Írjon nekünk

Közlekedés

Így hat majd Szeged közlekedésére a Cédrus Liget

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/mozesbalint.jpg

Megjelent:

Magyarország egyik legnagyobb lakóparképítése zajlik Szegeden. A Bara Ákos által tervezett Cédrus Ligetben összesen hatszáz 50 és 500 négyzetméter közötti lakást alakítanak ki. A beruházás két éve kezdődött, és az előzetes tervekhez képest fél évvel később, 2020 év végén költözhetnek be az első lakók. A lakópark legfontosabb tudnivalóiról, a környék várható közlekedési helyzetéről a Cédrus Lakópark Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Csúszás van, de a lakások fele már elkelt

Lekeny György leszögezte, azért vannak fél éves csúszásban, mert rengeteg váratlan, megoldandó problémával, leginkább statikai kérdésekkel találkoztak, ezeket pedig meg kellett oldani. „Mivel a minőségből egy centit sem szerettünk volna engedni, ezért hat hónapos csúszást hoztunk össze, de egyelőre az eladott lakások vevői ezért nem reklamálnak, mert megfelelő ár-érték arányban vásároltak” – mutatott rá.

Az eladásokkal kapcsolatban elmondta, a lakások mintegy ötven százalékát már megvásárolták „asztalról”, és úgy gondolják, további értékesítési problémáink sem lesznek. Akik már az első adandó alkalomkor vásároltak, 400 ezer forintos négyzetméterenkénti áron juthattak hozzá a lakásokhoz, jelenleg 550 ezer forintért kínálják, és 2020 végére pedig már 650-700 ezer forintot is elérheti az ingatlanok négyzetméterenkénti vételára.

“Ebből is látszik, hogy aki az elején beszállt, mire elérkezünk az átadáshoz, majdnem megduplázza ingatlana értékét.

Alapvetően nem a kis lakásokra fókuszáltunk, hanem hogy élhető méreteket hozzunk létre. 40 százalékos a zöldterületi mutatója a Cédrus Ligetnek, amelyet nagyvonalú, szellős belső terek tesznek egyedivé” – magyarázta Lekeny György, mitől lesz igazán különleges a 600 lakásos lakópark.

Az átlagos lakásméret 70-80 négyzetméter, a legnagyobb és egyben legkülönlegesebb lakás egy 500 négyzetméteres penthouse, amelyhez nem kisebb, mint 600 négyzetméteres terasz tartozik.

Korszerű, egyedi megoldások

Az 55 éves üzletember emlékeztetett, vidéken az elmúlt évtizedekben nem találkozhattunk hasonló beruházással, és Budapesten sem túl sokkal. Szegeden legutóbb a Vadaspark Lakópark építése volt hasonló volumenű még 2006-ban.

Szintén kuriózum Magyarországon, hogy a Cédrus Liget építéséhez használt építőipari anyagokat meg lehet tekinteni, sőt meg is lehet fogni a beruházó Kárász utcai bemutatótermében. Lekeny György szerint a Cédrus anyaghasználata az ötcsillagos szállodák szintjén van. „A magyarországi társasházak anyaghasználata meg sem közelíti a Cédrusét” – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy padló-, mennyezet- és falfűtés biztosítja majd a lakások megfelelő hőmérsékletét.

A fűtést teljes mértékben geotermikus energiával oldják meg, így a lakópark széndioxid-kibocsátása gyakorlatilag nulla lesz.

Mindössze két gázkazánt létesítenek, azokat is csak azért, hogy a nyári hónapokban a melegvizet elő tudják állítani. A hűtésről központi klíma gondoskodik minden lakásban, ennek az is az előnye, hogy a kültéri egységek nem fogják a homlokzatot csúfítani.

A Cédrus Lakópark gyakorlatilag egy kisebb város lesz, több ezer négyzetméteren iroda és üzlethelyiség is ki lett alakítva, ezek 90 százaléka már el is kelt. Ez azért fontos, mert bizonyos szolgáltatások így helyben lesznek, nem kell értük majd utazniuk a lakóknak.

