezvény- és Médiaközpont Nonprofit Kft.

Ahogy azt lapunk elsőként megírta

, szombaton a Tisza bal partján a Marosról érkező feltorlódott, több tonnányi uszadék okozott balesetveszélyes helyzetet, ezért azonnali és költséges beavatkozásra volt szükség. Ez elkerülhető lett volna, ha kellő gondossággal járnak el az úszómű építésénél.

Nem megfelelően rögzítették a parthoz

Szegedi, hajózási szakemberek kerestek meg szombati cikkünk után és jelezték, hogy valójában elkerülhető lett volna, hogy a Maros és a Tisza áradása miatta folyók felső szakaszáról érkező uszadék tonnaszám halmozódjon fel az új kikötő északi részén, ezzel balesetveszélyes helyzetet okozva. Seller András, a Szegedi Vízimentőés TűzoltóSzakszolgálat vezetője szerint nem volt oktalan az aggodalom. Az úszómű komolyabb bajt is okozhatott volna, ennek csak kiváltó oka a nagy mennyiségű uszadék, az okozója a gondatlan kivitelezés.

A bejáró híd akasztotta meg a nagy mennyiségű uszadékot, ez okozott balesetveszélyt.

—Bár ez a kérdés elsősorban hajózási kérdés, de én, mint aki 30 éve vagyok a vízen is látom, hogy az az úszómű nem úgy van kikötve, ahogy egy ekkoraméretű és tömegű úszóműnélszükséges lenne.—állítja Seller András, aki a budapesti hajózási szakgimnáziumban is oktat. Mint mondja,a kialakult helyzetben nem megfelelő átmérőjű és mennyiségű kötéllel rögzítették az úszóművet és a rögzítés sem szakszerű. —Emellett ami nagyobb gond és okozhat még bajt, a víz alatt lévő támdorongok. Ezeknek a feladata távol tartani a parttól az úszóművet és nem szabadna víz alatt lennie.A támdorongokat úgy készítették el, hogy két szinten tudják megtámasztani a parton, egy a kisvíznél, egy pedig nagyvíznél, a parthoz pedig egy-egy csapszeggel rögzítették. Jelen esetben a problémát az jelenti, hogy az áradáskövetkeztében a csapszeges rögzítési pontok víz alá kerültek, így nem vagy csak nagyon körülményes úton lehet a magasabban lévő támdorong-fészkekbe áthelyezni a támdorongokat.

Mielőtt jött az áradás, el kellett volna végezniezt a nagyon egyszerű műveletet, de ez elmaradt. Ezt már csak búvárokkal tudják megoldani a magas víz miatt.

Ha nem emelkedik a vízállás, akkor nem okoz problémát, de ha magasabb lesz a víz, akkor bajt, úgynevezett haváriát, veszélyhelyzetet is okozhat az úszóműnél—tette hozzá a vízimentők vezetője, aki hangsúlyozta, hogy ezt a 30 év tapasztalata mondatja vele, amit a vízen töltött.Márpedig az eső rendületlenül esik a vízgyűjtő területeken, így várhatóan a napokban tovább növekszik a Maros és a Tisza vízszintje is.

Nem építettek hulladékterelőt

– Az úszómű telepítését követően az uszadékterelő szerkezeteket nem szerelték be, ennek következtében maga az úszómű nagy terhelést kapott. Az üzemeltető tőlünk, a vízügyi igazgatóságtól kért segítséget, az igazgatóság úszó munkagépe végezte el a feladatot – mondta kérdésünkre Kozák Péter, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság igazgatója. A munka során részeire bontották a kikötő északi, Maros felőli oldalát és azt a part mellé vontatták. Azonban mindezt el lehetett volna kerülni.

– Hogyha megfelelő uszadékterelőt építenek be, akkor erre a költséges beavatkozásra nincs szükség –hangsúlyozta Kozák Péter.

A vízügyi szakember hozzátette, hogy a nagy mennyiségű uszadék a természetes kanyarokban szokott fennakadni, amit a munkatársai rendszeresen összegyűjtenek és a hulladéktelepre szállítanak.

A kikötő északi részét komoly költségű munkával kellett a parthoz húzni.

Kérdéseket küldtünk a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányságnak, hogy a vízirendőröknek milyen munkálatokat kellett elvégezniük szombaton. Válaszukban azt írták, hogy az ügyben az illetékességgel rendelkező Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai felvették a kapcsolatot a kikötő tulajdonosával, mivel az uszadékmentesítés a tulajdonos feladata. Kérdéseket küldtünk az üzemeltetőnek, hogy miért nem építettek uszadékterelőket a kikötőre és miért nem megfelelő az úszómű rögzítése. Ha kapunk válaszokat, akkor megírjuk. https://youtu.be/ld2L2ddjvOs

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.