A beruházó nem számít közlekedési káoszra

A beruházás tervezői a 600 lakásos társasházhoz 1100 férőhelyes mélygarázst álmodtak meg, és mivel garázsok és utcafronti parkolóhelyek is létesülnek, így lakásonként két személygépkocsinak is lesz parkolóhelye.

A városban a beruházás kezdete óta téma, hogy vajon miként hat majd a Bakay, a Mura, a Rigó és a Huszár utca által határolt Cédrus a környék közlekedési helyzetére, nem lesznek-e majd állandóak a dugók és a forgalmi nehézségek.

Ezzel kapcsolatban Lekeny György fontosnak tartotta leszögezni, hogy a környéken már most is nehézkes a közlekedés, „a Rigó utca gyakorlatilag járhatatlan”, így a forgalmi probléma nem a Cédrus Lakópark miatt válik majd égetővé, hiszen az már most is az.

„Nem a Cédrus Liget, hanem a környezet problémája, hogy nincsenek parkolók, mélygarázsok, és mindenki az utcán felejti az autóját.

Az utcák nem arra épültek, hogy parkolóként használjuk azokat. Amikor egy ilyen beruházás elkészül és megkapja a szakhatósági engedélyeket, akkor ezekkel a közlekedési problémákkal szakemberek foglalkoznak, és szimulálják a megnövekvő forgalmat, és természetesen forgalomszámlálás is történik. Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy senki nem fog beragadni a Cédrus Liget mélygarázsába, mindenki el jut majd a munkahelyére, mindenki tud majd közlekedni a környéken” – fogadkozott a Cédrus Lakópark Kft. ügyvezetője.

Lekeny György egy felmérésre hivatkozva azt mondta, abszolút nem életszerű, hogy mind a több mint ezer gépkocsi egyszerre induljon majd el reggelente, számításaik szerint 300-500 autóról beszélhetünk maximum. Ez szám a többi között annak figyelembe vételével jött ki, hogy nyilván nem ugyanabban az intervallumban dolgozik mindenki, és a lakások jelentős részét befektetők vásárolták meg bérbeadási céllal, az egyetemisták pedig jellemzően nem gépkocsikkal közlekednek.

Utcafelújítások, a tömegközlekedés fejlesztése

Lekeny György kiemelte: mivel a Kárász utca 10 perc 44 másodperces átlagos tempójú sétára helyezkedik el a Cédrus Lakóparktól (ezt pontosan lemérték), így a drága belvárosi parkolás miatt sokan inkább a gyaloglást, a kerékpározást vagy a tömegközlekedést választják majd a reggeli órákban, és persze nem mindenki a belváros irányába indul majd el, „így forgalmi dugóra nem kell készülni”. „Nem gondolom, hogy rosszabb lesz a helyzet” – állapította meg.

A lakópark mélygarázsának két kijárata lesz, és kétszer két sávon haladhat majd a forgalom. Az autóhasználat mérséklését segíti elő, hogy számos szolgáltatás helybe jön majd a „mini városba”. A helyi védettségű lovarda helyén például egy ezer négyzetméteres élelmiszerbolt jön létre. A lakóparkban és annak környékén több száz kerékpártároló is kialakításra kerül.

A beruházó a Szegedi Közlekedési Társasággal (SZKT) is egyeztetett a környék tömegközlekedésének fejlesztéséről. Ennek eredményeként a tervek szerint új buszmegállók jönnek létre és a járatokat is sűríteni fogják.

Lekeny György hozzátette: a beruházó vállalta, hogy a Rigó és a Mura utcában teljes körű úttest- és járdafelújítást végez, valamint csapadékelvezetőket alakít ki több száz millió forintból.

Közlekedés

Változik a vonatközlekedés a hétvégén

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/mozesbalint.jpg

Megjelent:

Szerző:

Munkanap-áthelyezés miatt.

Tovább olvasom

Baleset

Öt autó ütközött össze két balesetben Szentes közelében

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/mozesbalint.jpg

Megjelent:

Szerző:

A 45-ös számú főút 30-as kilométerszelvényében.

Tovább olvasom

Baleset

Baleset szemtanúit keresi a szegedi rendőrkapitányság

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/mozesbalint.jpg

Megjelent:

Szerző:

November 8-án történt a csattanás a Ruzsai úti kereszteződésben.

Tovább olvasom

Aktuál